Avatar billede topceres Nybegynder
08. april 2013 - 15:50 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

horisontal centrering (ift browser) af absolut placetet element uafhængig af parent element - mens man bibeholder relationen til parent vertikalt

Det var en lang overskrift, men mere præcist kunne jeg ikke sige det... ved ikke om det på nogen måde er muligt, har prøøøøøøvet og prøvet! Det, jeg gerne vil opnå er nedenfor - en child div som er centreret horisontalt ift. browser og samtidig er lige under parent li vertikalt. Fint nok. Men position: fixed gør, at hvis jeg scroller ned så forbliver div'en "midt" på skærmen i stedet for at blive oppe under parent li'en!

#parent li {
    display:inline;
    text-align:center;
    float:left;
    position:relative;
    padding: 12px 10px 4px 10px;
    margin-right:10px;
    height:28px;
    border:none;

    }
.child {
margin:16px 0px 0px 0px;
float:left;
z-index: 100;
left: calc(50% - 400px);
left: -moz-calc(50% - 400px);
left: -webkit-calc(50% - 400px);
position:fixed;
top:inherit;
text-align:left;
padding:0;
border:1px solid #BBBBBB;
border-top:none;
line-height:14px;
}

Dette virker vertikalt - men så kan jeg ikke få child div'en placeret som jeg vil horisontalt midt på skærmen ...

.child {
    margin:16px 0px 0px 0px;
    float:left;
    z-index: 100;
    position:absolute;
    text-align:left;
    padding:0;
    border:1px solid #BBBBBB;
    border-top:none;
    line-height:14px;
}

In ANY WAY possible??? Al hjælp meget værdsat :-)
Avatar billede olebole Juniormester
08. april 2013 - 16:00 #1
<ole>

Prøv at lægge et link til siden

/mvh
</bole>
Avatar billede topceres Nybegynder
08. april 2013 - 16:24 #2
Okay, har lavet dette eksempel: http://jsfiddle.net/Nhd8y/

Det er som jeg vil have det, drop down menuen kommer frem centreret - men som man kan se, så er den fixed (derfor jeg kan centrere den) - så hvis man scroller lidt ned (hvis man har en mus med wheel eller noget) mens man er "onmouseover" på drop down delen - så forbliver drop down delen i fixed position vertikalt (klart nok, I know, men hvordan kommer jeg ud over det?) :-)
Avatar billede olebole Juniormester
08. april 2013 - 16:31 #3
Det får vi ikke så meget ud af. Det er ikke noget problem at få dét specifikke eksempel til at makke ret, men det hjælper dig jo ikke meget. Hvad kan variere?
Avatar billede topceres Nybegynder
08. april 2013 - 17:20 #4
Jamen idéen er at øverste del af menuen (#megamenuShops li) går i 100% bredde. Herunder ved mouse over popper dropdown_1column_shop frem. Denne er justeret vertikalt så den står lige under li'en. Der skal den blive, altså følge li'en (som den ikke gør nu, nu er den fixed til browseren). Men den skal være horisontalt som den er nu, altså centreret i browser vinduet. DET kan jeg ikke få det specifikke eksempel til - hvis du kan så er det super og jeg er sikker på, jeg kan overføre det :-)
Avatar billede olebole Juniormester
08. april 2013 - 18:19 #5
Jeg er stadig ikke helt sikker på, jeg forstår, hvad du vil. Hvis jeg forstår dig ret, bør du dog vælge en helt anden struktur - både på HTML'en og CSS'en
Avatar billede topceres Nybegynder
08. april 2013 - 19:14 #6
Jamen den sidder - næsten - lige i øjet. Blot denne detalje ;-) Lad mig sige det på en anden måde, jeg kan som sagt også sagtens få den til at følge med vertikalt. MEN - så har jeg problemer med at placere div'en (altså child) midt i browser vinduet. Så kan jeg kun placere den relativt til dens parent. Men her er det jeg gerne vil placere den ift. browseren. Hvordan gør jeg det - er det muligt uden at bryde forbindelsen til parent vertikalt? Kan jeg placere den, fx., ift. et andet fast element på siden? Det kan jeg nok med javascript (getelementbyid) men hvad så når browser vinduet evt. resizer? Så vi dens position jo være fixed .. :-/
Avatar billede olebole Juniormester
08. april 2013 - 19:58 #7
Hvis dén kode 'sidder lige i øjet', er der desparat brug for en hvid stok og en førerhund  =)

Dels er HTML-koden ikke valid, og jeg kan ikke rigtig se begrundelsen for tabellen. Dels er CSS-koden ét stort rod med sære værdier for position, float og display.

Som sagt er jeg stadig ikke klar over, hvad det skal bruges til eller hvordan, så jeg tror ikke, jeg kan hjælpe her
Avatar billede olebole Juniormester
27. april 2013 - 17:51 #8
Mon ikke det er på tide at få tråden lukket?
Avatar billede topceres Nybegynder
07. maj 2013 - 06:53 #9
Lukker