Avatar billede kimtheman Novice
20. marts 2013 - 22:18 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

Hjemme netværk/ overførselshastigheder

Hej,
Jeg har en AE6500 router:
http://store.linksys.com/Routers/Linksys-EA6500-App-Enabled-AC-Dual-Band-Wireless-Router-with-Gigabit_stcVVproductId148919965VVcatId551966VVviewprod.htm

Og et Gigabit netkort i min pc.

Jeg har en Universal Media Connector WUMC710:
http://store.linksys.com/linksys-WUMC710-wireless-media-connector-wifi-5ghz-bridge_stcVVproductId149779333VVviewprod.htm

Jeg har en DS211 Nas server med Gigabit lan port:
http://www.synology.dk/products/spec.php?product_name=DS211&lang=dan#p_submenu

Min nas server er sat til WUMC710én og min pc direkte i AE6500 routerén.

Så mit spørgsmål er nu. Hvad vil i mene man kan forvente af overførelses hastighed målt i MB/ sekund. Hvis jeg skal overføre en 700Mb fil fra Nas serveren til min computer?

Jeg har så en ekstra WUMC710, som er sat til min ac ryan playon hd media tv boks (så vidt jeg husker har denne kun LAN Ethernet 10/100Mbps). Og hvis denne f.eks. skulle afspille en film fra Nas serveren. Hvad kunne man så forvente hvilken hastighed den kunne afspille med (gerne målt i MB/sekund)?
Avatar billede Blueeyez Mester
20. marts 2013 - 22:46 #1
Altså 100 mbit - 10 MB/s så højest 100 MB/s fra pc til nas, men til media boksen 10 MB/s

Men det kommer an på lan kabler, hvilket miljø, hvor god en pc du har.. Du kan fx overføre på gorskellige måder og derved se hastigheder ?
Avatar billede badazz Novice
20. marts 2013 - 23:22 #2
Rettelse
100megabit er = 12,5 megabyte/s
1gigabit er = 125 megabyte/s
Avatar billede kimtheman Novice
21. marts 2013 - 00:16 #3
Min pc er rigtig god. Og siger du dermed jeg skulle kunne sende fra pc til nas med ca. 125 MB/ sekund?
Avatar billede Blueeyez Mester
21. marts 2013 - 00:35 #4
#3 Vil ikke sige du opnår den hastighed i alle overførelsestyper (ftp, medie server) kommer os an på hvilke programmer du bruger, men du skal teste for at få viden om hhvad dit udstyr kan levere... Kommer an på udstyret lige såvel som lan portene/kabler så der er en del ting der går ind over det..

Lan kabler findes der flere typer af og du skal have cat5e som laveste.. Eneste der er bedre er cat6 som er beregnet til 10 gigabit netværk.. Kommer dog os an på hvor lange kabler du benytter..

Så at teste hastighed og melde tilbage herinde om det er en god start ;-)
Avatar billede kimtheman Novice
21. marts 2013 - 01:07 #5
Tja læser man de forskellige test af udstyret AE6500 og WUMC710én. Så skulle dette jo netop overføre med det nye hurtige Wireless-AC network hastigheder(Ultimate Hastigheder op til 1300 Mbps ).

Og har lavet målinger før jeg spurgte, men ville høre hvad folk mener/ tror det burde kunne trække. Da jeg selv synes det er for lavt.

Før i tiden har jeg prøvet direkte med Nas i router (godt nok en anden router) og pc direkte i router. Og der lå den på overførelses af fil på over 30 MB/ Sekund.

Nu med dette setup ligger den og svinger mellem 10-18 MB/sekund, når jeg overføre en fil fra Nas til Pc.

Bruger cat5e kabler men har bestilt nogle Patchkabel CAT6A UTP kabler (ikke fordi jeg tror det giver nogen forskel).
Men selve kabel trækket er ikke mere en ca. 1/2 meter både til pc og Nas. Så det er korte kabler.

Så med den router og Universal Media Connector, samt min pc hvad skulle du så mene den burde trække?
Avatar billede Blueeyez Mester
21. marts 2013 - 01:20 #6
Den hastighed er trådløs og det er meget meget hurtigt, jeg selv har 300 mbit wifi og nok er mit udstyr ikke nyt, men det er high-end som din ae6500 :-) har en wrt610n

Hvordan har du testet og hvilke hastigheder?

Ftp - ftp filzilla
Windows - windows fil overførelse / teracopy (blot et bud på en god fil overførelsesmanager i windows)

Glemte at tilføje at det kan være dit virus beskyttelse der påvirker.. Ellers er det svært nu og vurdere, de tal jeg skrev tidligere er dem du minimum burde kunne opleve hvis alt er sat op korrekt

Jeg vil råde dig til ftp og teste da du der får klar besked om hvad du kan forvente af hastighed pr fil..
Avatar billede kimtheman Novice
21. marts 2013 - 09:29 #7
Ja den er trådløst. Men det er jo meningen med WUMC710én. At denne skal modtage det meget meget hurtige trådløse signal og videregive dette til de 4 enheder der kan tilsluttes denne WUMC710.

Har kun prøvet windows fil overførelse.

Kører jeg det over ftp på lan ip. Så ligger den på ca. 19 Mib/s

Og igennem teracopy ligger den omkring det samme som windows fil overførelsel.

