Avatar billede kj_kj Praktikant
18. januar 2013 - 17:29 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Ny laptop larmer

Jeg købte mig imellem jul og nytår en ny laptop.
Valgte faldte på Asus's S56C.

Jeg synes blæseren larmer alt for meget ift. hvad jeg foretager mig på min laptop. Kort tid efter den er startet op, begynder den at blæse som om jeg spiller et vildt krævende spil. Genstarter jeg derimod laptoppen, tager den det stille og roligt og opfører sig normalt.
Det skal lige siges at der ligger Windows 8 på den.

Nogen der ved, hvad der kan være "galt", eller om det er ganske normalt?
Avatar billede NielsErikK Juniormester
23. januar 2013 - 12:34 #1
Jeg kender ikke lige din model, men på nogle Asus bundkort kan du i BIOS vælge 3 indstillinger for hvor aggressiv blæseren skal være.
Det er værd at kigge efter først.

Alternativt:
Hvad sker der hvis du klikker på din battei-indikator, vælger strømstyring, og der vælger passiv køling, hjælper det lidt ?
Avatar billede kj_kj Praktikant
23. januar 2013 - 18:09 #2
Ja okay, men hvordan kommer jeg ind i BIOS?

Med computeren med fulgte der en strømstyrring ved navn Power 4 gear.
Hver kan jeg tænder den, stod den på High performance, hvilket jeg tænkte kunne være årsagen. Jeg prøvede derfor at afinstallere Power 4 gear. Nu står strømstyrring på balanceret, hvilket burde vær meget normalt, men går alligevel amok 5 minutter efter den er startet op.
Jeg kan ikke se nogen steder, hvor jeg kan vælge hvordan kølingen skal foregå?
Avatar billede NielsErikK Juniormester
23. januar 2013 - 19:10 #3
Under balanceret har jeg en mulighed som hedder advanceret, derinde er der en række indstillinger inc. aktiv/passiv køling... individuelt både på batteri og på 240 volt.

BIOS kommer du ind i lige når du starter computeren (de første få sekunder efter du tænder og længe inden windows).
Det er lidt forskelligt hvad man skal trykke på, men DEL eller F1 eller F10 tasterne er tit brugt.
De er værd at prøve før man læser sig frem til svaret.
Det præcise svar findes på en af de første sider i din manuel.
Manual mv. kan du finde her...
http://www.asus.dk/Notebooks/Superior_Mobility/S56CM/#download
(Jeg ved ikke om S56CM og S56C er ens, men BIOS adgangen er næsten helt sikkert)
Avatar billede kj_kj Praktikant
28. januar 2013 - 15:09 #4
Processor står på passiv køling.

Kan intet finde om, hvordan jeg skulle kunne komme ind i BIOS.
Den starter op på under 30 sekunder, og hjælper ikke at trykke på de nævnte taster.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
30. januar 2013 - 12:34 #5
Der må være en manuel på ASUS site, i den manuel står helt sikkert hvordan du kommer i BIOS på lige din model.
Avatar billede kj_kj Praktikant
31. januar 2013 - 16:19 #6
Jeg har nu været inde i BIOS (F2). Umiddelbart er der ikke en indstilling, som kan ændre kølerens adfærd.
Valgmulighederne var bl.a.:

- Intel snit-theft
- Grafik config
- Wake on lid open
- Internal pointing device

Disse kan vel ikke have indflydelse på køleren ? :)
Avatar billede kj_kj Praktikant
01. februar 2013 - 16:21 #7
Har netop installeret programmet PC Wizard, for at tjekke temperaturene på henholdsvis CPU og GPU: Umiddelbart ser det fornuftigt ud, men under Videocard står der Intel Graphics 4000, og ikke Geforce GT 635M, som burde være i min laptop. Hvordan hænger det sammen ?
Avatar billede kj_kj Praktikant
06. marts 2014 - 22:35 #8
.