Avatar billede bio Novice
20. januar 2013 - 11:16 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Hvordan afbryder man at en fil er kædet til andre datafiler?

Jeg har ved copy/paste til andre excelfiler kommet til at bringe min excelfil til at være kædet til andre datafiler.

Det ønsker jeg bestemt ikke. Hvis jeg ændrer i de andre tilfældige filer kan jeg jo derved uforvarende komme til at ændre i min oprindelige excelfil.

Når jeg åbner min excelfil får jeg billedet, som ses her: http://webkomplet.eu/excel2/

Det vil sige, at jeg får valget mellem at opdatere kæderne eller ikke opdatere kæderne. MEN JEG VIL GERNE AFBRYDE KÆDERNE. For jeg risikerer jo på et tidspunkt at komme til at trykke på "opdater kæderne", og så ved jeg jo ikke hvad der sker af ulykker.

Kan jeg ved at lave en gem-som eller på anden måde lave en ny og kædefri fil ?
Avatar billede natkatten Mester
20. januar 2013 - 11:48 #1
Data -> Rediger kæder ->Afbryd kæde
Avatar billede bio Novice
20. januar 2013 - 17:47 #2
Tak, send det som svar

I øvrigt, er der en måde hvorpå man kan undgå at der dannes en kæde.

Problemet med at der dannes en uønsket kæde opstår når jeg med ctrl-c vælger nogle celler fra en excelfil og med ctrl-v indsætter dem i en anden excel-fil.
Avatar billede natkatten Mester
20. januar 2013 - 18:38 #3
Her er et svar til point.

Vælg 'Indsæt speciel' og 'Værdier' for at undgå at der laves en reference (kæde).