Avatar billede brita Nybegynder
19. februar 2013 - 12:22 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Hvilket sprog skal jeg vælge til mobilapp?

Jeg skal i gang med at lave en mobil-app, der blandt andet skal kunne fange mobilens opholdssted (via GPS, går jeg ud fra). Den skal også kunne søge i mobilens telefonkartotek og sende SMS-er til udvalgte personer.

Hvis mobilen bliver rystet kraftigt igennem fx 10 sekunder, skal mobilen udfører en handling, ligesom den skal kunne programmeres til at optage video.

Kan jeg lave disse ting i html 5, så jeg slipper for at udvikle til alle de forskellige platforme?

Og er der et sted, hvor sådan en lettere dummie som jeg kan se, hvad man kan/ikke kan med html 5?
Avatar billede michael_stim Ekspert
19. februar 2013 - 14:13 #1
Skal du kunne bruge app'en uden internetforbindelse (WiFi eller 3G), så bliver du nok nød til at programmere en til hvert styresystem. Skal man have internetforbindelse for at bruge app'en er det lettere at lave en web-applikation, for den er, som du selv skriver, ligeglad med om det er Iphone, Android, winphone eller hvad det nu måtte være, så længe man har en browser i telefonen.
Avatar billede michael_stim Ekspert
19. februar 2013 - 14:25 #2
Jeg er for lidt indsat i app-programmering til at kunne sige om en HTML app kan gå ind i telefonen og søge i telefonbogen samt kunne "føle" at der bliver rystet med telefonen, men tvivler.
Avatar billede brita Nybegynder
19. februar 2013 - 14:51 #3
Det med internetforbindelse er ikke det vigtigste i føste omgang. Det gene ville jeg acceptere at leve med for til gengæld at minimere udviklingsdelen.
Hvis appen så viste sig at kunne indtjene penge, ville jeg måske udvikle de andre versioner.
Avatar billede olebole Juniormester
19. februar 2013 - 15:20 #4
<ole>

Hvis det er salg af app'en, der skal give penge, skal du nok ikke udvikle den som en webapp, men som decideret mobilapp

/mvh
</bole>
Avatar billede brita Nybegynder
19. februar 2013 - 15:45 #5
Hej olebole

Man kan vel godt lave en gratis version, hvor nogle funktioner kræver medlemsskab, ikke? Det var i hvert fald min plan.

:) fra Brita
Avatar billede olebole Juniormester
19. februar 2013 - 15:54 #6
Du kan i princippet rigtig meget, men jeg ved stadig ikke rigtig, hvad det er, du vil  =)
Avatar billede brita Nybegynder
19. februar 2013 - 16:14 #7
Hej olebole.

Jeg vil en del, som jeg er ret sikker på, jeg sagtens kan, men det jeg indtil nu er i tvivl om er, om jeg kan programmere appen i html 5, så brugeren kan

1) finde personer i mobilens telefonbog
2) sende sms-er
3) registrere mobilens gps-koordinater
4) sætte gang i at mobilen optager en video
5) registrere at telefonen bliver rystet i fx 10 sek og på grund af det sætte gang i en funktion, hvor der fx bliver sendt en sms.

Giver det bedre mening?
Avatar billede olebole Juniormester
19. februar 2013 - 16:32 #8
Så skal du i gang med native sprog. Alternativt kan du anvende et af de X-platforms frameworks, som findes 'derude' - men du løber let ind i fejl og ineffektivitet.

Den eneste gode løsning er at lære den teknologi, du vil arbejde med  =)
Avatar billede brita Nybegynder
19. februar 2013 - 16:44 #9
Hvilket sprog vil du anbefale.
Jeg er ikke den største programmeringsørn, men har mere eller mindre erfaring med:

html
JavaScript
CSS
asp
php
ActionScript

Og så har jeg snuset lidt til at lave Adroid Apps uden programmering (http://www.libris.dk/produkt/Android_Apps_-_uden_programmering.htm)

plus måske lidt mere ..

