Avatar billede Brisse1 Nybegynder
26. februar 2013 - 16:58 Der er 10 kommentarer

Hjælp jeg tror jeg har virus i computeren

Jeg håber der er en der kan hjælpe mig. Mit problem er at min stationære computer ikke kan være koblet på internettet, hvis den er det bliver skærmen øjebliklig hvid med et skrive feldt og en knap hvor der står "OK". Jeg kan ikke skrive noget i skrivefeldet og hvis jeg trykker på "OK" knappen skriver den at jeg har 72 timer til at betale bøden, dette står dog på engelsk. Jeg kan ikke gå væk fra den side eller noget andet. Det eneste jeg kan gøre er at slukke computeren og trække internet stikket ud så kan jeg godt starte computeren op igen.
Håber der er nogen der kan hjælpe.
På forhånd tak.
Venlig hilsen Brian Loftager
Avatar billede 220661 Ekspert
26. februar 2013 - 17:07 #1
Hej Brian.
Kan det være den virus som der kaldes Ukash?
Du kunne prøve i første omgang at starte i fejlsikret tilstand med kommandoprompt.
Det gør du ved at trykke gentagne gange på F8 til der kommer en sort skærm med tekst på.
Vælg fejlsikret med kommandopromt.
Når den er loadet op i denne tilstand skriver du rstrui.exe og trykker enter.
Nu skulle sytemgendannelse starte hvis du har dette installeret.
Gendan pc til en dato hvor pc virkede.
Når dette er sket hent denne:
Hent Malwarebytes Anti-Malware herfra:
http://downloads.malwarebytes.org/mbam-download.php

Installer programmet - når det er gjort skal du lade programmet opdatere sig. Herefter åbner et vindue, hvor du skal flytte prikken til "Kør et fuldstændigt systemscan" - klik på Skan Knappen - lad programmet arbejde.
Når programmet har scannet færdigt tryk på "Vis resultater"  - og herefter tryk på "Fjern det valgte" - nu åbnes log'en og du skal gemme den et sted, hvor du kan finde den igen. Kopier loggen herind.
Mht.: Vista/Win7 - HøjreMusseTast - "Kør som Administrator..."
Avatar billede NielsErikK Juniormester
26. februar 2013 - 19:17 #2
Når du er af med den, så har du nok forsat lidt update arbejde.

Ukash (polititrojaneren) får for let adgang til din pc

Alle undersøgelser viser, at Ukash (polititrojaneren) har meget let spil på sårbare computere, når du ikke har opdateret Java samt Adobe programmerne (Reader, Flash og Shockwave).

Som oftest sker "ulykken" med baggrund i dårlig sikkerhed gennem freeware software og så ikke-opdaterede Java og Adobe progrogrammer.

Jeg har i går gennemgået logs fra 20 computere ramt af Ukash. Af dem havde 18 ikke seneste udgave af en eller flere af de ovenfor nævnte programmer. Kun 2 havde programmerne opdateret, men disse havde så en anden åbenlys brist i sikkerheden.

Jeg håber det giver dig stof til eftertanke.
Avatar billede 220661 Ekspert
26. februar 2013 - 19:38 #3
Ja og derfor er der også en god ide man har noget software der holder øje med disse.
Jeg bruger selv Update Checker fra Filehippo, og den undersøger om du mangler opdateringer til din pc ved hver opstart.
Programmet kan i indstillingerne vælges til at kun holde øje med de programmer som typisk er sårbare.
Der findes også andre der gør det (Heimdal og Secunia bla).
Men det er vigtigt man er up to date med disse programmer.
Avatar billede Brisse1 Nybegynder
26. februar 2013 - 20:00 #4
Tak for de hurtige svar. Men jeg fandt heldigvis ud af det uden de store problemer
Avatar billede 220661 Ekspert
26. februar 2013 - 23:00 #5
Det er da fint. Kan du fortælle hvad du gjorde så andre kan få glæde af din viden?
Avatar billede Brisse1 Nybegynder
27. februar 2013 - 05:25 #6
Jeg startede computeren op uden internet adgang og så gendannede jeg computeren til et tidspunkt før problemet startede. Derefter fik jeg kunne jeg godt få internet adgangen til at virke.
Avatar billede 220661 Ekspert
27. februar 2013 - 08:34 #7
Det er fint den er kommet til at virke.
Men har du ikke scannet pc med Malwarebytes?
Snavset kan jo stadig være på pc bare inaktivt.
Kør en tur med Malwarebytes i fuldt opdateret tilstand og send loggen herind.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
27. februar 2013 - 10:30 #8
Ja og min post vedrørende opdateringer mener jeg forsat du bør reagere på (opdaterer), der er jo ingen ide i at slippe af med den i dag, for så at få den i nakken igen i morgen...
Avatar billede deadman Nybegynder
27. februar 2013 - 11:50 #9
Desuden bør du så også lige slette ALLE gendannelsespunkter, da virussen jo sådan set stadig er på din PC!
Avatar billede 220661 Ekspert
27. februar 2013 - 12:03 #10
#9 Enig!
Du vil måske i din scanning med Malwarebytes få slettet snavset i sytemgendannelses punkterne, men ved at slette alle og oprette et nyt efter sletningen af de gamle vil du være mere sikker i din sag.
Der kan jo også være andre ting gemt i disse som Malwarebytes måske ikke se ved en scanning.