21. marts 2013 - 12:56 Der er 25 kommentarer og
1 løsning

KOPIERING AF HARDDISK // OS + PRGM

HEJ

Min kone fik sin PC for 2 år siden. En Dell Optiplex GX 520. Opgraderet til 4 GB ram. Leveret med XP OS og 40 GB HDD (SATA).

Der ER kun plads til EEEEEEN (1) harddisk i maskinen. Men motherboardet supporter 2 (eller flere SATA diske).

Nu er denne HDD ved at synge på sidste vers (stigende antal læsefejl) og jeg overvejer defor seriøst at skifte HDD til en større. Det er ikke problemet her.

MEN LEVERANDØREN afleverede maskinen med PRE-installeret XP UDEN back up disk(e) eller back-up på HDD'en. OG leverandøren er i mellemtiden gået konk...

Samtidig har konen installeret et utal af programmer (læs: madopskrifter, strikkeopskrifter, spil etc.), office-pakken mv.  på disken.

Så spørgsmålet er: Findes der et program, som kan kopiere RUB og STUB fra harddisk (1) ( 40GB) til en 500 GB // 750 GB // 1 TB harddisk (2) således at denne nye harddisk (2) kan boote, konen kan spille sine spil, læse sine -opskrifter og fortsætte med at installere sin face-book spil UDEN at slette et eller flere af de forud installerede spil/programmer  ?

Hun vil ikke have Win-7 på den maskine.
Avatar billede steenh1965 Novice
21. marts 2013 - 13:18 #1
Du kan evt. bruge Ghost eller lign. program til at kopier hele disken (kan evt. gemmes på en USB eller andet?) Indsætte den nye disk og indlæse det gamle styresystem derfra hvor du ghosted dine gamle data ?
Har kan du sagtens kopiere til en større Harddisk.

Du må kontakte mig hvis du skal have noget mere hjælp ?
21. marts 2013 - 13:38 #2
... hvis muligt undervejs så kan du med fordel oprette en selvstændig partion (C:) til STYRESYSTEMET + INSTALEREDE PROGRAMMER og en anden partion (D:) til brugerens EGNE DATA ...
Avatar billede Slettet bruger
21. marts 2013 - 13:47 #3
Der findes flere programmer til det formål. Nogle er gratis andre er købevare. Det letteste er nok Acronis True Image 2013 til 300 kr. http://www.acronis.com/products/#home
Avatar billede Slettet bruger
21. marts 2013 - 13:49 #4
Ps. True Image kan downloades og prøves før eventuelt køb.
21. marts 2013 - 14:53 #5
HEJ,

Prøver ARCONIS løsningen og melder tilbage . (Point etc.)

Tak for hjælpen

Kristian
Avatar billede Slettet bruger
21. marts 2013 - 14:58 #6
Ok. Jeg har selv True Image, hvis der er noget du er i tvivl om.
21. marts 2013 - 17:35 #7
HEJ,

Der er opstået lidt komplikationer (som en medicinmand ville havde formuleret sig ... ).

Det viser sig (næsten naturligvis), at på (frika-)dellen er der KUN support for 2 SATA-drev. Den ene er Hard-disken og den anden er CD-drevet. OG med hver sin type connector (suk og atter suk !)...

((Min MORALE: Smid den maskine til helvede - men lov mig ikke at sige det til konen ... ))

Som jeg kan regne det ud MÅ vi over et EXTERNT lagermedium, som er stort nok til at kunne lagre C-disken (de 40 GB) + ACRONIS filer + evt. workspace. Vi har ikke dongler på den størrelse, ej heller en extern USB-harddisk. Men jeg tænkte på om det var muligt at bruge min maskine som externt lager og da lade en "lokal" LAN forbindelse være overførselsmedium.

(Overføre 40 GB via seriel er .. Vi ses om ca. 3 måneder ) .

Men det her samlede problem er jeg lidt usikker på. Vil det kunne gennemføres med lokal net ?

eller skal vi over en extern USB harddisk ?

Kristian
Avatar billede Slettet bruger
21. marts 2013 - 18:02 #8
Det med nettet vil jeg overlade til nogen som har forstand på det, men en ekstern disk vil være udmærket.
Husk at tage backup af det I vil hade at miste.
Avatar billede jenscarlo Juniormester
21. marts 2013 - 20:24 #9
https://www.fcomputer.dk/hardware/lagring/harddisk-kabinet/docking/sandberg/usb-3.0-hard-disk-cloner-2.5″-3.5″-delt-sata-300-2xhdd.html.Brug denne Harddisk cloner,den overfører den indholdet på den ganle disk fuldstændig og uden problemer,alt kommer med.Jeg har brugt dem mange gange og har aldrig haft problemer.
Avatar billede jenscarlo Juniormester
21. marts 2013 - 20:26 #10
Det er Sandberg cloner jeg mener,den er virkelig pengene værd.
Avatar billede Slettet bruger
21. marts 2013 - 20:46 #11
#10
Det er da muligt at den cloner fungerer godt, men den kan  så ikke andet. True Image derimod kan foruden at clone bla. også lave et Image af partitionerne og dermed genskabe f.eks. alt på C-drevet - hos mig 55GB på enpartition på 80GB - på ca. 10 min. Uanset om man vælger Acronis eller et andet lignende program, når bare man gemmer sit Image på et andet medie, kan man klare hvadsom helst; fra Malware til HDD nedbrud.
21. marts 2013 - 21:35 #12
HEJ,

Vi lånte vores datters 1,0 TB USB-harddisk blot for at konstatere, at XP'en ikke ku' finde den.... Så er det jeg har virkelig har lyst til at sige nogen ord, som ikke er printbare her.... men som onomapoietika skrives som %&%¤%¤ #¤¤¤ ¤¤¤#" #¤#### #### osv....

