Avatar billede HPi Novice
07. december 2012 - 16:31 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Neddrosling af forstærkerstyrke

Jeg har en fjernbetjent NAD-forstærker,hvor reguleringen af volumen sker i små hak (jeg kan se volumenknappen dreje 1-2 mm hver gang jeg trykker meget kort på fjernbetjeningen).

Når jeg hører almindelig lav lydstyrke, foregår det med volumenknappen drejet højst en cm fra luk - inden for dette område kan jeg ikke regulere fint nok (der er kun 3-4 hak).

Jeg tænkte, om jeg kunne "neddrosle" forstærkeren med nogle modstande efter højttalerstikkene bagpå, så det lave lydområde nu ville ligge der, hvor volumenknappen er drejet 1/3 op

Hans
Avatar billede Beach Mester
07. december 2012 - 16:46 #1
Du kan ikke sådan lige dæmpe på udgangssiden af din Amp (forstærker) men på indgangssiden er det muligt da der ikke er nogen effekt her.
Nemmeste måde at fikse det på er at skyde en lille analog mixer ind mellem din lydgiver (cd/radio mm) og ampén.

//B
Avatar billede 220661 Ekspert
07. december 2012 - 16:46 #2
Jeg har også en gammel sag af en nad forstærker (3140 fra 1981).
Den har en knap der heder mute som sænker niveauet en hel del (- 20 DB tror jeg). Når denne bruges et det lettere at finde den rigtige styrke når der skal spilles lavt.
Ved ikke om du har den funktion på din forstærker?
Avatar billede Beach Mester
07. december 2012 - 16:48 #3
Avatar billede Beach Mester
07. december 2012 - 16:59 #4
#2 Mute knappen burde jo lukke stort set helt ned for lyden og ikke bare dæmpe lidt (meget). Men NAD har altid gået sine egne veje, så...
Har lige prøvet med min Sony TA-E1000esD PreAmp og selv med volumen på fuld skrald skal jeg ligge øret til for at kunne høre noget.

//B
Avatar billede 220661 Ekspert
07. december 2012 - 17:06 #5
Ja det har NAD nemlig, og det var derfor jeg skrev mit indlæg ;-)
Om funktionen er væk i de nyere forstærkere kan jeg selvfølgelig ikke vide.
Ja selv efter snart 32 år på bagen spiller den stadig fint.
Den kan dog godt lide at blive tændt et kvarters tid før jeg skal spille.
Formoder det er støv der sidder laver dårlige forbindelser i potmetre og omskiftere, som jo er manuelle på sådan en "gammel sag" :-)
Avatar billede Beach Mester
07. december 2012 - 17:29 #6
#5 Har for 4-5 måneder siden handlet en brugt NAD 3020B Amp. til knægten og her dæmper Mute også 99,9%.

Selv på deres gamle Amp´s er der spark på lyden og de fleste bliver noget overrasket over hvor meget:-)

Kender problemet der altid er på ældre amps med analog volume, enten så knaser og brager de når man vil justere eller også så er de som SNAH skriver lidt umulige at holde på når man vil dæmpe lidt. Knægtens Amp er derfor handlet ind efter check af ovenstående så han ikke skulle rende ind i dem *S*

Vil man undgå udskiftning af volume-modstanden (dyrt dyrt dyrt) så er det preamp eller en lille mixer der er løsningen.

