Avatar billede MakkerD Nybegynder
07. april 2013 - 20:00 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til beregning af banklån

Hej eksperten

Jeg søger hjælp til at lave et overblik over et andelsboliglån i excel. Jeg har et andelsboliglån på 400.000 og mine forældre stiller 150.000 til sikkerhed for mig, dog i en anden bank filial. Disse penge skal dog have et rentespænd på 2% (variabel) i forhold til renten på andelsboliglånet. (eksempel: andelsbolig renten er på 8% - Renten mine forældre får på deres penge er 3% - dvs. renten på det jeg skal betale er på 5%) Er der nogen af jer eksperter der kan hjælpe mig med at lave det i excel, eller give lidt hints til hvordan det kan laves. :) Det skal helst være sådan jeg kan ændre på de forskellige faktore, så jeg har lidt jeg kan indtaste når der skal forhandles lidt med banken :)

Disse faktore skal indgå:

Andelsboliglånet = X
Penge stillet til sikkerhed = Y
Rente på Andelsboliglånet = A
Rentespænd = B
Afdrag pr. måned = C

Hilsen excel amatøren
Avatar billede panebb Novice
08. april 2013 - 08:50 #1
Der skal lige lidt mere forståelse til:
(jeg aner ikke noget om andelslån)

Du har et lån på 400.000, som skal afdrages over hvor mange måneder? Eller er afdragsperioden variabel.
Kan afdraget være variabelt?
Er rentetilskrivningen månedsvis?
Du skal betale 8 % i rente af (400.000-150.000) 250.000,-
Du skal betale (8-3) 5% i rente af 150.000,-
Hvor kommer de 2% ind?
Avatar billede Slettet bruger
09. april 2013 - 03:50 #2
det er da bankforretninger du har en bank til.
de kan da gøre det hele for dig, det er da deres job!

hvis du ikke kan overskue det selv, og tror at du får overblik ved at lave et regneark du ikke kan lave, så har du jo ikke overblik, og så går det som regel galt med økonomien.

jeg synes du skal gå i banken, og bede om en oversigt, der er som du gerne vil have den for at kunne forstå tingene.
Avatar billede MakkerD Nybegynder
09. april 2013 - 07:43 #3
@Panebb

- Lånets løbetid er ikke vigtig.
- Afdraget kan være variabelt.
- Rentetilskrivningen sker kvartalsvis. (dog regnes renten ud på daglig basis)
- De 2% er det banken putter i lommen (rentespænd for at tilbyde - eksempel lad os antage at jeg betalte 20% på mit andelsboliglån så ville mine forældre kunne få 18% procent i rente af de penge de stiller til sikkerhed) Håber det giver mening.

@sidwave
Det du skriver giver ingen mening... Stoler du blindt på en BankRÅDGIVER/Bilhandler/Ejendomsmægler ja, sælger i det hele taget?
Avatar billede panebb Novice
10. april 2013 - 15:44 #4
http://gupl.dk/694833/

prøv se dette - ved ikke mo jeg har forstået dig rigtigt
Avatar billede MakkerD Nybegynder
10. april 2013 - 16:01 #5
Ser spændene ud med de variable felter, men synes det ser ud til at 1.kvartals rente bliver 16750+6150 hvilket jo må være den årlige rente. Den er vel kun 1/4 af det? og jeg har således ikke en samlet 1.kvartals ydelse på 32900. Eller misforstår jeg?

Jeg prøver lige at kigge på det når jeg kommer hjem, så skal jeg lige se om jeg kan forklare det lidt bedre måske :) Ser ellers top nice ud og jeg tror du har fat i noget rigtigt.

/Jesper
Avatar billede panebb Novice
10. april 2013 - 16:27 #6
Det har du ret i. Banken ville sikkert at det ville være en god ide.

rettet version:
http://gupl.dk/694836/

husk du skal bruge kommentar til dine indlæg :-)
http://www.eksperten.dk/faq#faq-3-3
Avatar billede MakkerD Nybegynder
10. april 2013 - 22:45 #7
@pannebb
Jeg ved ikke om jeg har forklaret det forkert. Men hvis jeg sætter "rente forældreindskud" feltet til 0% så tæller det som det samme som "rente hovedstol" feltet. Det den egentligt bør gøre er at sætte renten på "forældrekonto" feltet til 0% - dvs. at stod den til nul ville jeg betale 8% på hovedstol og 0% på forældrekonto, og kolonne C (rente F) ville der stå nul hele vejen ned.

Vil lige sige super mange tak for den foreløbige hjælp.

/Jesper (skrevet som en kommentar)  :-P
Avatar billede MakkerD Nybegynder
10. april 2013 - 22:55 #8
Fik held med at rette det sidste til så det passer. Jeg rettede blot ($B$4-$B$5) til $B$5 så gav passer det.

Stor tak for hjælpen PaneBB smid et svar så tildeler jeg dig dine points. :)
Avatar billede panebb Novice
11. april 2013 - 08:04 #9
godt du fik det til at virke
Avatar billede MakkerD Nybegynder
11. april 2013 - 09:38 #10
@panebb

Det endte med at se således ud

http://gupl.dk/694865/

Igen mange tak for hjælpen!

/Jesper