Avatar billede sdh Mester
13. december 2012 - 16:51 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Hyperlink - medtag hyperlink værdi

Hej

Jeg har et ark (ark 1) med hyperlinks ( i en kolonne) til et andet ark (ark 2) i den samme fil.
Når jeg trykker på hyperlinket celle "b5" kommer jeg automatisk til ark 2 celle "c1".
Mit spørgsmål er  nu:
Den værdi der er angivet i ark 1 b5 (hyperlink cellen)(text to display) vil jeg meget gerne have med over til ark 2 celle c1 når jeg aktiverer hyperlinket.
Går udfra der skal noget VBA ind over.

Håber I kan hjælpe.
Avatar billede oleelo Nybegynder
14. december 2012 - 16:55 #1
Hej
Prøv om denne løsning kan bruges:

Under ark2 indsætter denne kode og i A1 skriver du noget tekst ( istedet for et hyperlink) som evt kan formatere som et hyperlink mht farve mm. Fortsæt med B2 osv
Når du DOBBELTklikker i Celle A1 virker det som et hyperlink med den effekt du ønsker.

Private Sub Worksheet_BeforeDoubleClick(ByVal Target As Range, Cancel As Boolean)
    If Target = Range("A1") Then
        Sheets("Ark2").Range("C1").Value = Sheets("Ark1").Range("B1").Value
        Cancel = True
        Ark1.Range("B1").Select '
    ElseIf Target = Range("A2") Then
        Sheets("Ark2").Range("C1").Value = Sheets("Ark1").Range("B2").Value
        Cancel = True
        Ark1.Range("G11").Select
    End If

End Sub

bemærk "Ark1." er ikke det navn du kan omdøbe i excel men "(name) i vba"

mvh oleelo
Avatar billede sdh Mester
19. december 2012 - 15:23 #2
Hej Oleelo

Beklager min lidt lange responstid, men har ferie i øjeblikket.

Jeg har nu omskrevet vba koden så den virker på det ark koden er sat ind i:

Private Sub Worksheet_BeforeDoubleClick(ByVal Target As Range, Cancel As Boolean)
If Intersect(Target, Range("i6:i10000")) Is Nothing Then Exit Sub
If Target.Value = "" Then Exit Sub
Sheets("i-o").Range("c1").Value = Target.Value
Sheets("i-o").Select

End Sub

Min udfordring består nu i - punkt 1 at den gerne skulle virke på alle ark i filen,hvor mailadresse er angivet i celle "a1" og punkt 2 at den skal overfører koden til den fil der etabeleres via send mail makroen som du hjælp mig med tidligere.

Håber du kan hjælpe
Avatar billede oleelo Nybegynder
21. december 2012 - 19:02 #3
Hej
Ja jeg fik bytte lidt rundt på arkene mm.

Du skal nok have denne linje med (efter "exit sub")
If Intersect(Target, Range("i6:i10000")) Then Cancel = True
for at fjerne effekten af dobbelt klik

Koden virker kun i det ark den er indsat i, så hvis du har mange ark er det noget upraktisk.

Kode der stå i et arket burde også blive kopieret med når arket kopieres til et nye regneark.

Jeg har ikke lige styr på hvilke to ark der skal sendes med mail i forhold til Sheets("i-o") og arket med "Range("i6:i10000")", der må være flere ark i spild?

mvh Oleelo
Avatar billede sdh Mester
02. maj 2013 - 09:54 #4
Hej Ole

Jeg har desværre glemt at få afsluttet dette spørgsmål - jeg fik løst problemet på en lidt anden måde end du foreslog - men du gav god inspiration - så venligst lig et svar så jeg kan tildele dig nogle point
Avatar billede sdh Mester
29. april 2014 - 09:52 #5
Lukker