Avatar billede benzon Praktikant
05. december 2012 - 19:08 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Søgefælt, hvor sætningen Foretag Søgning forsvinder i stil med facebook

Hey,

Ja jeg er på jagt efter en funktion som virker lidt alla Facebook.

Eks.

Facebook har i toppen et søgefeltet hvor der står "Søg Efter personer, steder og ting"

Når du klikker på feltet bliver det mindre tydeligt, og når du begynder og skrive forsvinder det.

Nogen kloge hoveder, som kan hjælpe mig med det?
Avatar billede olebole Juniormester
05. december 2012 - 20:46 #1
<ole>

Du kunne gøre noget i stil med:

<script type="text/javascript">
function setValue(elm) {
    if (elm.value===elm.defaultValue) elm.value = "";
    else if (elm.value==="") elm.value = elm.defaultValue;
}
</script>

<input onfocus="setValue(this)" onblur="setValue(this)" type="text" value="Skriv dit navn ...">

/mvh
</bole>
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
05. december 2012 - 21:16 #2
et udemærket forslag olebole giver, men hvis du kun vil understøtte nyere browserer (står der ikke noget om) så kig på placeholder der kommer med HTML5 http://dev.w3.org/html5/spec/single-page.html#the-placeholder-attribute
Avatar billede olebole Juniormester
05. december 2012 - 21:26 #3
Jeg vil ikke ligefrem kalde IE9 'en gammel browser', men den understøtter ikke HTML5's placeholder attribut. Så det er næppe en helt god idé ... endnu  *o)
Avatar billede Slettet bruger
05. december 2012 - 22:47 #4
Placeholder er heller ikke ligeså brugervenlig (synes jeg..)

Både i Chrome og Firefox bliver teksten stående indtil man skriver NOGET.
- så man (jeg) tror man skal slette den selv - lidt forvirrende..

Den burde forsvinde så snart feltet får focus!
Avatar billede olebole Juniormester
05. december 2012 - 23:02 #5
#4: Jeg finder det også problematisk, at man gennem 20 år vænner brugeren til, at det, der står i et felt, står i det felt - og så pludselig stiller man verden på hovedet  =)
Avatar billede Slettet bruger
05. december 2012 - 23:20 #6
Man skal ihvertfald være meget omhyggelig med formuleringerne..
- jeg bruger det faktisk på Opret-siden på dagfordag.dk (mulighed for ekstra "hjælpetekst")
Med en meget "greyed out" farvetone, men er sgu ikke så glad for det..
Avatar billede olebole Juniormester
06. december 2012 - 00:45 #7
På den anden side er ønsket jo, det skal være 'søgefælt'. Spørgsmålet er så bare, hvor fælt det skal være  *o)
Avatar billede benzon Praktikant
07. december 2012 - 16:20 #8
haha ja jeg sov vist, lige da jeg skrev søge"fælt" :P Men altså problemet er at søgefeltet, er ret anonymt lige nu, og man må gerne kunne se det er der.

Men er enig, det burde ikke være nødvendigt, men i nogle tilfælde kan man bare ikke komme uden om.
Avatar billede benzon Praktikant
25. januar 2013 - 23:56 #9
Ole vil gerne have et svar fra dig på denne tråd også :D
Avatar billede olebole Juniormester
26. januar 2013 - 00:48 #10
Ellers tak, jeg samler ikke point. Måske en af de andre  =)
Avatar billede benzon Praktikant
09. november 2015 - 21:40 #11
lukker