Avatar billede ntholm Nybegynder
02. december 2012 - 22:01 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

1 Statisk IP på netværk, resten dynamisk?

Hej Eksperter, jeg har brug for jeres hjælp.

Jeg har en Belking f6d4230-4 v3 Router.

Jeg har en statisk IP som er sat op til min sekundære computer der fungerer som server.

For at gøre dette har jeg disablet DHCP i min router og manuelt indtastet ip, subnet, gateway, dns på mine klienter, med port forwarding på den ip og de porte, min server bruger... so far so good.

Mit problem er, at hvis jeg f.eks får en ven på besøg og han logger på mit wifi eller lan - så skal man ind og indtaste ip, subnet, gateway, dns server på netkortet, for at logge på.

Jeg kan heller ikke logge på med min smartphone, logisk nok fordi at den ikke for tildelt en ip fra routeren, når DHCP er disabled - men det er jo en nødvendighed for at have min ip og server sat ordenlig op.. eller?

Hvad gør jeg hvis jeg har én klient med fast ip, og alle andre automatisk/dynamisk skal tildeles en ip? jeg kan ikke være den første med det problem. Skal jeg ud og have en bedre router?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
02. december 2012 - 22:16 #1
Jeg kender ikke din router, men man bør kunne sætte DHCP range fra fx x.x.x.2-x.x.x.100, og så lægge statiske IP-adresser fra x.x.x.101 og op.
Avatar billede znote Nybegynder
02. december 2012 - 22:22 #2
Hej, jeg ville slå dhcp til i min router, åben fra 192.168.1.1 til eks. 192.168.1.50 eller hvad det hedder hos dig, der efter ville jeg lave en statisk adresse på min server og de andre pc'er der skal til gå den. Altså fra 192.168.1.50-60 eks.
Avatar billede ntholm Nybegynder
02. december 2012 - 22:36 #3
Tak! til jer begge 2, det virker nu. Hvorfor spurgte jeg ikke herinde noget før..

Erik får point, han var jo først ;-) læg et svar.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
02. december 2012 - 22:40 #4
Ingen point til mig, tak. Jeg samler ikke på dem.
Avatar billede ntholm Nybegynder
02. december 2012 - 22:41 #5
men han vil ikke have point!

Derfor, znote - læg et svar.
Avatar billede znote Nybegynder
03. december 2012 - 08:10 #6
Tak for det.