Avatar billede mrbs Nybegynder
23. november 2012 - 09:55 Der er 3 kommentarer

Tilgå samme services på to maskiner

Hej

Jeg har en internetforbindelse med fast IP. Jeg har knyttet et domæne til min IP adresse. I mine DNS records hos gratisdns.dk har jeg sat server1.domæne.dk og server2.domæne.dk til at pege på samme ip.

På routeren har jeg åbnet for forskellige services. De peger primært på server1, som også er min interne DNS-server. Her har jeg defineret begge domæner:
server1.domæne.dk peger på server1
server2.domæne.dk peger på server2
Derudover har jeg på routeren sat primær dns-server til at være IP på server1.

Enkelte services skal jeg kunne tilgå på begge maskiner - alt efter hvilket domæne jeg tilgår servicen via, hvis dette kan lade sig gøre.

Eksempelvis:
vnc://server1.domæne.dk - skærmdeling til server 1.
vnc://server2.domæne.dk - skærmdeling til server 2.

http://server1.domæne.dk - hjemmeside på server1.
https://server2.domæne.dk - hjemmeside på server 2.

Jeg er klar over, at man på router-niveau kan omdirigere porte, så jeg eksempelvis tilgår maskinerne via domæne.dk:10000 og så bliver dirigeret til port 5900 på indersiden. Men denne løsning vil jeg helst undgå.

Jeg er i tvivl om, hvad jeg skal gøre for at dette kan lade sig gøre...
Avatar billede moddi100 Seniormester
23. november 2012 - 11:26 #1
Er med på en lytter
Avatar billede CRKrogh Ekspert
23. december 2012 - 17:19 #2
Hej.

  Du skal have ens services på de to servere til at lytte på forskellige porte, da du ikke kan lave den type logik, du efterspørger på router-niveau. Så skal der nok kodes en art gateway, du kan tilgå det igennem. Ikke noget, der er hyldevare, så vidt jeg lige ved, men interessant tanke.

De bedste hilsner
Avatar billede CRKrogh Ekspert
23. december 2012 - 17:21 #3
HTTP og HTTPS er selvfølgelig muligt, da du kan forwarde port 80 til server1 og 443 til server2.