Avatar billede davidchristensen Praktikant
21. januar 2013 - 19:34 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

MAC-troldmand søges - DUSØR

Hej allesammen

Det er et stykke tid siden jeg sidst hare været her på eksperten.dk - men nu har jeg virkelig brug for noget hjælp.

Jeg har en sød kæreste, som har en gammel eMAC - altså een af de store klodser, som kun kan køre (vistnok) Tiger 10.4.

For et stykke tid mødte jeg en fyr i vores gård, som var i færd med at smide en G5 20" ud - og jeg spurgte om jeg måtte få den - og den fik jeg.

Nu står den her på mit værelse. Jeg har prøvet at tænde den, men den viser en blinkende mappe med henholdsvis et spørgsmålstegn og det gamle MacOS-ansigt. Jeg tror den skal have installeret et nyt OS.

Jeg har downloadet flere versioner af Leopard 10.5 og har forsøgt at installere det - men jeg kan simpelthen ikke få det til at virke. (PS. jeg må lige sige, at en MAC-computer, jo kommer født med sit styresystem, så derfor synes jeg ikke det er snyd eller på anden måde dubbiøst (sejt ord), at downloade Leopard 10.5, da man simpelthen ikke kan købe eller få det længere fra Apple.)

Anyway. Jeg vil gerne udlodde en dusør på 300.- danske kroner, til den, som vil komme forbi min ydmyg bolig på nørrebro i København, som kan få gang i computeren igen. Jeg giver også gerne en kop etellerandet - og en bid friskbagt brød! :)

Jeg vil så gerne gøre min søde kæreste glad - og ikke mindst, så når jeg besøger hende, at vi så kan se f.eks. fjernsyn på dr.dk - da flashplayeren dér kræver OS 10.5

Lad mig høre, om det vil kunne lade sig gøre..

Kh David
-
Avatar billede Tordenfusk Seniormester
22. januar 2013 - 12:12 #1
Uanset hvordan du vender og drejer det, så er det stadig at pirat kopiere, og derfor ulovligt. Leopard indholder mange nye ting som det oprindelige operativsystem til den G5'er ikke havde.

Set bort fra det, så burde den maskine godt at kunne installere Leopard. Det kan muligvis være et problem med den kopi du har hentet af leopard. Måske indenholder den fejl eller lignende og derfor ikke fungere.

Bor i Århus, så kan desværre ikke lige svinge forbi.
Avatar billede Tordenfusk Seniormester
22. januar 2013 - 12:12 #2
Hjemmebag er sgu svært at sige nej til. :)
Avatar billede davidchristensen Praktikant
22. januar 2013 - 15:40 #3
Øj, jeg var ellers helt sikker på, at den var født med Leopard 10.5.. Sorry.

Men jeg har hentet en .dmg-fil og brændt den ned på en DVD - og som jeg kan læse mig frem til, så burde den boote fra den - men det gør den altså ikke..

Ikonet med den blinkende mappe betyder vel, at den mangler et OS, ikke? Hvordan ville det se ud, hvis det var harddisken, som den er gal med?

Og, ja, nybagt franskbrød er altså for sejt :)
Avatar billede Tordenfusk Seniormester
22. januar 2013 - 19:58 #4
Blinkende mappe betyder manglende OS, somregl.

Hypotetisk set. Hvis du nu sad med en original DVD, enten leopard eller tiger som maskinen nok er født med.
Så ville man, efter at have startet maskinen og straks holder ALT nede mens boink lyden spiller, få ét eller flere ikoner frem på skærmen.
Og man ville dobbeltklikke på cd ikonet hvorefter den vil boote fra DVD'en, og man vil få en installationsskærm frem hvorfra man kan geninstallere systemet.
Avatar billede sinumsen Nybegynder
23. januar 2013 - 15:37 #5
Det har i mange år været problematisk at brædt et OS X system så der kunne bootes på skiven. JEg bruger selv ccc, men diskværktøj skulle vist også kunne klare opgaven så den stadig er bootable bagefter.

Ved naturligvis ikke om det er der problemet ligger, men bare lige en reminder om brænding.