Avatar billede imparatortr Nybegynder
16. januar 2013 - 09:30 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Får kun 25/5 med trådløs forbindelse men 50/5 med lan?

Hej allesammen,

Jeg har lige fået opgraderet mit internet forbindelse til 50/5 Mbit. Har en hp pavilion dv7-7162so bærbar som har intel 802.11 b/g/n med widi og mit router er netgear CG3000. Men problemet er at mit hastighed falder til 25/5 Mbit ca hvis jeg opretter forbindelse med wifi, men hvis jeg bruger lan kabel får jeg 50/5 Mbit. Jeg har læst lidt på nettet hvor meget den skal kunne trække men mit netkort burde få en forbindelse op til 300 Mbit hvis det skulle være, eller er jeg forkert på den ? hvad kan jeg gøre for at få den højere hastighed?
Avatar billede Blandy Praktikant
16. januar 2013 - 09:43 #1
Hvem har du som udbyder? Ofte kan du på interfacet på din udbyders router, se hvad den aktuelle up/down load hastighed er. Der ved kan se hvad du reelt får ind i huset af hastighed. Hvis hastigheden der passer cirka med de 50/5 du abonner på, så er det sandsynligvis dårlig wifi signal, eller trafik fra dit hjemmenetværk. Har du andre enheder på dit netværk, der evt kunne tage noget båndbrede?
Avatar billede imparatortr Nybegynder
16. januar 2013 - 09:55 #2
Mit udbyder er yousee. jeg pakkede router ud, tilsluttede det. derefter tog jeg en hastighedstest med kun mit bærbar forbundet til routeren og der viste den 25/5 uden at ha tilsluttet tablets, youseeboks osv. når jeg trykker på mit wifi forbindelse så står der kun 54 Mbit. Men på intels hjemmeside står der op til 300 Mbit. Har skiftet kanal til 12 på min router og det er kun mig der har det på den kanal i mit område da jeg har tjekket op på det. naboerne er på kanal 6 og 9. kan det være noget med mit bærbars wifi netkort?
Avatar billede Blandy Praktikant
16. januar 2013 - 10:10 #3
De 54 Mbit er den estimeret båndbrede mellem dit netkort og den trådløse router. Så enten er der forstyrrelse der hvor du er, enten i form af fortyrrelse på kanalen din router bruger, eller så er er kvaliteten af dit netkort eller router for dårligt.

Som jeg umiddelbart ser det.
Avatar billede thov Forsker
16. januar 2013 - 13:21 #4
300mbps er en luftig teoretisk hastighed, som du kun kommer i nærheden af, hvis både router og netkort kan køre med 'channel bonding'.
For at channel bonding skal virke, må både computeren og routerens indstillinger omfatte '40MHz operation' (2 kanaler på 20MHz samtidig) - men kan routeren også det ?
For kan den ikke, er den - stadig luftige hastighed - nede på 120-150mbps.

Der skal så heller ikke mange forstyrrelser til, før hastigheden ryger endnu længere ned.
Avatar billede renehinsch Praktikant
16. januar 2013 - 13:59 #5
Da dit netkort og routeren kun kan blive enige om at sende på 802.11g (54 mbps) så kan du ikke nå højere end det.

Derudover skal du være opmærksom på at transmit rate 54 mbps eller 300 mbps kun siger noget om hvor hurtigt den enkelte pakke sendes. Det er ikke det samme som throughput.

For 802.11 generelt er throughput max 50% af transmit rate. Derfor får du ikke presset mere end 25 mbps igennem. Det skal du være tilfreds med. Det hænger sammen med at alle pakker skal besvares med en acknowledge pakke og evt også retransmitteres hvis ikke den bliver det fx pga interferens. Det tager ekstra tid.

Hvis du vil højere op skal du koncentrere dig om at få din klient til at forbinde sig med en højere transmit rate. 150 mbps med single channel og 300 mbps for bonded channel. Hvilket dog i praksis kan lade sig gøre på 5 GHz båndet.

Prøv evt med en anden computer som du ved kan connecte hurtigere et andet sted eller du kan låne en USB 802.11n adapter af en anden og prøve med den.

Det største problem du har er dine naboer kanaler.
på 2.4 GHz fylder hver kanal i praksis 5 kanaler. Kanal 6 forstyrrer andre på kanal 4.5.7.8. Og problemet er at carrier detection (der sendes på kanal)ikke fungerer udenfor centerkanalen (her kanal 6) Det lyder som om kanal 1 er bedste bud for dig. Den dækker [-2,-1 (1) 2 3]

Det betyder at du og dine naboer vil forstyrrer (interferens) hinandens datapakke hvis der sendes samtidig. Hvis man ikke kan finde en helt ledig 5-kanals pakke er det næst bedste at lægge sig på samme kanal som naboen da i så respekterer hinanden og sender pænt på skift.

Endelig skal du gøre op med dig selv om du reelt har applikationer der har behov for den ekstra throughput eller om du bare gerne vil have et speedometer der går op til 300 mbps. For der kommer du ikke op før 802.11ac produkter(wireless gigabit) er frigivet senere i år. Her bliver din generelle infrastruktur og PC nok flaskehalsen :-)

Held og lykke med kanaltuningen
Avatar billede imparatortr Nybegynder
17. januar 2013 - 08:55 #6
tusind tak for hjælpen. må prøve det når jeg kommer hjem. men mange tak fordi i gad at bruge tid på det.