Avatar billede Jannickhess Professor
24. marts 2013 - 13:07 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

Start & Landingsbanerne i CPH

Jeg kan ikke lige huske hvilke numre at de forskellige baner, har derude i Lufthavnen.

Jeg kunne godt tænke mig at tilføje disse til min flyside.
Jeg har lige bestilt et nyt domæne, til min nyeste hjemmeside.
Den er ikke oppe at kører endnu, men kommer i løbet af kort tid.

Jeg håber at der er nogen der ved det med landings numrene.
Så vil jeg nemlig tilføje det til min tekst, på hjemmesiden.

Jeg ønsker jer alle en god søndag, eller hvad dag det nu er når i læser dette.

JH
Avatar billede lclemens Nybegynder
24. marts 2013 - 13:22 #1
Har du prøvet, om de kan aflæses på google maps? :-)
Avatar billede Jensen DK Novice
24. marts 2013 - 13:31 #2
Ind fra Kongelunden 04 ind fra Øresund 22 ind fra Dragør 30 ind fra nord/vest 12
Avatar billede Jensen DK Novice
24. marts 2013 - 13:35 #3
Avatar billede NielsErikK Juniormester
24. marts 2013 - 13:38 #4
3 hovedbaner, her er 2 af navne med.

Banesystemet
Landingsbanesystemet består af et hovedbanesystem (retning 22/04) med to parallelle start-/landingsbaner (henholdsvis 3600 meter og 3300 meter lange) samt en 2800 meter lang tværbane (retning 12/30).

Den mest anvendte landingsbane (22L) er forsynet med udstyr, der muliggør landing ved en ekstrem lav sigtbarhed (CAT 3). Bane 04L har udstyr, der tillader landinger under Cat 2 forhold, de øvrige baner er såkaldte Cat 1.

Hovedbanesystemet, hvor ind- og udflyvning fortrinsvis foregår over vand, anvendes ved cirka 98% af samtlige flyvninger.
Avatar billede Jannickhess Professor
24. marts 2013 - 13:58 #5
Hvis jeg skulle formulere det lidt mere med tekst,
Hvad kunne der så evt. stå ?

Har du et forslag.

Teksten, vil jeg så bruge på min hjemmeside, skal du være klar over.

JH
Avatar billede giweo Juniormester
24. marts 2013 - 13:58 #6
Avatar billede milter Ekspert
24. marts 2013 - 14:03 #7
Navnene kommer af den omtrentlige retning, flyet peger i, når det er linet op på banen. Bane 30 peger således i kompasretningen ca. 300 grader.

Bogstaverne L og R anvendes sammen med de to parallelle hovedbaner 04/22 (som altså går i kompasretningerne 040 og 220 grader) for at angive, om det er banen til venstre eller højre. L for Left og R for Right.

Det er næsten altid den venstre i begge retninger, som anvendes til landing og den højre til start.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
24. marts 2013 - 14:14 #8
#5 jeg citerede direkte fra lufthavnen, så deres "copyrigtht".
Avatar billede Jannickhess Professor
24. marts 2013 - 14:15 #9
Niels erik & Milter,

Jeg vil gerne dele point til jer begge.
Når i begge to har svaret -

Jeg har om 2 min lagt teksten ind på min hjemmeside.

JH
Avatar billede NielsErikK Juniormester
24. marts 2013 - 14:28 #10
Til deling af point.  :-)

Hvis du spørger lufthavnen, så tror jeg faktisk du kan få lov, jeg kan ikke se hvad de kan ha imod du hjælper dem med at sprede korrekte info om dem.
http://www.cph.dk/CPH/DK/OmCPH/Strategi+og+fakta/Fakta.htm
Avatar billede milter Ekspert
24. marts 2013 - 14:35 #11
Og her fra mig :-)