Avatar billede jakobdo Ekspert
01. marts 2013 - 13:48 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Filer bliver oprettet med "underlige" rettigheder

Hej,
er der nogen som ved hvorfor "min" server altid opretter filer med rettighederne:

-rw------- test.txt

Jeg arbejder "direkte" på en webserver, så hver gang jeg har oprettet en fil, skal jeg manuelt ind og rette til:

-rw-r--r-- test.txt

Får serveren kan vise filen.
Den overordnede mappe har disse rettigheder:

drwxr-xr-x

Og jeg er måske ikke verdens største linux haj, så måske er det noget jeg selv har aktiveret eller noget. :o)
Men et hint eller 2 vil være kærkomment.
Avatar billede mfalck Praktikant
01. marts 2013 - 14:08 #1
du skal bruge umask til at sætte værdien.

hvis du sætter umask 022 så bliver filer oprettet med 664 (rw-rw-r--) kataloger med 775 (rwxrwxr-x).

hvis det er en nyere linux så kan du gøre det permanent med:

Add the following line to /etc/pam.d/login to set the user specific umask at login:

        session optional pam_umask.so umask=0022
Avatar billede jakobdo Ekspert
01. marts 2013 - 14:22 #2
Lige præcis umask kom jeg forbi. Laver jeg touch test.txt, så er rettigheder som umask siger. Men jeg arbejder i ultraedit og så via SSH på serveren.og så får de den underlige rettighed
Avatar billede lassebm Nybegynder
01. marts 2013 - 22:34 #3
Hvordan smider du filerne på serveren? Via scp, eller opretter du dem altid direkte på serveren igennem f.eks. ssh ?
Avatar billede jakobdo Ekspert
02. marts 2013 - 00:04 #4
Svært at sige. Ultraedit gør det via ssh, måske scp.
Avatar billede jakobdo Ekspert
08. marts 2013 - 08:40 #5
Jeg lukker hvis ingen gør krav på pointene.
Kom desværre ikke tættere en brugbar løsning, andet end manuelt rette rettigheder efter filen er oprettet.
Avatar billede mfalck Praktikant
13. marts 2013 - 13:37 #6
Prøv evt at oprette en .bask_profile i dit hjemmekatalog hvor du sætter umask:

# This file is not read by bash(1), if ~/.bash_profile or ~/.bash_login
# exists.
# see /usr/share/doc/bash/examples/startup-files for examples.
# the files are located in the bash-doc package.

# the default umask is set in /etc/profile; for setting the umask
# for ssh logins, install and configure the libpam-umask package.
#umask 022
Avatar billede jakobdo Ekspert
25. april 2013 - 15:27 #7
Jeg fandt desværre ikke en løsning på dette.
Men smid et svar og i skal få point.
Avatar billede mfalck Praktikant
27. april 2013 - 08:37 #8
ok