Avatar billede riversen Nybegynder
14. februar 2013 - 08:40 Der er 11 kommentarer

Flytning af website - problemr med tegn

Hej,

er ved at flytte et websit (simple machines forum) fra en linux maskine til en windows maskine. Begge med apache og mysql.

Selve websitet ser OK ud. Sprog-template med æøå oversættelser fungerer fint, men data fra databasen vises ikke korrekt, når det gælder æøå. ø kommer ud som ø. Når jeg kigger i db'en vha. HeidiSQL, så ser data OK ud. Jeg kan ikke helt finde ud af, om det bare er HeidiSQL der formaterer korrekt, så den ikke viser det faktiske problem. Jeg tænker problemet skal findes i sql'en, da sprog-template er OK (findes som filer på serveren)

Nogen bud?
Avatar billede riversen Nybegynder
14. februar 2013 - 08:58 #1
får også den her fejl når jeg poster med æøå

Incorrect string value: '\xE6\xF8\xE5' for column 'body'

Et eller andet unicode problem?
Avatar billede michael_stim Ekspert
14. februar 2013 - 09:44 #2
Alt skal være UTF8. Prøv at se om selve PHP-filen er gemt som UTF8.
Avatar billede arne_v Ekspert
14. februar 2013 - 10:03 #3
Det er den ikke.

Den er i ISO-8859-1.

æøå er netop E6 F8 E5 i ISO-8839-1.
Avatar billede riversen Nybegynder
14. februar 2013 - 20:09 #4
jeg har bare pakket det på linux maskinen, uploaded til windows og pakket ud. Hvad skal jeg gøre, for at gøre det rigtigt?
Avatar billede arne_v Ekspert
14. februar 2013 - 20:34 #5
enten konvertere det til UTF-8 eller loade det som ISO-8859-1
Avatar billede riversen Nybegynder
14. februar 2013 - 22:30 #6
kan du være mere specifik. Snakker du om filerne eller db'en? Og hvordan helt konkret?
Avatar billede arne_v Ekspert
14. februar 2013 - 22:42 #7
Filerne kan konverteres eller der kan aendres noget i load.

Da jeg ikke ved hvordan du loader, saa er det svaeret at vaere mere konkret. Muligvis kan du noejes med at saette charset.
Avatar billede riversen Nybegynder
15. februar 2013 - 07:41 #8
Har prøvet at ændre til forskellige charsets på databasn uden held. Også på column niveau uden held. Jeg ved ikke hvad du mener med at "loade". Jeg har indlæst en backup og det er det.
Avatar billede arne_v Ekspert
15. februar 2013 - 12:14 #9
altsaa en mysqldump?

Hvordan ser den ud? CREATE TABLE og alt inden INSERT.
Avatar billede riversen Nybegynder
16. februar 2013 - 09:02 #10
sådan her så det originalt ud fra min export. Har prøvet at rette lidt frem og tilbage uden held

DROP TABLE IF EXISTS `smf_admin_info_files`;
SET @saved_cs_client    = @@character_set_client;
SET character_set_client = utf8;
CREATE TABLE `smf_admin_info_files` (
  `id_file` tinyint(4) unsigned NOT NULL auto_increment,
  `filename` varchar(255) NOT NULL default '',
  `path` varchar(255) NOT NULL default '',
  `parameters` varchar(255) NOT NULL default '',
  `data` text NOT NULL,
  `filetype` varchar(255) NOT NULL default '',
  PRIMARY KEY  (`id_file`),
  KEY `filename` (`filename`(30))
) ENGINE=MyISAM AUTO_INCREMENT=8 DEFAULT CHARSET=latin1;
SET character_set_client = @saved_cs_client;
Avatar billede arne_v Ekspert
16. februar 2013 - 11:40 #11
det ser funky ud

1) find ud af om du vil bruge UTF-8 eller ISO-8859-1

2) sikker dig at filen faktisk er gemt i det - hvis ikke saa konverter - enhver editor kan goere det (iconv kan scripte)

3) ret

SET character_set_client = utf8;

ENGINE=MyISAM AUTO_INCREMENT=8 DEFAULT CHARSET=latin1;

saa det passer med #1.

4) slet

SET @saved_cs_client    = @@character_set_client;

SET character_set_client = @saved_cs_client;