Avatar billede discotk Nybegynder
19. november 2012 - 13:21 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Kopier form til clipboard on load

Hej Alle,

Er det muligt at opbygge et script, som kopiere data fra en form ind i clipboard lige så snart siden loades? så man ikke skal trykke på en knap eller lign?
Avatar billede discotk Nybegynder
19. november 2012 - 19:32 #1
Pt har jeg denne løsning:

        <script type="text/javascript" src="js/jquery.js"></script>
<script type="text/javascript" src="js/jquery.zclip.js"></script>
<script>
$(document).ready(function(){

    $('a#copy-dynamic').zclip({
        path:'js/ZeroClipboard.swf',
        copy:function(){return $('input#dynamic').val();}
    });

    // The link with ID "copy-dynamic" will copy the current value
    // of a dynamically changing input with the ID "dynamic"

});

</script>
Avatar billede olebole Juniormester
19. november 2012 - 19:55 #2
<ole>

Hvis du er tilfreds med den løsning, du har fundet, skal tråden lukkes. Læg selv et svar og accepter det - så lukkes tråden  =)

Derudover er der masser af tilfælde, hvor scriptet ikke virker. Flash er udmærket til eye-candy, som ikke savnes, hvis brugeren er en af de mange, der ikke kan eller vil bruge Flash. Og så er det ikke uden grund, det er blevet gjort så besværligt at kopiere data til udklipsholderen. Det har traditionelt været at af de mest anvendte midler til spredning af malware og vira

/mvh
</bole>
Avatar billede discotk Nybegynder
19. november 2012 - 20:51 #3
Nej det var ikke min løsning. Det er det jeg bruger lige nu og kan ikke få den til at lave auto copy...
Avatar billede olebole Juniormester
19. november 2012 - 21:03 #4
Får du JavaScript fejl - og kikker du overhovedet efter den slags?
Avatar billede discotk Nybegynder
20. november 2012 - 07:58 #5
Der kommer ikke nogen fejl, fordi jeg ikke ved hvordan jeg skal sætte det op til at lave auto. Jeg kan godt få den til at kopiere ved at klikke på en knap.
Avatar billede olebole Juniormester
20. november 2012 - 17:00 #6
Prøv at åbne jquery.zclip.js og alert dig frem til. hvor fejlen ligger. Alert variabler, indtil du finder én, der ikke indeholder det forventede
Avatar billede Slettet bruger
24. november 2012 - 14:22 #7
Jeg mener at clipboard (ikke en del af browseren) er beskyttet mod ændringer fra browseren..
- læsning, fordi der kunne ligge hemmeligheder dér som ikke rager browseren eller sitet bagved.
- skrivning, fordi brugeren måske vil paste indholdet ind anderswo, hvor det kunne give problemer.
Avatar billede Slettet bruger
24. november 2012 - 14:27 #8
zClip benytter flash til at komme udenom dén beskyttelse.
Men det er og bliver et sikkerhedshul, som BØR lukkes - og nok også vil blive det, om ikke allerede.
Avatar billede olebole Juniormester
24. november 2012 - 18:07 #9
Naturligvis bruger zClip Flash. Der er ikke så mange andre muligheder i en browser, hvis det skal virke i dem alle  =)

Ja, det er nok ganske klogt at lukke for brugen i en browser. Men 'BØR' (med råben og skrigen) man lukke for clipboard'et i browserne, burde man jo nok også spærre for det i alm. programmer.

Rigtig mange vira og andet snask spredes via browsere, men det sker sandelig også i stor stil med alle mulige mere eller mindre inficerede programmer, folk med stor kækhed downloader og bruger  =)

"og nok også vil blive det, om ikke allerede." >> Njaaaah ... selvom nogle måske først nu har opdaget, at Flash's clipboard er tilgængeligt for scripting - og har været det siden det for mange år siden blev muligt at scripte mod Flash - så er der vist ikke noget, der tyder på, at nogen agter lukke for det.

For få år siden var det binær filupload, der var det store monster i åbenbaringen. Det var 'forfærdeligt' at Flash kunne uploade filer fra PC'en. Nu kan det højt besungne XMLHttpRequest objekt præcis det samme - og folk elsker det af samme årsag.

Dertil kommer alle de andre potentielle sikkerhedshuller, der ligger og gemmer sig under HTML5. Vi er de seneste par år blevet belæsset med bunker af muligheder for 'overraskende oplevelser' med vores browsere - og det bliver spændende at se, hvad det fører med sig  =)
Avatar billede montago Praktikant
20. december 2012 - 12:04 #10
Clipboard er beskyttet vha. event-context dvs. man som minimum skal klikke med musen, lave en taste-komination eller give scriptet tilladelse til at copy/paste

Flash/Silverlight adgang kræver så hvidt jeg husker også et user-event for at kunne copy/paste.. .

så svaret er vidst nej til at kunne kopiere automatisk ind i clipboard.
Avatar billede olebole Juniormester
20. december 2012 - 18:25 #11
Det er nogen tid siden, jeg har rodet med clipboard via Flash, så det er ikke utænkeligt, at det er blevet ændret, så der skal fortages en brugerhandling.

Det gør i udgangspunktet spørgerens ønske umuligt, men det hæver kun sikkerheden marginalt - om overhovedet.
Avatar billede discotk Nybegynder
21. maj 2014 - 21:44 #12
Svar...

        <script type="text/javascript" src="js/jquery.js"></script>
<script type="text/javascript" src="js/jquery.zclip.js"></script>
<script>
$(document).ready(function(){

    $('a#copy-dynamic').zclip({
        path:'js/ZeroClipboard.swf',
        copy:function(){return $('input#dynamic').val();}
    });

    // The link with ID "copy-dynamic" will copy the current value
    // of a dynamically changing input with the ID "dynamic"

});

</script>