//B
Avatar billede 220661 Ekspert
07. december 2012 - 17:39 #7
Beklager jeg har sagt noget forkert. Det er ikke en mute knap, men en low lewel som sidder lige ved siden af loudness knappen.
http://nadelectronics.com/products/hifi-amplifiers/3140-Stereo-Integrated-Amplifier
Ja NAD er der virkelig styrke i. Min er på 2x60 watt, og jeg mener 3020 er på 20 eller 30 watt. Men på grund af dens konstruktion, så overspillede den andre mærkers forstærkere der var på mindst den dobbelte syrke. Kan godt huse de tests der blev lavet.
Avatar billede 220661 Ekspert
07. december 2012 - 17:40 #8
undskyld for stavefejl.
Avatar billede HPi Novice
08. december 2012 - 23:40 #9
Tak for svar - Der er hverken en mute eller loudness knap - hvis jeg skal sætte en mixer ind på indgangssiden af forstærkeren, skal jeg vel have en til hver indgang? - lyder lidt kinesisk - man kan ikke lave noget med modstande ved udgangen/højttalerne?
Jeg er tydeligvis ikke elektronikmand, så...
Mvh. snah
Avatar billede 220661 Ekspert
09. december 2012 - 08:36 #10
Har du ikke nogle bøjler bag på pc der kobler indgangs forstærker og udgangsforstærker sammen?
Vil mene at det er her mixer skal sættet.
Rodede selv med disse da jeg kørte NAD 3140 forstærkeren brokoblet med en 2140 (som desværre brændte af :-( )
Avatar billede 220661 Ekspert
09. december 2012 - 08:37 #11
Jeg kan ikke levere en løsning med modstande over udgangen.
Det er vist farligt at rode med hvis man ikke ved hvad man gør. Risiko er afbrændt udgangstrin, og det er ikke så heldigt.
Avatar billede HPi Novice
09. december 2012 - 20:12 #12
OK - det lyder som om, jeg må leve med en lidt usmart fjernbetjening - ærgerligt, da NAD ellers er rigtig fino - tak for svar - hilsen snah
Avatar billede 220661 Ekspert
09. december 2012 - 20:17 #13
velbekomme.
Avatar billede Beach Mester
18. december 2012 - 16:58 #14
Hmmm....

#9
Ved ikke om det er kinesisk, den mixer jeg henviser til har 2 indgange fra f.eks. cd og computer til din NAD. Man kan få mixere med op til 64 indgange hvis 2 ikke er nok. Det er også muligt at finde mixere med 3, 4, 5, 6 osv osv osv indgange.

Hvis man skal have gang i elektronik for at dæmpe på udgangssiden som du ønsker, bliver det først rigtig kinesisk. Her skal du ud over nogle (læs: rigtig mange) ret heftige effektmodstande også have fat i nogle meget kraftige køleplader som måske skal have op til flere blæsere monteret for at fjerne den genererede varme.

Et skud på stammen så skal du ud og handle grej for måske 5000,- dask for at dæmpe på udgangen med en kraftig støj fra kølingen til følge. Samtidig er der store muligheder for at brænde din Amp af pga. forkert impedans hvis ikke du har 101% styr på hvad du gør. Lidt heftigt i forhold til en lille billig mixer!

Det svare faktisk lidt til at køle en 100W pære ned ved hjælp af en blæser, det kræver så mange flere kræfter og blæsere at det er billigere og nemmere at bruge 10 stk 10W lamper der ikke afgiver varme ind i stedet.

Kan informere dig om at det er helt alm. praksis på alle diskoteker, radioer, tv-stationer osv osv osv at bruge en mixer til at regulere indgangen på div. signalgivere til en amp. Bruger det selv ( i form af en kontrolforstærker) i stuen for at regulere på styrken til mine effektforstærkere. Dette er en MEGA og bedre løsning rent lydmæssigt, kan bare ikke se en ide i at anbefale dig at bløde måske 6-8.000,- når du sagtens kan bruge en lille mixer til 300,-

Hvis 300,- bobs er mange kugler i din verden så prøv dog at låne en lille mixer og smæk den ind i din signalvej. Du vil super hurtigt se en ide i at det er nemt, billigt og virker nøjagtigt som du efterlyser.

//B
Avatar billede HPi Novice
19. december 2012 - 11:58 #15
Du har ret - det lyder overskueligt - det vil jeg prøve - tak for svaret - Hans