Men hvorfor så mere stabilt over ftp? Og hvad svare de 19 Mib/s til i forhold til 1300 Mbps?

Overfører jeg fra min konens pc til min pc. Så overføre den med ca. 50 MB/s og disse kører med kabler direkte over i routeren.
Avatar billede Blueeyez Mester
21. marts 2013 - 10:00 #8
#7

Vi starter forfra..

Router - ae6500
Derfra er din pc tilsluttet med lan kanel? (Hvis wifi så skriv wlan kort navn)
Din nas er os koblet til din ae6500 med kabel?

(Vi holder lige fokus på folgende 3 enheder)
Avatar billede kimtheman Novice
21. marts 2013 - 10:07 #9
Pc tilsluttet med lan kabel cat5e til Router ae6500.
Nas tilkoblet WUMC710én med kabel cat5e. Og denne WUMC710 forbinder sig så trådløst på 5GHz båndet til routeren ae6500.

Routeren ae6500 og WUMC710én burde kunne overføre med max 1300 Mbps.
Avatar billede kimtheman Novice
21. marts 2013 - 10:35 #10
Forbinder jeg min egen pc med den ene af WUMC710 (da jeg jo har 2 styk)

Og den anden WUMC710 er forbundet til min Nas og sender trådløst til routeren (ja det gør min pc jo så også nu igennem WUMC710én)

Så overføre den kun med ca. 3,5 Mib/s. Så der er vel noget der halter et eller andet sted i forhold til den router og disse 2 stk WUMC710ér?
Avatar billede Blueeyez Mester
21. marts 2013 - 10:54 #11
#10 Er det muligt vi kan ordne det over evt teamviewer? Er nød til og gennemse din opsætning i routeren.. hvis muligt os dine wifi bridges hvis muligt (Lyder til man kan..)

Skriv i en intern besked herinde hvis det er med login informationer ;-)
Avatar billede kimtheman Novice
21. marts 2013 - 11:19 #12
Nej prøver at lege lidt med det selv. Men tak for tilbudet.
Avatar billede Blueeyez Mester
21. marts 2013 - 11:21 #13
Mit bedste bud er du skal sætte det så højt som muligt...

Lyder nemlig til du har sat det forkert op, men hvis følgende hastighed er ved overførelse af 1 fil, så er det godt, taget til betragning at du bruger trådløs forbindelse på den måde..
Avatar billede kimtheman Novice
21. marts 2013 - 11:31 #14
Kort og godt. 1300 Mbps hvad er det = i Mib/s ?
Avatar billede Blueeyez Mester
21. marts 2013 - 11:37 #15
#14 Du burde kunne forvente 130 MB/s men tallet er højere for hvad maks er.. maks er mellem 170 - 180 MB/s, men jeg ved ikke om hvorvidt den overførelse er realistisk.. altså på udstyr som det du benytter.. Det er en ret voldsom hastighed at forvente (Efter min mening) især over trådløs..)
Avatar billede Blueeyez Mester
21. marts 2013 - 11:37 #16
Os derfor du ville gøre det nemt for os at teste over lan kabler.. blot så det kan sammenlignes..
Avatar billede kimtheman Novice
21. marts 2013 - 11:48 #17
og det tal kommer du vel frem til fordi du bare deler de 1500 med 8= 187,5 MB/s?
Avatar billede Blueeyez Mester
21. marts 2013 - 12:14 #18
Nej, tager 1000 mbit = 125 mb og 100 mbit = 12.5 mb * 3 og så ligger jeg de tal sammen

Tilretter mig det en anden skriver, jeg selv går efter tallet - det sidste 0 så har jeg den laveste hastighed i MB frem for at se hvad jeg højest kan forvente..
Avatar billede hea_dk Nybegynder
23. marts 2013 - 00:43 #19
hey

hvor lang er afstanden mellem dine wumc710 og router ?

vis din router skal smide en pakke igennem wifi altså fra en client til en anden client skal man så ikke divider tallet med 2 da begge skal bruge samme frekvens område for at sende data?
mere til så er wifi half duplex (kun en kan sende af gangen)så jeg ville ikke forvente mere end 130 mb sec vis line er helt ledige, vis  enheder står med fri luft til client og afstand til routeren er inden for 5 meter :)

ret mig endelige vis jeg er helt afsporet
Avatar billede Blueeyez Mester
23. marts 2013 - 06:50 #20
Du kan godt overføre mere end 1 af gangen, kræver dog en ftp klient for at gøre sådan.. Mindes ikke man ellers kan gøre samme trick.. Ved så heller ikke hvad -ac's fordele ulempe er ud over høj hastighed..
Avatar billede Blueeyez Mester
08. april 2013 - 21:18 #21
Afmelder tråden.
Avatar billede kimtheman Novice
08. april 2013 - 21:33 #22
Nå legede lidt frem og tilbage. Og får den op på ca. 20MB/s Så det er en fin forbedring i forhold til hvad jeg havde. Så nu kan jeg godt lave et større backup til Nas uden det tager en hel dag.

Smid svar Blueeyez som tak for hjælp.
Avatar billede kimtheman Novice
19. april 2013 - 09:00 #23
hep