Avatar billede dnw Nybegynder
18. marts 2013 - 16:20 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Gode råd til ny NAS server

Hej,

Jeg skal ud og investere i et backup system til lagring af råoptagelser. Det drejer sig typisk om råoptagelser fra reklamer og spillefilm. Derfor er sikkerheden vigtig. Jeg har læst mig frem til at jeg skal anskaffe en NAS som er sat i RAID 5.

Mine behov er:

Backup af råoptagelser
Tilgang via FTP
Tilgang via det lokale netværk

Jeg er nået frem til følgende løsning:

Synology Disk Station DS412+
http://www.edbpriser.dk/nas-lagringsserver/synology-disk-station-ds412-id-6692493.aspx
3.337,- ex. moms

4 x (WD Red WD30EFRX 3 TB) (12 TB)
http://www.edbpriser.dk/harddisk/wd-red-wd30efrx-3-tb-id-6876631.aspx
3.425,- ex. moms

I alt:
6.762,- ex. moms

Giver det mening?
Avatar billede NielsErikK Juniormester
18. marts 2013 - 16:43 #1
Ja det giver mening, jeg er også med på den ekstra sikkerhed ved RAID 5.

Nu ved jeg ikke hvor vigtige data er (kun de er vigtige), du bør være obs på det er "farligt" at opbevare data kun et sted.

En kortslutning i din NAS kan tage livet af alle diske på en gang, brand, indbrud mv. er også årsager der med et slag kan ødelægge din ellers fine plan.

Hvis data er super vigtige, så bør du overveje 2 systemer (evt mindre) der uafhængigt af hinanden får backup, gerne på 2 forskellige fysiske adresser.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
18. marts 2013 - 16:45 #2
Alternativt et systen hvor til du jævnligt laver backup af de vigtigste ting på din NAS.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
26. marts 2013 - 10:51 #3
Her er svar til mulig pointgivning.
Jeg afmelder overvågning af spørgsmålet grundet inaktivitet fra spørger, send privat besked hvis du har yderlig spørgsmål.