Avatar billede Firezar Nybegynder
29. december 2012 - 18:09 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Hvor mange gange kan man formatere et usb-stik?

Hej!

Jeg skal lave en boot-usb til win8 (Eller hvad det nu hedder) og skulle lige høre om der er nogen begrænsning på hvor mange gange man kan omformatere et usb-stik?

Når man laver sådan en usb til win8, bliver den formateret til noget jeg ikke kender. Men jeg kan vel godt lave den om til FAT32 igen?

På forhånd tak :)
Avatar billede Wildcard Nybegynder
29. december 2012 - 18:20 #1
sagtens. En stik kan godt godt klare tusindvis formateringer.
Avatar billede Firezar Nybegynder
29. december 2012 - 18:24 #2
Super, tak for hjælpen :)
Ville bare lige vide det så jeg ikke brugte mit bedste stik ;)

Smider du et svar?
Avatar billede milter Ekspert
29. december 2012 - 18:37 #3
Det ukendte format, du taler om, er måske exFAT:

http://en.wikipedia.org/wiki/ExFAT
Avatar billede thov Forsker
29. december 2012 - 18:50 #4
"tusindvis" er nok i underkanten - det er snarere op i nærheden af den halve million, at USB-sticks kan overskrives.

SSD 'diske' benytter samme lagringdteknologi og holder endnu længere, fordi specielle teknikker fordeler sliddet bedre.
Avatar billede Wildcard Nybegynder
29. december 2012 - 18:56 #5
sødt #4...
Avatar billede kjeldsted Novice
29. december 2012 - 21:35 #6
#4 og det gælder jo tilmed kun hvis man overskriver disken med nuller.
Ved en hurtig formatteringen sletter den jo kun databasen. Så dét burde ikke slide på disken faktisk.
Avatar billede Firezar Nybegynder
29. december 2012 - 22:50 #7
Tak for hjælpen alle :)

Nu er jeg meget mere rolig angående mine usb-stik :)

I må ha' et godt nytår!
Avatar billede thov Forsker
30. december 2012 - 13:52 #8
#6
Det er ikke helt rigtigt, for uanset typen af formattering, så overskrives filtabellen.
Så når USB-sticks opgiver ånden, er det fordi området med filtabeller er slidt op - ikke så meget fordi dataområderne er slidte.

Firmwaren i SSD'er kan flytte filtabellen så sliddet fordeles, det er derfor de holder så længe.
En 100GB SSD klarer fint et slid svarende til skrivning af 20GB, hver dag i 5 år, så det er ikke så ringe.
Avatar billede kjeldsted Novice
30. december 2012 - 14:46 #9
#8, korrekt.
Men som du også selv skriver, så udskifter den selv slidte celler, så du kan formatere tabellen indtil at alle reserve cellerne er brugt.
Hvilket dog nok er ret urealistisk at opnå.