Avatar billede nielsen73 Nybegynder
07. marts 2013 - 10:20 Der er 1 kommentar

PHP/MySQL

Hejsa.
Har et lille - og sikkert let - problem. Nu har jeg ikke arbejdet med php og Mysql i små 8 år, og så forsvinder der altså en masse i hukommelsen.

Jeg skal i en html-form blande noget database ind.

Ud af nedenstående, skal der laves en tekstlinie, hvor der står
"Replace bolt pistol and/or chainsword with" (noget GROUP by "note"??), og så komme en select-box, hvor man kan vælge de forskellige emner under "navn".

id navn          note
2  a boltgun       Replace bolt pistol and/or chainsword with
3  a storm bolter Replace bolt pistol and/or chainsword with
4  a combi-flamer Replace bolt pistol and/or chainsword with
5  a combi-melta  Replace bolt pistol and/or chainsword with
6  a combi-plasma Replace bolt pistol and/or chainsword with

Men jeg kan saftbankemig ikke huske, hvordan jeg får det til atspille... Har ingen problemer med at hive ting ud af databasen, det er bare den der samling af data der driller...

Håber på hurtig hjælp.

Har ingen ide om, om pointene stadig tæller noget herinde, men sætter 60pt på spil :-)

Mvh
Michael
Avatar billede Buchwald Novice
07. april 2013 - 19:19 #1
Jeg forstår det som en dropdown du efterspørg? At brugeren skal kunne vælge hvad der skal udskiftes.
Så kan du eks. bruge 'id' som værdi og 'navn' som teksten

// OPRET FORBINDELSE TIL DATABASE
$con = mysqli_connect($db_localhost, $db_username, $db_password, $db_database);
if (!$con) {
    die('Kunne ikke forbinde til database: ' . mysqli_error());
}

// FORETAG FORESPØRGSEL TIL DATABASE
$con_result = mysqli_query($con, "SELECT id, navn FROM 'tabelnavn'");
if (!$con_result) {
    die('Invalid query: ' . mysqli_error());
}

// OPRET ET ARRAY TIL HTML'EN
$html = array('<form action="">');
$html[] = '<select name="minSelect">';

//OMDAN FORESPØRGSLEN TIL VARIABEL - her $get['tabelværdi']
while ($get = mysqli_fetch_array($con_result, MYSQLI_ASSOC)) {
// HER SKABER DU FORMENS INDHOLD
    $html[] = 'Replace bolt pistol and/or chainsword with ';
    $html[] = '<option value="'.$get['id'].'">'.$get['navn'].'</option>';
} // HUSK AT LUKKE LØKKEN
// HUSK AT LUKKE TABELLEN
$html[] ) '</select';
$html[] = '</form>';

// TØM RESULTATET
mysqli_free_result($con_result);

//AFSLUT MED AT LUKKE FORBINDELSEN TIL DATABASEN
mysqli_close($con);

// UDSKRIV FORMEN
echo implode('', $html);