Jeg er ikke bange for at skulle lære et nyt sprog, men skal jeg lære 4 nye, er det nok mere, end jeg kan kapere.

Så hvilket vil du anbefale mig, som ikke er for langhåret og har du nogle gode links til tutorials eller titler på lærebøger eller noget?
Avatar billede olebole Juniormester
19. februar 2013 - 17:00 #10
Jaja, man kan lave alt uden reelt at kunne det - det er blot et spørgsmål om krav til resultatet. Man kan såmænd også lave lasagne med oksekød uden nogensinde at have set et stykke oksekød  *o)

Du skal nok lære et par forskellige sprog, da der er tale om forskellige platforme. Du skal dog tænke på, at du har kastet dig ud i et fag ... ikke 'bare' en fritidsbeskæftigelse. Et fag må altid forventes at kræve nogle år, før det mestres  =)
Avatar billede brita Nybegynder
19. februar 2013 - 17:22 #11
Kan jeg mon lokke navmeme ud af dig på hvilke sprog, du snakker om?
Avatar billede olebole Juniormester
19. februar 2013 - 17:33 #12
Til Android: Android's udvikler kit samt Java

Til iPhone: Apple's udviklings kit samt Objective C
Avatar billede michael_stim Ekspert
19. februar 2013 - 17:36 #13
Der er 2 store platforme til mobil i dag, Android og Ios plus et antal mindre, hvor winphone nok er den man skal regne mest med. Så er det bare at Google hvilke sprog du skal bruge. Det kunne f eks se ud på denne måde: programmering Ios eller programmering Android.
Avatar billede brita Nybegynder
19. februar 2013 - 18:29 #14
1000 tak olebole og michael_stim! Smid et svar, så lukker jeg spørgsmålet.

Jeg tror, jeg vil lave android versionen selv og derefter betale mig fra iOS og winphone versionerne.

Og bare for nysgerrighedens skyld. Hvad er det, af det jeg vil, som html 5 ikke kan?
Avatar billede olebole Juniormester
19. februar 2013 - 19:22 #15
Selvtak. Svaret er: Sådan cirka det hele  =)

HTML 5 er 'bare' HTML. HTML/JavaScript kan en masse i en browser, men det meste, du vil, kræver, du taler med klientens styresystem
Avatar billede brita Nybegynder
20. februar 2013 - 02:31 #16
Tak olebole.
Det var egentlig også min egen fornemmelse, men to mænd har i træk anbefalet mig at bruge html 5 i stedet, så det var derfor jeg stillede spørgsmålet.
Avatar billede brita Nybegynder
20. februar 2013 - 14:49 #17
Tak for al hjælpen.

Det er vist tid at lukke, så jeg mangler lidt svar.

olebole har hjulpet helt vildt meget, men også michael_stim fortjener point for at give svaret i den absolut klareste form. Så hvis I begge smider et svar, må I dele mine sølle 30 point.

:) fra Brita
Avatar billede michael_stim Ekspert
20. februar 2013 - 14:53 #18
Du kan beholde dine "sølle" point, da hverken Ole eller mig samler på dem ;o) Tænk på at det er noget af en mundfuld at gå i gang med. Der er færdige "pakker" på nettet, som gør at du kan gå i gang med programmering til android.
Avatar billede olebole Juniormester
20. februar 2013 - 17:33 #19
Generelt kan man sige, at det at skrive native apps svarer lidt til at skrive programmer til en PC - uden brug af browser og HTML/CSS/JavaScript.

- og som Michael skriver, samler jeg ikke point - men tak for tilbudet  =)
Avatar billede brita Nybegynder
20. februar 2013 - 23:04 #20
Jeg har som sagt snuset til at lave android apps, så jeg har en fornemmelse af, hvad jeg begiver mig ind på.

Men mon ikke jeg vender tilbage med et spørgsmål i ny og næ, når jeg kommer i gang ...