Avatar billede DePlex Nybegynder
04. april 2013 - 22:04 Der er 3 kommentarer

java lang nullpointerexception error

Jeg begyndte imorges med at lære java med henblik på at lave nogle små android apps. Det gik også meget godt indtil jeg stødte ind i en java lang nullpointerexception error og den har jeg så nedstirret den sidste times tid eller 2. Dette er hvad LogCat giver mig:

04-04 19:57:18.352: E/Trace(787): error opening trace file: No such file or directory (2)
04-04 19:57:18.792: I/dalvikvm-heap(787): Grow heap (frag case) to 9.325MB for 1536016-byte allocation
04-04 19:57:24.171: W/dalvikvm(787): threadid=1: thread exiting with uncaught exception (group=0x40a13300)
04-04 19:57:24.201: E/AndroidRuntime(787): FATAL EXCEPTION: main
04-04 19:57:24.201: E/AndroidRuntime(787): java.lang.NullPointerException
04-04 19:57:24.201: E/AndroidRuntime(787):     at android.widget.ArrayAdapter.createViewFromResource(ArrayAdapter.java:394)
04-04 19:57:24.201: E/AndroidRuntime(787):     at android.widget.ArrayAdapter.getView(ArrayAdapter.java:362)
04-04 19:57:24.201: E/AndroidRuntime(787):     at android.widget.AbsListView.obtainView(AbsListView.java:2267)
04-04 19:57:24.201: E/AndroidRuntime(787):     at android.widget.ListView.makeAndAddView(ListView.java:1769)
04-04 19:57:24.201: E/AndroidRuntime(787):     at android.widget.ListView.fillDown(ListView.java:672)
04-04 19:57:24.201: E/AndroidRuntime(787):     at android.widget.ListView.fillFromTop(ListView.java:733)
04-04 19:57:24.201: E/AndroidRuntime(787):     at android.widget.ListView.layoutChildren(ListView.java:1622)
04-04 19:57:24.201: E/AndroidRuntime(787):     at android.widget.AbsListView.onLayout(AbsListView.java:2102)
04-04 19:57:24.201: E/AndroidRuntime(787):     at android.view.View.layout(View.java:13754)
04-04 19:57:24.201: E/AndroidRuntime(787):     at android.view.ViewGroup.layout(ViewGroup.java:4362)
04-04 19:57:24.201: E/AndroidRuntime(787):     at android.widget.FrameLayout.onLayout(FrameLayout.java:448)
04-04 19:57:24.201: E/AndroidRuntime(787):     at android.view.View.layout(View.java:13754)
04-04 19:57:24.201: E/AndroidRuntime(787):     at android.view.ViewGroup.layout(ViewGroup.java:4362)
04-04 19:57:24.201: E/AndroidRuntime(787):     at android.widget.LinearLayout.setChildFrame(LinearLayout.java:1649)
04-04 19:57:24.201: E/AndroidRuntime(787):     at android.widget.LinearLayout.layoutVertical(LinearLayout.java:1507)
04-04 19:57:24.201: E/AndroidRuntime(787):     at android.widget.LinearLayout.onLayout(LinearLayout.java:1420)
04-04 19:57:24.201: E/AndroidRuntime(787):     at android.view.View.layout(View.java:13754)
04-04 19:57:24.201: E/AndroidRuntime(787):     at android.view.ViewGroup.layout(ViewGroup.java:4362)
04-04 19:57:24.201: E/AndroidRuntime(787):     at android.widget.FrameLayout.onLayout(FrameLayout.java:448)
04-04 19:57:24.201: E/AndroidRuntime(787):     at android.view.View.layout(View.java:13754)
04-04 19:57:24.201: E/AndroidRuntime(787):     at android.view.ViewGroup.layout(ViewGroup.java:4362)
04-04 19:57:24.201: E/AndroidRuntime(787):     at android.view.ViewRootImpl.performLayout(ViewRootImpl.java:1866)
04-04 19:57:24.201: E/AndroidRuntime(787):     at android.view.ViewRootImpl.performTraversals(ViewRootImpl.java:1687)
04-04 19:57:24.201: E/AndroidRuntime(787):     at android.view.ViewRootImpl.doTraversal(ViewRootImpl.java:998)
04-04 19:57:24.201: E/AndroidRuntime(787):     at android.view.ViewRootImpl$TraversalRunnable.run(ViewRootImpl.java:4212)
04-04 19:57:24.201: E/AndroidRuntime(787):     at android.view.Choreographer$CallbackRecord.run(Choreographer.java:725)
04-04 19:57:24.201: E/AndroidRuntime(787):     at android.view.Choreographer.doCallbacks(Choreographer.java:555)
04-04 19:57:24.201: E/AndroidRuntime(787):     at android.view.Choreographer.doFrame(Choreographer.java:525)
04-04 19:57:24.201: E/AndroidRuntime(787):     at android.view.Choreographer$FrameDisplayEventReceiver.run(Choreographer.java:711)
04-04 19:57:24.201: E/AndroidRuntime(787):     at android.os.Handler.handleCallback(Handler.java:615)
04-04 19:57:24.201: E/AndroidRuntime(787):     at android.os.Handler.dispatchMessage(Handler.java:92)
04-04 19:57:24.201: E/AndroidRuntime(787):     at android.os.Looper.loop(Looper.java:137)
04-04 19:57:24.201: E/AndroidRuntime(787):     at android.app.ActivityThread.main(ActivityThread.java:4745)
04-04 19:57:24.201: E/AndroidRuntime(787):     at java.lang.reflect.Method.invokeNative(Native Method)
04-04 19:57:24.201: E/AndroidRuntime(787):     at java.lang.reflect.Method.invoke(Method.java:511)
04-04 19:57:24.201: E/AndroidRuntime(787):     at com.android.internal.os.ZygoteInit$MethodAndArgsCaller.run(ZygoteInit.java:786)
04-04 19:57:24.201: E/AndroidRuntime(787):     at com.android.internal.os.ZygoteInit.main(ZygoteInit.java:553)
04-04 19:57:24.201: E/AndroidRuntime(787):     at dalvik.system.NativeStart.main(Native Method)

