Avatar billede camillalouise Praktikant
21. november 2012 - 14:44 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

HTML kodning

Hejsa ;O) Nogle der kan hjælpe med kodning af min overskrift "min side" den skal kodes til at være denne farve #990F33, og fed, og størrelse 15.

Hvordan kodes dette i én overskrift? Muligt?
Avatar billede claes57 Ekspert
21. november 2012 - 15:17 #1
<span style="font-weight: bold; font-style: normal; text-decoration: none; font-size: 15pt; color: #990F33;">overskrift</span>
Avatar billede scootergrisen Nybegynder
21. november 2012 - 16:01 #2
Kom med link til siden.
Avatar billede olebole Juniormester
21. november 2012 - 17:16 #3
<ole>

"farve #990F33, og fed, og størrelse 15."

15 hvad?

/mvh
</bole>
Avatar billede camillalouise Praktikant
21. november 2012 - 18:47 #4
Tak for jeres svar - det må afprøves som det først i morgen tidlig ;o)
Avatar billede camillalouise Praktikant
21. november 2012 - 18:48 #5
Skriv lige så du kan få point :o)
Avatar billede claes57 Ekspert
21. november 2012 - 19:57 #6
hvis mig - så bare luk selv (du har allerede lagt et svar)
Avatar billede olebole Juniormester
21. november 2012 - 20:47 #7
Hvis du har tænkt dig at bruge #1, så brug 15px i stedet. pt er noget, vi har arvet fra printbranchen - og kaldes 'typografisk punkt'.

Det kom ved en fejl med i første udgave af CSS, men har reelt ikke noget at gøre på WWW. Monitorens modul er en pixel, og det er, hvad giver mening på en skærm. Til print-stylesheets kan det være hensigtsmæssigt at bruge cm - men ikke pt.

Browsere tolker desuden pt ret forskelligt  =)
Avatar billede claes57 Ekspert
21. november 2012 - 21:35 #8
#7 - bare du ikke bliver gammel-sur - men jeg kørte bare data ind i coffeecup html editor 12.7 build 454 - og gik ud fa, det den var ajour (åbenbart mangler de lidt).
Avatar billede olebole Juniormester
21. november 2012 - 21:48 #9
pt er skam stadig en valid enhed. Den er bare ikke særlig anvendelig - og man ikke være sikker på resultatet  =)
Avatar billede camillalouise Praktikant
22. november 2012 - 08:09 #10
Det virkede tak ;o) - Og hvis tekst skal stå centreret, hvor skal det indsættes? Ja, forstår det ikke :o/
Avatar billede olebole Juniormester
22. november 2012 - 13:32 #11
Det kunne være:

<span style="font-weight: bold; text-align: center; text-decoration: none; font-size: 15px; color: #990F33;">overskrift</span>
Avatar billede olebole Juniormester
22. november 2012 - 13:42 #12
- og så ville jeg i øvrigt nok bruge et H1-element, som er specielt beregnet til overskrifter ('H' = 'Headline'). Et H-element giver i tilgift 'gratis gaver' som fed skrift, større bogstaver samt lidt ekstra luft over og under teksten:

<h1 style="text-align: center; font-size: 15px; color: #990F33;">overskrift</h1>

Du kan evt. prøve at udelade tekststørrelsen (font-size: 15px;) bare for at se, hvordan teksten ser ud i et H1-element - sådan, som det er 'født'.

I sidste eksempel har jeg slettet de angivelser af egenskaber, du reelt ikke har brug for. Claes57 skrev nogle, der egentlig ikke gør noget fra eller til i den givne situation. Jeg tror, det var et pædagogisk greb for at vise, hvordan man angiver flere egenskaber.
Avatar billede camillalouise Praktikant
22. november 2012 - 15:22 #13
Tak det virkede :o) aflæg svar :o)
Avatar billede olebole Juniormester
22. november 2012 - 15:49 #14
Selvtak, men jeg samler ikke point. Måske claes57  =)
Avatar billede camillalouise Praktikant
23. november 2012 - 08:58 #15
Hi-hi - ja, blev jo helt "skræmt" over det pointgivning! - men 1000 tak for hjælpen! og god weekend.
Avatar billede olebole Juniormester
23. november 2012 - 17:30 #16
Ingen grund til panik  *D

Såvidt jeg husker, samler Claes faktisk heller ikke point, så accepter bare dit svar fra tidligere. Derved lukkes tråden på behørig vis  =)