(Den spiller fint på hendes W-7), men på konens XP -- ikke tale om....  Bios er opgraderet aug. 2012 )

Nogen forslag ?  (tak!)

Kristian
21. marts 2013 - 21:40 #13
PS:

Da der er tale om en engangsløsning (hun får en ny 64 bits maskine til jul) vil jeg ikke ofre de store summer på en "midlertidig" løsning, som kun skal gælde resten af året.

Kender I nogen, som kender nogen, som kender nogen osv., der ved om netværksløsningen,  se #7, er en farbar vej ?

Kristian
21. marts 2013 - 21:48 #14
Ref #12: Hvordan 'ser den ikke' ?
Tips: DISKHÅNDTERINGEN - tildel drev bogstav ...
21. marts 2013 - 21:55 #15
HEJ,

Der fik du mig.

"Citat:
Tips: DISKHÅNDTERINGEN - tildel drev bogstav ... "

Hvordan gør jeg det ?

Kr
Avatar billede Slettet bruger
21. marts 2013 - 22:00 #16
Enig med Karise: Kontrolpanel-Administration-computeradministration-Diskhåndtering.
21. marts 2013 - 22:15 #17
HEJ

OH KAI,

Har prøvet den. den funkede heller ikke.

Har været i kontrolpanel og resette USB-controller -(/-ne) (jeg mistede mus, keyboard og Alle USb-enheder), så jeg måtte slukke (power off) og mus og keyb mv.  kom tilbage efter POWER-on men 1 TB USB disk - nope ....

Skiftede til anden USB-port - ingen ændring. Ingen USB 1 TBdisk.

Kristian
21. marts 2013 - 22:17 #18
PS:

Alle engheder er (så vidt jeg ved ) USB 2.0.

KR
21. marts 2013 - 22:17 #19
PPS.

Engheder = ENHEDER.. naturligvis.

K
Avatar billede Slettet bruger
21. marts 2013 - 22:31 #20
Prøv at gå i Bios Integrated Peripherals og se om alt med USB er slået til. Ofte vil den som hedder USB LEGACY FUNKTION ikke være slået til. husk at trykke F10 for at gemme forandringer.
21. marts 2013 - 22:49 #21
HEJ,

Franskmanden Rene Descartés (31. marts 1596 i La Haye (nuv. Descartes) - 11. februar 1650 i Stockholm) sagde for mange år siden:

"Cogito, ergo sum " -> "Jeg tænker, altså lever jeg."

Jeg tror jeg på trods af alt det bøvl med (frika-) dellen alligevel kan se en løsning forude.

Min egen maskine har 4 SATA-porte (2 * 750 GB harddiske og 2 SATA DVD drev).

Demonterer min ene SATA-disk (E/F-drevet) og sætter konens 40 GB disk i stedet (husker at justere BIOS data ved opstart).

Installerer ARCONIS på C: drevet og kopierer hele DELLE-disken over på D: (der er ca. 60 GB fri nu efter nogen oprydning - den var i parantes tiltrængt!)

Efter kopiering skiftes disk til ny disk (havde en 250 GB "på lager". Med disk-management (ref #14 , #15 og #16) oprettes 2 partitioner (E og F) - Tak til Karise Larry for dit råd - disken formatteres (begge (Eog F) og DELLE-disk-kopien fra drev D kopieres nu over på E-partitionen.

Resten er bare mekanik og brug af skruetrækkere...

Det skulle funke -- (håber jeg og skulle det gå rigtig galt har jeg jo stadig den org. delle disk.)

Men det vil først blive i morgen - det er lidt sent nu.

Er der noget jeg skal være specielt opmærksom på (udover det at sikkerheds kopiere) i ARCONIS ?

Kristian
21. marts 2013 - 22:54 #22
PS:

Til OFF-line 39:

Dit svar om USB-LEGACY funk krydsede mit sidste indlæg. Tak for den. Da jeg nu alligevekl skal ind og "pille" tager jeg den med.

Så nok en gang tak for den.

(Jeg vil ikke acceptere at den (*censur*) 1 TB USB disk ikke virker hos mig / konen.)

KRistian
Avatar billede Slettet bruger
21. marts 2013 - 23:11 #23
Cogito ergo sum; Det var faktisk ikke ham, men en af hans biografer, som fandt på det, som en opsumering. Så Descartes lider samme skæbne som Darwin, det de er mest berømte for, har de ikke skrevet. Survival of the fittest er et begreb fra den selvlærte sociolog Herbert Spencer, som skrev før Darwin, og det han mente var den sociale kamp mellem mennesker.

Jeg har ikke selv prøvet det du er i gang med, men det lyder da som om det kan fungere.
Avatar billede Slettet bruger
23. marts 2013 - 21:04 #24
Dropper overvågning af spørgsmålet.
05. april 2013 - 02:17 #25
LUkker SPM.

Tak til deltagerne.
05. april 2013 - 02:18 #26
Lukker spm.

Tak til deltagerne .