Avatar billede Mbisander Novice
01. april 2013 - 18:11 Der er 25 kommentarer

Ipad batteritid

Hej,

Jeg har lige købt en brugt ipad. Jeg synes batteri levetiden er lidt kort på den.. Det der er lidt mystisk er at jeg kan kun lade op til 95%. Og når jeg har den i laderen imens jeg bruger kan procenten af batteriet faktisk gå ned ad, men ejeren sagde det var fordi der var for meget lysstyrke på. Der er stadigt to dages garanti på den i Fona, kan de gøre noget ved det altså skifte batteriet, give mig en ny eller sådan noget?

Mvh
Marcus
Avatar billede NielsErikK Juniormester
01. april 2013 - 18:24 #1
Batteri er normalt undtaget garanti ud over 6 måneder, det betragtes som en sliddel på linje med dæk på en bil.
Avatar billede Slettet bruger
01. april 2013 - 19:35 #2
På iPad 2 skulle batteriet kunne klare ca. 10 timer. Lysstyrken kan ikke være årsåg til større batteritab, omend noget selvfølgelig. Ud fra din beskrivelse er den iPad syg.
Avatar billede Christian Futtrup Juniormester
01. april 2013 - 20:11 #3
Hvis der er mange apps på den, da prøv at slet nogle af dem, du ikke bruger. Noget af det, der også tager meget strøm, er, at apps henter reklamer ned fra nettet, som bliver vist i appen. Det tager også en del strøm. Og så er der naturligvis den klassiske med at glemme at lukke de apps, man ikke bruger.

Jeg håber det hjælper.
Avatar billede Slettet bruger
01. april 2013 - 20:17 #4
#3
Det gør det ikke, og det er ikke noget svar, men en kommentar.
Avatar billede milter Ekspert
01. april 2013 - 20:19 #5
Een ting er sikker: Hvis batteriet aflades, medens den er koblet til opladning, så er der noget galt!
Avatar billede Slettet bruger
01. april 2013 - 20:22 #6
#5
Nemlig!
Avatar billede Mbisander Novice
01. april 2013 - 20:30 #7
Altså den går ned i strøm procent, imens den er sluttet til stikkontakten og jeg bruger den.
Avatar billede Slettet bruger
01. april 2013 - 20:39 #8
Ja det er forstået, og den iPad er syg. Forlang dine penge tilbage.
Avatar billede htx98i17 Professor
01. april 2013 - 21:56 #9
jeg er ikke enig i at det er uvæsentligt hvor meget lysstyrke der er på skærmen. Prøv at lave forsøget. Skær ned med 50 pct på styrken og se en stor forskel.

men ellers er jeg enig, batteriet må være færdigt. men er det over 1 år, ville jeg bestemt ikke forvente længere levetid.
Avatar billede Slettet bruger
01. april 2013 - 23:31 #10
#9
Se #2. Jeg skrev ikke at lysstyrken var uvæsenlig.
1 års levetid for batteriet??? Det er da forhåbentlig ikke rigtigt. Det må jo være kostbart at få skiftet. Faktisk vil en iPad være så dyr i drift, at det klogeste ville være at smide den ud.
Avatar billede buttwipe Juniormester
02. april 2013 - 10:05 #11
#3

De apps der er installeret bruger ikke strøm, medmindre de kører.

Der er ingen grund til at lukke apps, da det kun er meget få af dem der fortsætter med at køre efter de er minimerede. Det er kun apps som eksempelvis radio, GPS der kan køre i baggrunden.

Den stribe apps du kan se når du dobbelttrykker på Home knappen er ikke (nødvendigvis) apps der kører.
Det fungerer ikke ligesom i Windows.
Avatar billede buttwipe Juniormester
02. april 2013 - 10:12 #12
Har du prøvet at aflade den helt inden du oplader helt?
For at kalibrere batteriindikatoren anbefaler Apple at du aflader den helt en gang om måneden.

Batteritiden afhænger af hvad du bruger iPad'en til. Hvis både WIFI, BT og 3G kører og du eksempelvis streamer filmmeller musik går det naturligvis hurtigere.
Har du en halvdårlig forbindelse til netværket skal der også arbejdes mere.

Vi har en snart 2 år gammel iPad2, der er brugt rigtig meget, og batteriet er fint endnu.