Her er min menu.java:

package com.example.crystalbal;

import java.io.FileInputStream;
import java.io.FileNotFoundException;
import java.io.IOException;
import java.util.ArrayList;
import java.util.List;

import android.app.Dialog;
import android.app.ListActivity;
import android.content.Context;
import android.content.Intent;
import android.content.SharedPreferences;
import android.os.AsyncTask;
import android.os.Bundle;
import android.view.View;
import android.widget.ArrayAdapter;
import android.widget.ListView;
import android.widget.TextView;

public class Menu extends ListActivity {

    protected void onListItemClick(ListView l, View v, int position, long id) {

        super.onListItemClick(l, v, position, id);
        Class listClass;
        String[][] data = getSQL();
        try {
            listClass = Class.forName("com.example.crystalbal." + data[1][position]);
            Intent listIntent = new Intent(Menu.this, listClass);
            startActivity(listIntent);

        } catch (ClassNotFoundException e) {
            e.printStackTrace();
        }

    public String[][] getSQL(){
        boolean succes = true;
        String[][] data = null;
        try{
        Database entry = new Database(Menu.this);
        entry.open();
        data = entry.getData();
        entry.close();
        } catch(Exception e ){
            succes = false;
            String error = e.toString();
            Dialog d = new Dialog(Menu.this);
            d.setTitle(error);
            TextView tv = new TextView(Menu.this);
            d.setContentView(tv);
            d.show();
        }finally{

        }
        return data;
    }
    protected void onCreate(Bundle savedInstanceState) {
        // TODO Auto-generated method stub
        super.onCreate(savedInstanceState);
        String[][] data = getSQL();
        setListAdapter(new ArrayAdapter<String>(Menu.this, android.R.layout.simple_list_item_1, data[1]));
    }

Og her er min database.java:

package com.example.crystalbal;

import android.content.ContentValues;
import android.content.Context;
import android.database.Cursor;
import android.database.sqlite.SQLiteDatabase;
import android.database.sqlite.SQLiteDatabase.CursorFactory;
import android.database.sqlite.SQLiteOpenHelper;

public class Database {

    public static final String KEY_ROWID = "_id";
    public static final String KEY_TITEL = "titel";
    public static final String KEY_INDHOLD = "indhold";

    private static final String DATABASE_NAME = "HuskeDeddelDB";
    private static final String DATABASE_TABLE = "Huskesedler";
    private static final int DATABASE_VERSION = 1;

    private DbHelper ourHelper;
    private final Context ourContext;
    private SQLiteDatabase ourDatabase;

    private static class DbHelper extends SQLiteOpenHelper{

        public DbHelper(Context context) {
            super(context, DATABASE_NAME, null, DATABASE_VERSION);
            // TODO Auto-generated constructor stub
        }

        public void onCreate(SQLiteDatabase db) {
            // TODO Auto-generated method stub
            db.execSQL( "CREATE TABLE " + DATABASE_TABLE + " (" +
            KEY_ROWID + " INTEGER PRIMARY KEY AUTOINCREMENT, " +
            KEY_TITEL + " TEXT NOT NULL, " + KEY_INDHOLD + " TEXT NOT NULL);");
        }

        public void onUpgrade(SQLiteDatabase db, int oldVersion, int newVersion) {
            // TODO Auto-generated method stub
            db.execSQL("DROP TABLE IF EXISTS " + DATABASE_TABLE);
            onCreate(db);
        }

    public Database(Context c){
        ourContext = c;
    }

    public Database open(){
        ourHelper = new DbHelper(ourContext);
        ourDatabase = ourHelper.getWritableDatabase();
        return this;
    }
    public void close(){
        ourHelper.close();
    }

