Avatar billede encigar Nybegynder
20. januar 2013 - 17:06 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Hvordan flytte data automatisk?

Hejsa

Jeg har et regneark som består af 3 ark. Det første ark består af en logfil hvor vi kan skrive nogle opgaver ind. Det sidste punkt er der en liste hvor man kan vælge nogle forud bestemte ord. Bla opgave løst.

Hvordan laver man det sådan at hvis ordet "løst" bliver valgt under Række F så flytter excel hele rækken over i ark 2 og væk fra ark 1 så der kun står de opgaver som ikke er løst

Joshva
Avatar billede supertekst Ekspert
20. januar 2013 - 17:32 #1
Via en makro..
Avatar billede store-morten Ekspert
20. januar 2013 - 20:04 #2
Måske denne Makro.

Kopier koden her under.
I Excel
Tryk alt+F11
Dobbelt klik på det Ark makroen skal virke på.
Tryk ctrl+v og luk på det røde kryds.

Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
Application.ScreenUpdating = False
Application.EnableEvents = False 'For at undgå at koden looper
On Error GoTo Slut

    If Target.Column = 6 And Target.Text = "Løst" Then
    Target.EntireRow.Cut
    Worksheets(2).Select
    Worksheets(2).Range("F65536").End(xlUp).Offset(1, -5).Select
    ActiveSheet.Paste
    Worksheets(2).Range("F65536").End(xlUp).Offset(0, -5).Select
    Worksheets(1).Select
        If ActiveCell.Value = "" Then
        Selection.EntireRow.Delete Shift:=xlUp
            Else
            Selection.Offset(-1, 0).EntireRow.Delete Shift:=xlUp
            Selection.Offset(-1, 0).Select
        End If

Slut:
Application.ScreenUpdating = True
Application.EnableEvents = True 'For at undgå at koden looper
End Sub
Avatar billede encigar Nybegynder
20. januar 2013 - 19:58 #3
Ok. Kan man ikke gøre brug af en "betinget formatering" eller sådan noget?

Joshva
Avatar billede encigar Nybegynder
20. januar 2013 - 20:15 #4
Hejsa

Det virker ikke. Jeg har prøvet på alle 3 sider. Der bliver ikke flyttet noget

Joshva
Avatar billede store-morten Ekspert
20. januar 2013 - 20:20 #5
Virker ved at en celle på Ark1 i kolonne F får teksten "Løst" enten som indtastning eller valg fra "Liste" valg.

Bemærk "Løst" med stort begyndelse bogtav.
Avatar billede store-morten Ekspert
20. januar 2013 - 20:26 #6
Husk at "Teste" i en kopi....
Avatar billede store-morten Ekspert
20. januar 2013 - 20:47 #7
I Excel
Tryk alt+F11
Dobbelt klik på det Ark makroen skal virke på.
Tryk ctrl+v og luk på det røde kryds.

Rettelse:

I Excel
Tryk alt+F11
Dobbelt klik på det Ark1. (Virker kun på Ark1)
Tryk ctrl+v og luk på det røde kryds.
Avatar billede encigar Nybegynder
20. januar 2013 - 20:48 #8
Hejsa

Virker ikke. Jeg har kopieret det ind på ark 3 men intet sker. Jeg bruger office 2007 hvis det betyder noget
Joshva
Avatar billede store-morten Ekspert
20. januar 2013 - 21:57 #9
"Hvordan laver man det sådan at hvis ordet "løst" bliver valgt under Række F så flytter excel hele rækken over i ark 2 og væk fra ark 1 så der kun står de opgaver som ikke er løst"

På Ark3
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
Application.ScreenUpdating = False
Application.EnableEvents = False 'For at undgå at koden looper
On Error GoTo Slut

