Avatar billede skarvenneverdies Nybegynder
02. april 2013 - 14:39 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Regler for: Webscrabing / vise content fra andre sider på website

Jeg sidder med en kunde som kunne tænke sig at vise indhold fra andre hjemmesider på sin egen hjemmeside. F.eks vise nyheder fra andre sites i overskriftsform som så linker til det website artiklen kommer fra.

Det behøver ikke nødvendigvis at være decideret webscrabing men kan også være visning af rss-feeds i headline-form i en slags news-ticker.

Jeg søger noget dokumentation der klargør reglerne inden for dette område. - Hvad må man og hvad må man ikke.

M.v.h.

Rasmus
Avatar billede jakobdo Ekspert
02. april 2013 - 15:07 #1
Jeg tror ikke du kan finde en "internet regelsæt".
Men hvis f.eks. exp.dk stiller et rss til rådighed, så vil jeg mene du har lov til at præsentere disse på din hjemmside.
Men ellers kan du jo altid kontakte de sider du vil vise rss fra og spørge hvad de siger.
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
02. april 2013 - 15:19 #2
Er det et begrænset antal feeds ville jeg spørge venligt - de fleste vil gerne have trafik. De store aviser er dog lidt specielle fordi de har kæmpet imod direkte links og derfor holdt Google News ude af Danmark.

Men meget mere end overskrifter så handler det om citatretten - altså om hvor meget du kan citere af et værk uden at bryde ophavsretten.

Lidt info http://kum.dk/Infokiosk/Musik/Hvem-ejer-musikken/Retspraksis-indenfor-god-citatskik/
Avatar billede skarvenneverdies Nybegynder
02. april 2013 - 15:38 #3
Jeg vil tro at det kunne være 15-20 feeds, fra hjemmesider over hele verden.

Tror godt kunden ville kunne nøjes med overskrift-niveau.

Men hver overskrift vil jo linke direkte til artiklen - og det er vel det der kaldes deeplinking, hvilket jeg frygter kan være i strid med reglerne.
Avatar billede Slettet bruger
02. april 2013 - 21:53 #4
jeg tror du blir nød til at lave individuelle aftaler med de sider hvis info du vil benytte.

der er ophavsret på det meste.

newspaq og reuters sidder jo ikke og laver grratis nyheder.
de lever af at sælge dem.  ligesom alle de andre.
Avatar billede skarvenneverdies Nybegynder
03. april 2013 - 08:27 #5
Ophavsret og citatret er jo ikke det samme - jeg har f.eks fundet et eksempel her: (Presseklip på forsiden)

http://www.d@nskeh@vne.dk/

(erstat @ med a)
Avatar billede skarvenneverdies Nybegynder
17. maj 2013 - 09:01 #6
Lukker