Avatar billede lojmann Nybegynder
11. december 2012 - 12:38 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Problemer ved brug af IN or NOT IN operators

Hej,

Jeg forsøger at bruge IN operatoren til at finde en række entry i en tabel, men jeg ønsker at søge på præcise værdier som f.eks. 5.2 eller 5.4, men får også f.eks. 5.40 eller 5.22 med, hvilket jeg ikke ønsker. Er der en mulighed for at søge på en række af eksplicitte værdier?

En anden udfordring er, at hvis jeg f.eks. køre denne query af:
SELECT * FROM 8ohg3 WHERE fmgid = '3' AND frameerror NOT IN (5.1,5.40) AND frameerror IN (5.2,5.4)

Så får jeg f.eks. ikke 5.4 med, da den bliver ekskluderet af 5.40 værdien i NOT IN... Jeg har kigget mysql reference manual igennem og søgt en del, men syntes ikke jeg kan finde det jeg skal bruge...

Håber en kan hjælpe mig lidt :)

/Løjmann
Avatar billede michael_stim Ekspert
11. december 2012 - 13:02 #1
Datatype? Float eller Decimal?
Avatar billede lojmann Nybegynder
11. december 2012 - 13:06 #2
Ahh ja!

Værdierne som jeg skal søge på er alle af typen varchar...
Avatar billede michael_stim Ekspert
11. december 2012 - 13:07 #3
Det må være float kan jeg se på punktummet. Grunden til at du formodentlig ikke får 5.4 med ud, kan være at det egentlig er 5.40000000001 i databasen.
Avatar billede michael_stim Ekspert
11. december 2012 - 13:08 #4
Så skal du have '' om.
SELECT * FROM 8ohg3 WHERE fmgid = '3' AND frameerror NOT IN ('5.1','5.40') AND frameerror IN ('5.2','5.4')
Avatar billede lojmann Nybegynder
11. december 2012 - 13:13 #5
Ahh ja, det er da også rigtigt... :)

Tak for hjælpen, smid et 'svar' så får du betaling :)

/Løjmann
Avatar billede michael_stim Ekspert
11. december 2012 - 13:15 #6
Ellers tak, samler ikke på point. Læg selv et svar og accepter dit eget svar, så tråden bliver lukket.
Avatar billede lojmann Nybegynder
11. december 2012 - 13:20 #7
Den var aldrig gået da jeg begyndte her for 13 år siden - der samlede folk på point så det var helt trist.

Jeg takker Michael, håber jeg kan gøre gengæld en anden god gang :)

/Løjmann
Avatar billede michael_stim Ekspert
11. december 2012 - 13:33 #8
Det var grunden til at jeg holdt op med at samle på point i sin tid. Gad ikke diskutere med "pointrytterne" ;o) Jeg kan hverken blive mæt eller rig på point.