Såvidt jeg husker koster en batteriombytnng ca. 1400,-
Avatar billede Slettet bruger
02. april 2013 - 10:32 #13
Appel anbefaler afladning en gang om måneden, det står der i vejledningen ja. Men er det nu klogt at følge den anvisning?
Spørgsmålet blev stillet her på Eksperten, og svaret var nej. Begrundelsen for det nej var, at iPad kører på Litium batterier som ikke har godt af af blive helt afladet.
En bruger mente at Appel med vilje misinformerede for at tjene på nye batterier. Om der er noget i det ved jeg så ikke, men det er i alt fald sådan, at når jeg lægger videoer ind fra youtube og TED, så kan jeg godt køre dem, men ved hver eneste opdatering via iTune, bliver alle videoerne slettet, og så står der bare, at videoer kan hentes (d.v.s købes) i iTunes store.
Avatar billede buttwipe Juniormester
02. april 2013 - 10:49 #14
Ja, det er klogt at følge den anvisning.
Det er rigtigt at du ikke må aflade et Li ion batteri helt men det kommer du næppe til på en iPad. Der er med garanti elektronik der stopper afladningen inden det når et skadeligt lavt niveau. Fordi indikatoren viser 0 og iPad'en slukker er jo ikke ensbetydende med at batteriet er helt fladt.
Den stopper jo også med at lade når batteriet er fuldt (det kan du mærke ved at iPad'en bliver varm mens den lader og bliver køligere igen når ladningen er færdig)
Under alle omstændigheder tager et batteri næppe den store skade af at blive afladet helt en gang om måneden, uanset hvilken teknologi det drejer sig om.

Apple misinformerer for at tjene flere penge? Ah, hold nu op med de konspirationsteorier. Hvis det var tilfældet ville der nok være nogen der allerede havde lagt beviser frem for den påstand. IOS enheder er jo ikke ligefrem noget nyt.
Avatar billede buttwipe Juniormester
02. april 2013 - 10:58 #15
Ifølge Apple koster et batteriskifte 799,- + 93.25 i fragt:
http://kortlink.dk/apple/c8w3
Avatar billede Slettet bruger
02. april 2013 - 11:01 #16
Konspirationsteorier? Ja der er jo ikke andet end mistanken at bygge på, og det er jo ikke meget.
Men hvor er garantien for at elektronik stopper afladningen?
Og hvorfor sletter Appel alle mine videoer. Når jeg møjsommeligt har lagt 25-30 videoer ind, er det virkeligt surt, at Appel bare sletter dem. Jeg bruger kun den iPad hjemme, og har fortrudt, at jeg ikke i stedet købte en bærbar.
Avatar billede buttwipe Juniormester
02. april 2013 - 11:13 #17
Jeg kan høre du er sur på produktet fordi du har truffet en forkert beslutning.
Mere er der vel ikke at sige til det?

Som jeg skrev tidligere var der formentligt lagt beviser frem, hvis det var tilfældet at Apple snød.

Du kan læse her (under Battery Care) at Microsoft anbefaler det samme for deres Surface tablet:
http://kortlink.dk/microsoft/c8wa

De angiver så ikke nogen årsag til afladningen og DET VIRKER SUSPEKT! :)
Avatar billede Slettet bruger
02. april 2013 - 11:24 #18
Ja jeg er sur på produktet fordi Appel sletter alle mine videoer, og det synes jeg der noget at sige til: Det er simpelhen for groft.
Der er hovedsagelig tale om undervisnings videoer fra Standford university, som er lagt gratis ud på nettet til downloadning.
Det er altså mine videoer, og det er vel også min iPad, når jeg har købt og betalt den, og så må det også være mig som bestemmer hvilke videoer der skal ligge på den iPad og ikke Appel.
Avatar billede buttwipe Juniormester
02. april 2013 - 11:28 #19
Jeg har aldrig været ude for at der bliver slettet noget ved en synkronisering med iTunes.
Måske skulle du prøve at indstillingerne igennem en gang til.

Hvis de er gratis tager Apple naturligvis ikke penge for dem.
Avatar billede Slettet bruger
02. april 2013 - 11:30 #20
Ps. Jeg har lige set på linket, og ja Microsoft skriver det samme om batteriet.
Avatar billede buttwipe Juniormester
02. april 2013 - 11:31 #21
#19

Har du prøvet app'en "iTunes U"?
Der er kurser og undervisning fra alverdens universiter.
Avatar billede Slettet bruger
02. april 2013 - 11:36 #22
Jeg har ikke hævdet at Appel ville have penge for mine videoer. Naturligvis ikke, det ville jo være ulovligt.
Har du haft f.eks. youtube videoer liggende under synkronisering og beholdt dem?
Det er ikke ordbøger, browserer osv. der slettes, "kun" videoer.
Avatar billede Slettet bruger
02. april 2013 - 11:38 #23
Nej jeg ved den findes, men har ikke prøvet det. Men tak for tipset:)
Avatar billede buttwipe Juniormester
02. april 2013 - 11:48 #24
Hvordan får du videoerne over på iPad'en?
Download til computer og derefter synkronisering til iPad, eller en app?
Avatar billede Slettet bruger
02. april 2013 - 13:51 #25
Downloader til computeren, åbner iPad i iTunes og trækker videoerne med musen, og det er nogle gange svært, for det fungere forskelligt.
Men i går så jeg et program som hedder iTools, det har jeg hentet og håber det kan gøre det nemmere.