Avatar billede ingeburg Nybegynder
02. februar 2013 - 08:17 Der er 20 kommentarer

Computer vil ikke starte med nye RAM

Jeg vil forære mit barnebarn en god velholdt Amitech computer med XP til små spil. Den er købt i 2004. Men den mangler RAM. Den er født med 256 MB PC2100/133 MHz DDR RAM. I manualen står der, at computeren kan klare max. 2 GB RAM og slottene kan klare max. 1 GB hver. Jeg købte så 2 stk. RAM kort á 1 GB PC2100/266 MHz DDR og satte i.
Computeren ville ikke starte. I stedet bippede den, indtil jeg slukkede den. Jeg prøvede at bytte lidt rundt på RAMMENE - uden resultat. En rasende konstant bippen og ingen start. Det medfødte 256 MB RAM kort blev sat i igen og computeren startede op igen uden mislyde.
I BIOS kiggede jeg på DDR Clock Settings. Den var inaktiv og stod blot på Auto.
Hvad har jeg gjort forkert???
Avatar billede foodear Praktikant
02. februar 2013 - 08:27 #1
Da du satte rammene i maskinen var du da afladet for statisk elektricitet og der var vel ikke strøm sat til comuteren ??
Avatar billede ingeburg Nybegynder
02. februar 2013 - 08:33 #2
Jeg var meget opmærksom på statisk elektricitet og strømmen var taget fra.
Avatar billede foodear Praktikant
02. februar 2013 - 08:37 #3
Har du prøvet med kun 1 ram klods (i begge slots)?

Og nulstillet din BIOS til fabriksindstillinger ..
Avatar billede ingeburg Nybegynder
02. februar 2013 - 08:50 #4
Ja til det første og nej til det sidste. Og hvad får jeg ud af at nulstille BIOS. Der er jo aldrig blevet ændret noget der.
Men jeg kan prøve.
Avatar billede poko1 Ekspert
02. februar 2013 - 09:12 #5
Fortæl hvad dit bundkort hedder! nogle kan kun køre single side RAM! så hvis det er dobbelt side?
Avatar billede 220661 Ekspert
02. februar 2013 - 09:12 #6
Understøtter dit bundkort de hurtigere ram klodser du sætter i?

Prøv at hente Crusial Scan scanner og lad den finde ud af hvilke ram din pc kan køre:
http://www.crucial.com/systemscanner/

Og du scanner med de gamle ram klodser i, fordi det er det kørende system der scannes og anbefaler bagefer et fix på hvad man kan opgradere med.
Avatar billede Slettet bruger
02. februar 2013 - 11:54 #7
@ 220661
Har downloadet prog. fra link. Prøde at åbne normalt og som administrator, men får bare denne:http://billedeupload.dk/?v=gGXOh.png
Er det windows8 der er tosset eller hvad mener du?
Avatar billede 220661 Ekspert
02. februar 2013 - 12:00 #8
Kan ikke sige det, da jeg ikke kan åbne din fil hverken i IE eller firefox
Avatar billede Slettet bruger
02. februar 2013 - 12:06 #9
Ok så må det være filen som er syg. Kan huske du før har anbefalet den fil, og da kunne jeg heller ikke åbne den. Det jo en exe-fil så den buede bare åbne uden videre, når man trykker på filen med musen.
Avatar billede 220661 Ekspert
02. februar 2013 - 12:14 #10
I min Xp har jeg overhoved ikke problemer med crusialscan.exe filen.
Nu kører du jo den nye windows 8, så jeg vil spørge om du bruger højreklik og kører som administrator?
Avatar billede Slettet bruger
02. februar 2013 - 12:23 #11
Problemet er løst. Min gamle hjerne (ak-ja!) havde glemt at filen skulle åbnes, i en browser. Da windows spurgte hvordan filen skulle åbnes, valgte jeg at prøve med WinRar. Nu har jeg åbnet den i Firefox.
Avatar billede 220661 Ekspert
02. februar 2013 - 12:27 #12
Ah ja. Faktisk er det lidt mærkeligt at en exe fil skal åbnes med browseren synes jeg. Men det er nu engang sådan at dette virker på :-)
Avatar billede Slettet bruger
02. februar 2013 - 12:36 #13
Jo men der er et lille fjollet problem. Har man først fortalt windows8 at programmet skal åbnes med WinRar, så fanger bordet. Det kan ikke laves om. Så når jeg (efter at have slukket og strømmen taget fra) prøver at åbne filen, smider den en Rar-fil plus den meddelelse jeg linkede til. Jeg kan så højreklikke på Rar-filen og vælge "Åbnes med" Ikke smart.
Avatar billede foodear Praktikant
02. februar 2013 - 13:01 #14
Du starter med XP og nu er det lige pludselig Win8.-.