    If Target.Column = 6 And Target.Text = "Løst" Then
    Target.EntireRow.Cut
    Worksheets(2).Select
    Worksheets(2).Range("F65536").End(xlUp).Offset(1, -5).Select
    ActiveSheet.Paste
    Worksheets(2).Range("F65536").End(xlUp).Offset(0, -5).Select
    Worksheets(3).Select
        If ActiveCell.Value = "" Then
        Selection.EntireRow.Delete Shift:=xlUp
            Else
            Selection.Offset(-1, 0).EntireRow.Delete Shift:=xlUp
            Selection.Offset(-1, 0).Select
        End If

Slut:
Application.ScreenUpdating = True
Application.EnableEvents = True 'For at undgå at koden looper
End Sub
Avatar billede store-morten Ekspert
20. januar 2013 - 22:03 #10
Avatar billede encigar Nybegynder
20. januar 2013 - 22:26 #11
Sådan som du har lavet det skal det virke. Der skal dog være en mulighed mere. Hvis man i stedet for skriver/vælger arbejdsweekend skal den kopiere det over i ark 2 og skriver/vælger man løst skal den kopiere det over i ark 3.

Når det er sagt så virker det stadig ikke ved mig selvom jeg kopiere det hele over.

Når jeg åbner editoren så kan jeg se at du har 2 VBAProjekt med hver x antal ark. Jeg har kun eet sæt.

Kan det have noget med det at gøre? Er der evt noget jeg skal vinge af i excel? Jeg har sagt ja til at den må køre makroer

Joshva
Avatar billede store-morten Ekspert
20. januar 2013 - 22:44 #12
Kopier koden her under.
I Excel:
Højre-klik på Ark1, vælg "Vis programkode"
Tryk ctrl+v og luk på det røde kryds.

Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
Application.ScreenUpdating = False
Application.EnableEvents = False 'For at undgå at koden looper
On Error GoTo Slut
homeArk = ActiveSheet.Name

    If Target.Column = 6 And Target.Text = "Arbejdsweekend" Then
    Target.EntireRow.Cut
    Worksheets(2).Select
    Worksheets(2).Range("F65536").End(xlUp).Offset(1, -5).Select
    ActiveSheet.Paste
    Worksheets(2).Range("F65536").End(xlUp).Offset(0, -5).Select
    Worksheets(homeArk).Select
        If ActiveCell.Value = "" Then
        Selection.EntireRow.Delete Shift:=xlUp
            Else
            Selection.Offset(-1, 0).EntireRow.Delete Shift:=xlUp
            Selection.Offset(-1, 0).Select
        End If

    If Target.Column = 6 And Target.Text = "Løst" Then
    Target.EntireRow.Cut
    Worksheets(3).Select
    Worksheets(3).Range("F65536").End(xlUp).Offset(1, -5).Select
    ActiveSheet.Paste
    Worksheets(3).Range("F65536").End(xlUp).Offset(0, -5).Select
    Worksheets(homeArk).Select
        If ActiveCell.Value = "" Then
        Selection.EntireRow.Delete Shift:=xlUp
            Else
            Selection.Offset(-1, 0).EntireRow.Delete Shift:=xlUp
            Selection.Offset(-1, 0).Select
        End If

Slut:
Application.ScreenUpdating = True
Application.EnableEvents = True 'For at undgå at koden looper
End Sub
Avatar billede encigar Nybegynder
20. januar 2013 - 22:59 #13
Super så virker det.

Jeg fandt ud af hvorfor det ikke virkede ved mig. Jeg havde taget de 3 første linjer og flettede dem. Da jeg fjernede fletning virkede det som det skulle.

Hvordan lukker jeg sagen og giver dig point?

Joshva
Avatar billede store-morten Ekspert
20. januar 2013 - 23:04 #14
Ja, flettede celler, er noget skidt..  :-)

Når du har fået et 'Svar' på dit spørgsmål, du kan bruge,
beder du den der har hjulpet dig, om at lægge et:
Svar (til løsninger og pointgivning)

Her er en lille film om:
Hvordan man accepterer svar på Eksperten.dk
http://www.youtube.com/watch?v=s26DGiuvXBo