Avatar billede KongKurs Juniormester
02. januar 2013 - 13:39 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Hvordan designer jeg dette - site ala dba.dk..

Jeg har brug for lidt hjælp til hvordan man opbygger en web-applikation alá dba.dk.

Det jeg har lidt svært ved at gennemskue er hvordan de har opbygget de forskellige annoncetyper. Det jeg mener, er: Hvis jeg opretter en bil-annonce kan jeg angive ting som: Mærke model, KM, brændstof - mange af disse ting kan jeg også angive som søgekriterium når jeg søger i bil-annoncerne. Hvis jeg derimod vil oprette en båd-annonce kan jeg angive ting som antal sovepladser, motorplacering, tilbehør mv. Disse ting kan jeg således også søge på når jeg kigger i båd-annoncerne.
Mit spørgsmål er så: Hvordan er websitet, og databasen opbygget - i generelle termer, og altså ikke specifikt hvordan de har gjort - hvad er den "rigtige" måde?

Som jeg selv tænker det, så må man have en "default" annonce webside(skabelon), som bruges når man opretter annoncer uden specifikke søgekriterier(som biler og både fx har). I databasen må man så have et table til generelle data(såsom pris, dato, overskrift mv.) som alle annoncer deler, og herudover må man så have et table for hver "specielle" annoncetype alá biler og både.... Er det nogenlunde rigtigt opfattet eller er der en anden "rigtig måde at gøre det på? Det virker bare lidt "stort" at skulle oprette en annonce-skabelon samt table, for hver ikke-default annonce type....

Håber det kan forstås! :)
Avatar billede keysersoze Guru
02. januar 2013 - 14:45 #1
en tabel for hver type bliver et helvede at opdatere og vedligholde - mon ikke det bare er en tabel for type (bil, båd...), en tabel for data (mærke, km brændstof...) og så en mange-til-mange relationstabel mellem dem.
Avatar billede KongKurs Juniormester
02. januar 2013 - 15:27 #2
keysersoze: Mange tak for kommentar, men tror du kunne uddybe det lidt - kan ikke helt overskue hvordan det skulle kunne hænge sammen. Man er jo stadig nødt til, at have en oprettelsesside pr. forskellige annoncetype(!?) og den med DB'en fangede jeg ikke helt...
Avatar billede arne_v Ekspert
02. januar 2013 - 15:30 #3
Hvis du vil lave et site som dba.dk, saa gaar du i banken og laaner X millioner og betaler nogen for at lave det.

:-)
Avatar billede arne_v Ekspert
02. januar 2013 - 15:34 #4
Med hensyn til forskellige attributter i databasen, saa er der forskellige maader at goere det paa:

1) en tabel for hver type med de rigtige attributter
2) en tabel med forenings maengden af alle attributter og saa bruger man NULL for de attributter som ikke er relevante
3) en tabel med et langt tekst felt hvor der gemmes XML med de specifikke attributter
4) en tabel med faelles maengden af attributter og en anden tabel med id + attribut navn + attribut vaerdi

Hvis der ikke kan soeges i specifikke attributter, saa er #3 langt nemmest.

Hvis der skal soges, saa enten #4 eller #3 (og lev med tung soegning).
Avatar billede arne_v Ekspert
02. januar 2013 - 15:35 #5
Med hensyn til forskellige attributter i applikationen skal du vaelge mellem:

1) en hardcoded form per type

2) en dynamisk form som konstruerer form udfra type of noget konfiguration
Avatar billede keysersoze Guru
02. januar 2013 - 16:01 #6
ja - præcis (:
Avatar billede KongKurs Juniormester
02. januar 2013 - 16:57 #7
Så hvis jeg havde følgende tabeller (m.fl.):

"Annoncer"
(Indeholder data som er fælles for alle annoncer, så som dato, pris, overskrift mv.)

"Annoncer_Motorbåde" (Specifik info for annoncer med motorbåde)
"Annoncer_Biler" (Specifik info for annoncer med biler)
"Annoncer_Bøger" (Specifik info for annoncer med bøger)
osv. osv.

Er det måden at gøre det på?
Avatar billede arne_v Ekspert
02. januar 2013 - 17:18 #8
Det er #4#1
Avatar billede arne_v Ekspert
02. januar 2013 - 17:19 #9
Det er simplet at udvikle men tungt at vedligeholde.
Avatar billede arne_v Ekspert
13. januar 2013 - 04:24 #10
mcg?
Avatar billede KongKurs Juniormester
15. januar 2013 - 12:36 #11
yes?
Avatar billede keysersoze Guru
15. januar 2013 - 18:28 #12
tror bare det var et forsøg på at få lidt respons (:
Avatar billede arne_v Ekspert
15. januar 2013 - 20:34 #13
netop
Avatar billede KongKurs Juniormester
05. januar 2015 - 14:08 #14
arne_v: Smider du et svar?
Avatar billede arne_v Ekspert
05. januar 2015 - 15:25 #15
svar
Avatar billede KongKurs Juniormester
05. januar 2015 - 15:31 #16
tak :)