Avatar billede scorpe Nybegynder
12. februar 2013 - 19:07 Der er 10 kommentarer

Harddisk ved at stå af

Hej.
Jeg sidder på en Asus k55vm, og harddisken er ved at stå af. Jeg er i gang med flere vigtige projekter i skole, og kan derfor ikke vente på en garantireparation. Mit spørgsmål er, om jeg kan købe en SSD disk i stedet for den mekaniske disk jeg har i nu, kopiere alt indholdet fra den gamle disk til den nye (inkl. windows osv) og skifte harddisken?
Kan jeg gøre det uden at nogen vil finde ud af det (sådan at jeg bare kan sætte den gamle harddisk i hvis der kommer en fejl som skal laves på garantien)?

På forhånd tak. :)

Kasper
Avatar billede CRKrogh Ekspert
12. februar 2013 - 19:12 #1
Hej, Kasper.

  Det kan du sagtens. Du kan f.eks. bruge et værkstøj som dette: http://www.acronis.com/homecomputing/products/migrateeasy/

  Jeg mener at den gratis demo kan gøre jobbet for dig og så først kræver registrering, hvis du vil flytte tilbage om nogen tid. Jeg har kun gode erfaringer med den.

De bedste hilsner
Avatar billede scorpe Nybegynder
12. februar 2013 - 19:33 #2
Tak for svaret. :)

Hvis jeg køber en Samsung disk som denne: http://www.computersalg.dk/produkt/555808?varenummer=555808&utm_source=PriceRunner&utm_medium=PriceRunnerLINK&utm_campaign=PriceRunner

...ser det ud til at der følger noget software med der kan gøre jobbet. Men sætter jeg så bare den nye harddisk i et eksternt kabinet og lader den klare det, eller hvordan foregår det? :)
Avatar billede CRKrogh Ekspert
12. februar 2013 - 19:39 #3
Hej igen.

  Ja, det skulle gerne køre gnidningsfrit. Jeg har før brugt en USB-dock at overføre til - jeg har en af de første, så den kører "kun" USB, de nyeste kan også køre eSATA, det går lidt kvikkere.

/Carsten
Avatar billede Slettet bruger
12. februar 2013 - 20:00 #4
Enig i, at man bare kan klone. Jeg tror også på, at der følger software med en SSD disk til kloning. Men hvis der skal købes, vil jeg foreslå at give lidt mere, og så få et backup program mm. samtidig. http://www.acronis.com/homecomputing/products/trueimage/
Men det bliver næppe nødvendigt?
Avatar billede Slettet bruger
12. februar 2013 - 20:03 #5
Eller Paragon, det mest sikre program jeg har oplevet. Det har aldrig svigtet mig. http://www.paragon-software.com/home/brh/index.html
Avatar billede scorpe Nybegynder
12. februar 2013 - 20:04 #6
Tak til jer begge - betaler man et engangsbeløb til Acronis, og så er der fri backup eller hvordan fungerer det? Jeg bestiller harddisken, men holder lige tråden åben i forbindelse med at der skulle komme problemer. :-)
Kasper
Avatar billede scorpe Nybegynder
12. februar 2013 - 20:31 #7
Ups, jeg har lige et spørgsmål mere. Den harddisk jeg vil købe er på 250 gb, men den der sidder i nu er på 500. Alt denne plads er selvfølgelig ikke brugt, men vil det give problemer med cloningen? Her tænker jeg specielt på, at jeg har tre partioner - C: drev, D: drev (data) og et til recovery. :)
Avatar billede Slettet bruger
12. februar 2013 - 20:37 #8
Ja det er et en gangs beløb. Men hvis det Kun er til simpel backup, fungerer dette program glimrende. Ikke helt så smart som Acronis. De er noget konservative hos Paragon hvad design angår, men når man lige har set sig til rette på det, er det nemt nok. Og så er det gratis. Men man skal registrere sig hvis man vil have nøglen. Jeg havde den gratis version i mange år, men har aldrig modtaget nogen form for reklame. http://www.paragon-software.com/home/br-free/download.html
Avatar billede Slettet bruger
12. februar 2013 - 20:41 #9
Der bliver ikke problemer med selve kloningen, men jeg ved ikke rigtig om størrelsen på partitionerne vil blive fordelt i helt det samme forhold, på den mindre plads.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
12. februar 2013 - 22:10 #10
Du justerer selv størrelsen på partitionerne, eneste krav er selvfølgelig at der er plads til dine data.