Avatar billede jisch Mester
19. februar 2013 - 13:49 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

DOS program udskrift LPT) via USB til Printer (USB eller Parallel)

Jeg har en XP-computer hvor der ligger et gammelt DOS regnskabsprogram der kun kan udskrive til en parallel-printer.
Min computer har kun USB-porte. Min printer har både USB og Parallel port.
Problem: Hvordan får jeg regnskabsprogrammet til at udskrive på printeren? Adapter? Simulering?
Avatar billede jpvj Nybegynder
19. februar 2013 - 14:18 #1
Du kan dele din printer på netværket og derefter bruge den delte printer direkte på en lpt port.

Jeg antager at du kan lave delingen selv - ellers find en guide på Google ved at søge efter "Windows XP share printer"

Selve tilslutningen til LTP porten gør du i en kommandoprompt således:

Eks: Din computer hedder PC1 og din printer er delt som HPlaser og du ønsker at den skal kunne nås via LPT2: porten samt at computeren skal huske indstillingen når du genstarter:

net use lpt2 \\PC1\HPlaser /persistent:yes

/JP
Avatar billede jisch Mester
19. februar 2013 - 14:29 #2
>JP. Tak for svar. Det har jeg prøvet. Jeg har delt printeren som Epson og computerens navn John og aktiveret:

Net use lpt1: \\John\Epson /Persistent:Yes

Når jeg skriver net use får jeg Ok.

Men printeren udskriver IKKE.
Avatar billede jpvj Nybegynder
19. februar 2013 - 15:16 #3
Tilslutningen er så lavet korrekt, men derfor er det ikke sikkert at det fungerer "out-of-the-box".

Når du sender udskriftsjobbet fra dit DOS program, må der ligge en printer definition som sender forskellige initialiserings- og formatterings-kommandoer. Disse skal naturligvis passe til printeren.

Hvilket program er det du forsøger at udskrife fra?
Hvilken printer model har du? Er den eks. Epson FX eller PCL kompatibel?

/JP
Avatar billede jisch Mester
19. februar 2013 - 21:54 #4
>JP. Programmet er PC-Plus. Epson printeren er PCL kompatibel.
Avatar billede jisch Mester
19. februar 2013 - 21:59 #5
>JP. Jeg glemte lige: Det der undrer mig er at PC-Plus accepterer udskriften (normalt gør programmet vrøvl hvis det ikke kan udskrive), men det ser ud til at udskriften blot bliver skrevet ud i den blå luft.
Avatar billede jpvj Nybegynder
19. februar 2013 - 22:37 #6
PC-Plus ... good old one :-)

Jeg ville nok dele problemet op:

1) Test at du kan sende en tekst fil til lpt2: - brug evt. print.exe

Jeg har ikke brugt den kommando siden sidste årtusinde, men svjh. er det noget i stil med:

print.exe /d:lpt2 textfil.txt

Virker det?

2) Hvordan er printer opsætningen i PC-Plus?
Det er godt nok mange år siden jeg har set det i drift, men svjh. kan man lave forskellige printer definitioner, hvor man sætter initaliseringskoder og formatteringskoder til eks. fed/kursiv/lille skrift osv.

Er det rigtigt husket?
Avatar billede jpvj Nybegynder
19. februar 2013 - 22:50 #7
Hvis du kan sætte PC-Plus op til en ESC/P2 kompatibel printer kan du evt. prøve dette program som optager output til en LPT port og så vidt jeg har forstået oversætte og udskrive det til enhver Windows printer

http://www.softpedia.com/get/Office-tools/Other-Office-Tools/DOS2USB.shtml

/JP
Avatar billede jisch Mester
20. februar 2013 - 20:08 #8
>JP. Jeg downloadede DOS2USB fra Softpedia. Det fungerer perfekt. Tak for "svar". Send lige et rigtigt svar.
Avatar billede jpvj Nybegynder
20. februar 2013 - 20:35 #9
Super - godt at høre.