Avatar billede mikkel4229 Nybegynder
10. marts 2013 - 13:48 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

Absolut gehør... Kan man blive musiker uden?

Hej.
Jeg har altid drømt om at blive musiker, men jeg har ikke absolut gehør. Jeg har taget en test for om jeg er tonedøv, hvilket jeg fik det bedst mulige resultat i. Mit gehør er en smule over normalt, men jeg har ikke absolut gehør.
Så jeg har tænkt på... Er det overhovedet muligt at blive kendt musiker, uden absolut gehør? Kan man overhovedet bruges, hvis man ikke har det?
:i
Avatar billede 220661 Ekspert
10. marts 2013 - 14:09 #1
Som jeg læser det er det kun ganske få musikere der har evnen til absolut gehør. Så musiker det kan man godt blive uden den egenskab.
Men det er klart at jo længere du nærmer dig absolut gehør, jo vil give nogle fordele i at vurdere om lyden er korrekt.
Der står en smule om det her:
http://www.google.dk/url?sa=t&rct=j&q=musiker%20uden%20absolut%20geh%C3%B8r&source=web&cd=2&ved=0CDEQFjAB&url=http%3A%2F%2Fwww.neurocampus.au.dk%2Fmedias%2Fmedia180.pdf&ei=p4I8UY6mLYrGswatwYHQCA&usg=AFQjCNGbQd5TYkcyuyO7dQxQZUYDeuSDAw&cad=rja
Avatar billede Slettet bruger
10. marts 2013 - 14:10 #2
ja det kan du sagtens blive
man kan bl.a tælle takter men der er mange andre måder også at gøre det på

en af de måder man kan lære melodier på er ved at sætte sig med sin guitar og lære melodien takt for takt ok

http://www.oleviolin.com/Guitar-kursus/

du kan have en computer med og have

band in a box på den med bagrundsstrygere og andet og følge den den vej

http://www.pgmusic.com/

m.v.h
Avatar billede Slettet bruger
10. marts 2013 - 14:29 #3
hvis du ser musik programmer i tv kan man se bl.a procul harum
bruge programmer via pc til at huske dem på akkorder
de bruger den bl.a til bachs klaverconcert i h mol tror jeg den hedder
bedre kendt som a whiter shade of pale

mange af de store musikkere bruger den metode

kim larsen har ofte pairer liggende på gulvet hvis du ser efter
man skal godt nok være langsynet men ok det er en metode

men ret ofte lærer du det pludseligt uden du tænker nøjere over det - man skal bare være ihærdig og få ømme fingre

m.v.h
Avatar billede mikkel4229 Nybegynder
11. marts 2013 - 14:56 #4
Efter som jeg ikke er tonedøv, kan jeg nemt afgøre om det jeg spiller er rigtigt eller forkert.
Tak for hjælpen.
Hvis I opretter et svar hver, fordeler jeg pointene imellem jer.
Avatar billede Slettet bruger
11. marts 2013 - 15:09 #5
ok
Avatar billede 220661 Ekspert
17. marts 2013 - 18:55 #6
ping