Avatar billede maso25 Nybegynder
26. december 2012 - 19:22 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Nyt grafikkort til gammel pc!

Hej alle!

Jeg har en ca. 6 år gammel pc, en Packard Bell Imedia 5565.
Denne computer vil jeg gerne have et nyt grafikkort i, så den kører lidt bedre. Det nuværende grafikkort er Radeon x600/x550 series.

Hvad skal jeg have styr på for at vide om grafikkortet passer?
Jeg har hørt noget om at strømforsyningen har noget at sige, men de steder jeg har læst skriver de om watt, og jeg kan kun finde oplysninger om volt, som i øvrigt er på 250.

Kan nogen hjælpe mig?

Mvh Martin
Avatar billede claes57 Ekspert
26. december 2012 - 20:08 #1
du har næppe 250 volt men watt - og alt andet lige, så skal dit nye grafikkort passe i stikket til det gamle.
http://www.piriform.com/speccy
hent og kør programmet, så kan vi se hvilket motherboard, der sidder i, og så finde et passende grafikkort.
Avatar billede maso25 Nybegynder
27. december 2012 - 15:56 #2
det er nu installeret, og det her er hvad den siger:

NEC COMPUTERS INTERNATIONAL MS-7168 (CPU 1)

den har 250 v og 400 w

kan du hjælpe?
Avatar billede claes57 Ekspert
27. december 2012 - 17:32 #3
det er så PCIe kort - og personligt foretrækker jeg dem uden blæser (de er lidt svagere, men lydløse)
http://www.proshop.dk/Grafikkort/GIGABYTE-GeForce-GT-610-(1GB-DDR3)-2342376.html - lige under 400kr her
hvis du har pladsen (det lille stik ved siden af grafikkortet må ikke være i brug).
Avatar billede claes57 Ekspert
27. december 2012 - 17:33 #4
brugbart link http://goo.gl/t0vlR
Avatar billede maso25 Nybegynder
27. december 2012 - 19:00 #5
Nu hedder den jo noget med DDR3, og nu ved jeg ikke så meget om det, men jeg tror kun der kan sættes DDR ram i(jeg snakker installeret hukommelse(RAM))
Har det betydning for grafikkortet?
For det er jo en gammel computer
Avatar billede maso25 Nybegynder
27. december 2012 - 19:07 #6
Er det muligt at finde kraftigere?
Avatar billede claes57 Ekspert
27. december 2012 - 20:31 #7
grafikkortet har sin egen ram - og den er ddr3 (1 gb) - hvis du vil have kraftigere grafikkort, så bør du nok skifte pc først - ellers vinder du ikke noget ved det.
Og vær lige opmærksom på, at nye maskiner sælges med 64-bit windows - så de gamle spil, der har 16-bit kode ilagt, vil ikke kunne virke.

Hvis du opgraderer (udover grafikkortet), så er rækkefølgen: Ny strømforsyning (500-750kr), derefter motherboard (og med det kommer ram/cpu med, da de følges ad - det er 2.500kr og op). Og så kan du køre et kraftigere grafikkort på (fra 500kr til du ikke gider mere).
Avatar billede maso25 Nybegynder
28. december 2012 - 00:22 #8
Okay, mange tak for hjælpen du får lige nogle point hvis jeg kan finde ud af det ;)
Det kan være der lige kommer et spørgsmål igen senere :)
Avatar billede claes57 Ekspert
28. december 2012 - 08:30 #9
jeg har ikke lagt et svar - så du kan bare acceptere dit eget, og beholde point.
Avatar billede maso25 Nybegynder
28. december 2012 - 13:12 #10
Det lille stik du nævner der skal være ledigt, kan du komme lidt nærmere ind på hvad det er?
Avatar billede claes57 Ekspert
28. december 2012 - 14:32 #11
http://parts-universe.co.uk/Brand-New-MS-7168-Motherboard-6953850400.html
i bunden: detailed images - det nederste.
der er (fra højre) - 2 alm hvide til udvidelseskort, så et lille hvidt (typisk til fx telefon-modem/fax) og det sorte til grafikkortet.
Avatar billede maso25 Nybegynder
29. december 2012 - 16:30 #12
Mange tak, det hjalp, den er fri når det gamle kort ryger ud.

Nu skal jeg bar have nogle flere ram i.

Computeren kører kun med DDR, og ikke nogle af de nyere ddr2 osv.

Men passer alle ddr så eller er der mere der skal være på plads? Jeg skal bruge 2 * 1gb, da den har 2 slots ledige, eller hvad de nu hedder.
Avatar billede claes57 Ekspert
29. december 2012 - 17:15 #13
maks er 1GB pr slot = 4gb i alt.
typen PC3200 DDR400 nonECC DIMM
http://goo.gl/LQM3J er et sæt på 2*1gb - så du skal kun købe 1
Avatar billede claes57 Ekspert
29. december 2012 - 17:18 #14
btw: jeg har intet med proshop at gøre - det er bare et sted, hvor jeg selv handler - du kan ud fra navne søge på edbpriser.dk og der er sikkert et sted, hvor det er billigere.
Avatar billede maso25 Nybegynder
29. december 2012 - 17:28 #15
Nå okay, men det er også mere fordi jeg bor tæt på deres fysiske shop, og det er rart hvis der er probolemer.

Men hvad skal jeg kigge efter for at jeg ved at den passer? for jeg har læst noget om at det er dumt at købe mere end 3 gb når man har 32 bit system. Så måske jeg bare skulle have 1 mere-
Avatar billede claes57 Ekspert
29. december 2012 - 17:42 #16
det er bedre med 4gb i maskinen (og ofte billigere) - 32bit kan bruge lidt over 3gb, og derfra skal så fratrækkes til windows intern brug. Afhængig af system har du så typisk 2½ - lidt over 3 gb til rådighed.
Hvis din maskine kun har 3gb i alt, så skal du stadig fratrække win-intern, og vil så lande på 1½-2½gb frit til programmer.

hvis du selv vil søge, så er det
PC3200 DDR400 ikke-paritet 184-pin
og stadig blokke á 1gb.
Avatar billede maso25 Nybegynder
29. december 2012 - 18:29 #17
Hvor mange watt bruger en computer udover det grafikkortet bruger, for udover mit grafikkort er der jo kun 100 watt tilbage?
Avatar billede claes57 Ekspert
29. december 2012 - 19:35 #18
det er så, når grafikkortet kører på maks. Så kører cpu nok samtidig på maks (den kan æde 50-75w på ældre maskiner men en del mere på nye) Resten bruger ikke meget.
Se på det omvendt: hvis din blæser kører hele tiden, så kan du begrænse larmen ved at gå op i strømforsyning (altså efter du har sikret, at det ikke er pga støv i maskinen - det kan udrenses gratis).
Du kommer langt på en strømforsyning på 650w - og gå efter 'silent' modeller (der er nogle, hvor blæseren er monteret, så der er plads til 12cm (diameter) - de køler langt bedre end dem på 8cm, så de kører sjældnere og langsommere)
Silence is golden... http://www.youtube.com/watch?v=pyj2qL-bQ4E
Avatar billede maso25 Nybegynder
30. december 2012 - 12:04 #19
haha, god sang..

Men du mener godt at min strømforsyning på 400 watt kan køre det?
Avatar billede claes57 Ekspert
30. december 2012 - 12:34 #20
det burde kunne virke.
Avatar billede maso25 Nybegynder
30. december 2012 - 16:56 #21
okay super, så vil jeg begive mig mod proshoppen