Off-line69 og 22o661 det var ingeburg der havde et problem ..

Måske eksperten.dk har et problem med ?

Får vi løst problemet med ingeburgs pc ??
Avatar billede 220661 Ekspert
02. februar 2013 - 13:12 #15
#14 Jeg er enig i at det er ingeburg der har et problem.

Men når noget jeg linker til, ikke kan forstås af andre brugere i tråden, vil jeg hjælpe med at løse dette problem.
Hjælpen skulle jo kunne bruges af andre der kommer forbi. Og de kunne måske få samme problem som Off-line fik.
Er det ok med dig?

Ingeburg vil sagtens kunne filtrere de få indlæg fra.

Ja hvis hun melder tilbage.
Avatar billede foodear Praktikant
02. februar 2013 - 13:19 #16
220661 selvfølgelig er jeg enig..

Det handler om hjælp her på E!

Så bare sæt igang :-)
Avatar billede Slettet bruger
02. februar 2013 - 16:50 #17
#14
220661 har forstået det. Hvis jeg ikke kunne åbne den fil, så kunne spørger måske heller ikke? Derfor var spørgsmålet relevant:)
Avatar billede ingeburg Nybegynder
08. februar 2013 - 09:45 #18
Undskyld, jer der har været så søde at svare. Sygdom i familien forsinkede mig. I får følgende oplysninger:
Jeg kan ikke køre Crusial scan på computeren. Jeg er nødt til at have ekstra RAM i for at kunne køre noget som helst. Det lykkedes dog med megen møje og besvær at køre SIW fordi den er installeret på en USB stick. Herfra stammer nedenstående:
Jeg kan oplyse, at mit bundkort er: Gigabyte GA-8SIMLH ver 1.x. Link: http://www.gigabyte.dk/products/page/mb/ga-8simlh_3x/  Jeg ved dog ikke om det er helt korrekt, idet jeg ikke kan finde noget, der hedder sokkel 478 mPGA.
Chipsettet hedder SIS 651
Processor: Intel Celeron CPU 2.20 GHz, socket 478 mPGA
Memory capacity er: 2048 MBytes
Maximum Memory Module size: 1024 MBytes
Memory slots: 2
Memory Type: DDR (PC2100)
Speed: 133 MHz
Supported Frequencies: 100.0 MHz, 133.3 MHz

Det er disse oplysninger, jeg har benyttet ved købet. Den RAM, der sidder i computeren er single-channelled. 256 delte MB. Jeg kunne ikke købe single-channelled. Derfor købte jeg 2 duo-channelled DDR (PC2100) speed 266 MHz á 1GB.
Avatar billede poko1 Ekspert
08. februar 2013 - 19:02 #19
Sådan bruger du Crucial. det kræver at du har Adobe Reader.
http://get.adobe.com/dk/reader/
http://gratisupload.dk/vis/691567
Avatar billede ingeburg Nybegynder
14. februar 2013 - 12:06 #20
Jeg kender udmærket Crusial, men kan ikke installere den på computeren. Jeg har installeret mange RAM i min tid og det er første gang det ikke lykkes. Så jeg betragter tråden som afsluttet. Points'ene går til 220661 for bedste forslag. Bundkortet kan ikke slås op på nettet, hvilket viser, at det nok for længst er faset ud. Og måske er det rigtigt, at der skal single channelled RAM til dette - tror jeg - meget gamle bundkort.