Avatar billede bio Novice
18. januar 2013 - 14:20 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Hvordan undgås at Excel ændrer langt EAN-nummer på 13 cifre til en e-potens ?

Elektronisk fakturering benytter sig af EAN-numre, som har 13 cifre.

Når man skriver et sådant nummer ind i et felt i Excel, kan man risikere at nummeret "5798008550096" vises i feltet som "5,79801+E(12)".

Jeg har prøvet at ændre kolonnen til "tekst", men det løste ikke problemet.

Feltet er rigeligt stort til at der er plads til alle 13 cifre.

Generelt ville jeg meget gerne have disabled alle ting, som Excel overhovedet kan finde på at ændre af sig selv, både vedrørende tal og tekst.

Hvis man skriver en bankkonto i Excel og i den forbindelse skriver "reg." ændres dette til "rig", men det har jeg så fundet ud af at ændre i netop dette tilfælde. Det er bare ikke altid at man opdager sådanne ændringer - man bliver jo ikke ligefrem gjort opmærksom på at Excel laver en ændring - der lyder ikke en alarmlyd eller lignende !

Heldigvis er sådanne automatiske ændringer ikke indført i emails og ved telefonopkald, for så kunne det blive morsomt.
Avatar billede bio Novice
18. januar 2013 - 14:29 #1
Løsningen på e-potens:

I <format> <justering> ændres "standard" til "tal" og antal cifre efter kommaet sættes til "0"

En generel løsning på at Excel ikke må ændre på det indskrevne har jeg ikke.
18. januar 2013 - 14:29 #2
Ved indtastning skal formatering i cellerne på forhånd være sat til tal, for at undgå den nævnte ændring.

Hvis oplysningerne kopieres ind i arket, skal du vælge med indsætte med destinationens formatering.
Avatar billede bio Novice
18. januar 2013 - 14:59 #3
Problemet opstår når der i en søjle er både tekst (i nogle felter) og EAN-tal (i andre felter). Så må hvert enkelt felt altså defineres for sig, eller man må bruge forskellige søjler til tal og tekst.
18. januar 2013 - 15:07 #4
Der er ingen problemer i at indtaste tekst i en celle der på forhånd der formateret til tal.

Teksten vises korrekt.