Avatar billede Omaliga Nybegynder
30. januar 2013 - 20:40 Der er 14 kommentarer

Udenlandsk computer

Hej genier!

Jeg har tænkt mig at købe en computer fra udlandet (UK eller USA), og skulle høre hvad forskellen(e) på at købe her og der var?

På forhånd tak! :-)
Avatar billede claes57 Ekspert
30. januar 2013 - 20:45 #1
tastatur, sprogopsætning (fra win7 og tidligere hvis det er med operativsystem)
er det win8 pro eller andre, så kan du skifte til dansk sprog - men du kan typisk ikke skifte tastatur på en bærbar (fint på tablet).
Hvis der er EU-købt, så har du fuld reklamationsret som i dk - er den købt i usa, så skal du bare tage tilbage til butikken og snakke med dem om evt reklamationer.
Avatar billede Omaliga Nybegynder
30. januar 2013 - 20:56 #2
Hvad så med strøm og den slags? Jeg har hørt at de ikke har helt det samme system? :-)
Avatar billede thov Forsker
30. januar 2013 - 22:05 #3
Moderne SMPS'er spænder fra 115V til 230V, så det er ikke noget problem.
Men netstikket er anderledes her, så det skal udskiftes. Har strømforsyningen en løs ledning med f.eks. 'Mickey Mouse' stik, er det bare den som skal udskiftes.
Man kan også bare klippe stikket af, og erstatte det med et DK-stik.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
30. januar 2013 - 23:45 #4
Husk også at der er moms og afgifter hvis du køber i USA, det er der ikke inden for EU!
Dette er vigtigt hvis du bestiller over nettet.

Rejser du fysisk, så må du gøre op med dig selv om du vil tage risikoen i tolden, man kan påstå meget (købt brugt her i DK osv.), men tolderne kender de fleste kneb hvis de først fatter interesse.
Avatar billede MADOlsen Forsker
31. januar 2013 - 10:08 #5
#4 Afhængigt af prisen på computeren, kan det jo faktisk godt være lovligt at købe den på en rejse til f.eks. USA og tage den med hjem:
http://www.toldpriser.dk/toldregler
Dog er der jo selvfølgelig en grænse for, hvor fed en computer man kan få for 3250 kr. (selv i USA).
Avatar billede NielsErikK Juniormester
31. januar 2013 - 11:41 #6
#5 du har ret (også i at vi formodentlig taler væsentlig flere penge end grænsen på 3250 kr.)

Både det som #1 omtaler vedrørende evt. fejl/reklamation, samt det jeg skriver i #4, gør at min helt klare anbefaling er; at holde sig inden for EU.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
31. januar 2013 - 11:54 #7
Ud over det, så formoder jeg at Omaliga vil bestille over nettet og så er sagen endnu mere klar: Vælg inden for EU.
Avatar billede Omaliga Nybegynder
31. januar 2013 - 13:42 #8
Hej.

@NielsErikK: Ja, jeg havde tænkt mig at købe den over nettet.

@Thov: Ved du hvor man kan finde en guide til at skifte internetstikket hvis det er?

Men ellers er det du siger at, man godt kan bruge strømstikket fra USA i DK? -Hvis nu de ikke er ens strømstik virker, hvor kan man så evt. finde et nyt henne?
Avatar billede thov Forsker
31. januar 2013 - 22:32 #9
Internetstik er præcis det samme overalt: RJ45.

Stikproppen på strømforsyningens ledning skal udskiftes, for 115V USA stik duer ikke her.
Køb en ny i et byggemarked og udskift den selv.
Avatar billede turbo3000 Nybegynder
01. februar 2013 - 03:03 #10
Som thov siger er det ganske nemt at skifte stikproppen.
Måske kan du nøjes med at købe et nyt netkabel.
http://www.avxperten.dk/stroem-og-batterier/stroemkabel/stroemkabel-til-pc-(netledning)-2-meter---med-jord.asp

Ellers kan du se her hvordan du selv skifter stikproppen.
http://www.elmyndighed.gl/stikpropper-og-ledningsafbrydere

Her kan du kontrollere tolden, og se om det kan betale sig at købe fra USA.
http://www.toldpriser.dk/toldberegner
Avatar billede Omaliga Nybegynder
01. februar 2013 - 22:18 #11
Skal du have point Thov? :-)
Avatar billede thov Forsker
01. februar 2013 - 23:07 #12
point ? nej det er fint som det er.
Avatar billede Omaliga Nybegynder
01. februar 2013 - 23:51 #13
Okay, men tak for hjælpen alle sammen! :-)
Avatar billede Omaliga Nybegynder
01. februar 2013 - 23:53 #14
Okay, men tak for hjælpen alle sammen! :-)