Avatar billede dankerlinnet Nybegynder
03. marts 2013 - 18:27 Der er 5 kommentarer

Parsing af variabel til bash script !

Problem:
Skal parse et ID til et bash-script som skal bruge dette ID til at generere et filnavn.

PHP:

$ID = 'U'.$_POST['userID'].'B'.$_POST['nBlockVal'].'.avi';

shell_exec('bash /home/danker/webcam.sh $ID . > /dev/null 2>/dev/null & ');

BASH:
#!/bin/bash
avconv  -y -f video4linux2 -i /dev/video0  /var/www/clips/$ID &

____________________

MEN det virker ikke... Hvad gør jeg galt ?
Avatar billede olebole Juniormester
03. marts 2013 - 18:54 #1
<ole>

Denne linje ser ret sær ud:

shell_exec('bash /home/danker/webcam.sh $ID . > /dev/null 2>/dev/null & ');

Hvordan skal den ende med at se ud, når $ID er indsat?

/mvh
</bole>
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
03. marts 2013 - 19:08 #2
Hvordan virker ikke?

Hvis det er meningen at værdien af $ID skal indsættes i strengen, skal den i dobbelt-quotes:

" ... $ID ... '
Avatar billede olebole Juniormester
03. marts 2013 - 19:22 #3
- og det 'må' gerne være i begge sider  =)

" ... $ID ... "

Men der er også punktummet efter $ID, jeg ikke forstår  =)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
03. marts 2013 - 19:34 #4
Det var nu bare for ikke at gøre det for nemt for spørgeren.

Men punktummet er såmænd fint nok i den verden, som bash lever i. Det ser så ikke ud til at blive brugt til noget.

Men der er flere problemer i det, for i linien med shell_exec er der første parameter til bash-scriptet, som spørgeren heller ikke bruger. Og HarryPotterMagi (c) sørger ikke for at det $ID overlever til selve bash-scriptet.

Derfor mit spørgsmål om, hvad problemet egentlig er.

Men lad os nu blot antage at spørgeren faktisk kan udføre en shell_exec (og det er vist ikke en normal indstilling), så er det lidt en omvej, som det ser ud for mig. Hvorfor ikke bare:

shell_exec("bash avconv  -y -f video4linux2 -i /dev/video0  /var/www/clips/$ID &"

Og man skal også huske om man så burde skrive fuld sti forsn bash og foran avconv - søgestier kan være forskellige.
Avatar billede olebole Juniormester
03. marts 2013 - 19:42 #5
"Det ser så ikke ud til at blive brugt til noget" >> Det glæder mig, jeg ikke er ene om at undres over, hvad punktummets begrundelse er  =)