    public long insert(String titel, String indhold) {
        // TODO Auto-generated method stub
        ContentValues cv = new ContentValues();
        cv.put(KEY_TITEL, titel);
        cv.put(KEY_INDHOLD, indhold);
        return ourDatabase.insert(DATABASE_TABLE, null, cv);
    }

    public String[][] getData() {
        // TODO Auto-generated method stub
        String[] resultater = new String[]{ KEY_ROWID, KEY_TITEL, KEY_INDHOLD};
        Cursor c = ourDatabase.query(DATABASE_TABLE, resultater, null, null, null, null, null);
        String[][] resultat = new String[3][c.getColumnCount()+1];

        int iRow = c.getColumnIndex(KEY_ROWID);
        int iIndhold = c.getColumnIndex(KEY_INDHOLD);
        int iTtitel = c.getColumnIndex(KEY_TITEL);

        int i = 1;
        resultat[1][0] = new String("Opret ny huskeseddel");
        resultat[0][0] = new String("-1");
        resultat[2][0] = new String("false");
        if(c.getColumnCount() <= 0){

        }else{
        for(c.moveToFirst(); !c.isAfterLast(); c.moveToNext()){
            resultat[0][i] = new String(c.getString(iRow));
            resultat[1][i] = new String(c.getString(iTtitel));
            resultat[2][i] = new String(c.getString(iIndhold));
            i++;
        }
        return resultat;
    }

Jeg kan ikke lige se at fejlen skulle ligge andre steder end i de 2 filer.
Avatar billede DePlex Nybegynder
05. april 2013 - 11:10 #1
Er kommet frem til at mit problem ligger i en af disse to dele af kode:

Udsnit fra menu.java:

public String[][] getSQL(){
        boolean succes = true;
        String[][] data = null;
        try{
        Database entry = new Database(Menu.this);
        entry.open();
        data = entry.getData();
        entry.close();
        } catch(Exception e ){
            succes = false;
            String error = e.toString();
            Dialog d = new Dialog(Menu.this);
            d.setTitle(error);
            TextView tv = new TextView(Menu.this);
            d.setContentView(tv);
            d.show();
        }finally{

        }
        return data;
    }
    protected void onCreate(Bundle savedInstanceState) {
        // TODO Auto-generated method stub
        super.onCreate(savedInstanceState);
        String[][] data = getSQL();
        setListAdapter(new ArrayAdapter<String>(Menu.this, android.R.layout.simple_list_item_1, data[1]));
    }

og udsnit fra database.java:
public String[][] getData() {
        // TODO Auto-generated method stub
        String[] resultater = new String[]{ KEY_ROWID, KEY_TITEL, KEY_INDHOLD};
        Cursor c = ourDatabase.query(DATABASE_TABLE, resultater, null, null, null, null, null);
        String[][] resultat = new String[3][c.getColumnCount()+1];

        int iRow = c.getColumnIndex(KEY_ROWID);
        int iIndhold = c.getColumnIndex(KEY_INDHOLD);
        int iTtitel = c.getColumnIndex(KEY_TITEL);

        int i = 1;
        resultat[1][0] = new String("Opret ny huskeseddel");
        resultat[0][0] = new String("-1");
        resultat[2][0] = new String("false");
        if(c.getColumnCount() <= 0){

        }else{
        for(c.moveToFirst(); !c.isAfterLast(); c.moveToNext()){
            resultat[0][i] = new String(c.getString(iRow));
            resultat[1][i] = new String(c.getString(iTtitel));
            resultat[2][i] = new String(c.getString(iIndhold));
            i++;
        }
        return resultat;
    }

Problemet er at variablen data i menu.java ikke bliver et korrekt array, for det virker hvis jeg indsætter et normalt array. Hvorfor det ikke bliver det kan jeg godt nok ikke lige se.
Avatar billede arne_v Ekspert
08. april 2013 - 04:23 #2
Det er ikke fordi at databasen har en NULL vaerdi som bliver til en Java null vaerdi?
Avatar billede DePlex Nybegynder
12. april 2013 - 13:19 #3
Det er nok meget rigtig, men jeg ved ikke rigtig hvorfor de er der.
Når jeg udskriver mit array ser det sådan her ud:

[[-1, null, null, null], [Opret ny huskeseddel, null, null, null], [-1, null, null, null], [false, null, null, null]]

Selv hvis jeg bruger den her kode:

for(c.moveToFirst(); !c.isAfterLast(); c.moveToNext()){
            if(c.getString(iRow) != null){
            resultat[0][i] = new String(c.getString(iRow));
            }else{
                resultat[0][i] = new String("Error");
            }
            if(c.getString(iTtitel) != null){
            resultat[1][i] = new String(c.getString(iTtitel));
            }else{
                resultat[1][i] = new String("Error");
            }
            if(c.getString(iIndhold) != null){
            resultat[2][i] = new String(c.getString(iIndhold));
            }else{
                resultat[2][i] = new String("Error");
            }
            i++;
        }