Avatar billede contici Nybegynder
17. april 2013 - 13:07 Der er 10 kommentarer

VBA: Indlæsning af værdi fra et Named Range

Hej,

Jeg er ved at blive sindsyg over noget:

Jeg har lavet et named range, ved navn antal_mapninger_tpf, dette tæller antal ikke-tomme i et range: =TÆLV(Lister!$I$6:$I$103)

Resultatet af denne tælling giver fx 17.

Dette vil jeg gerne indlæse i VBA, altså jeg vil gerne indlæse værdien 17 i VBA. Men hvordan?

Har prøvet:
n=thisworkbook.range("antal_mapninger_tpf").value (n bliver lig "=COUNTA(Lister!$I$6:$I$103)")

Har prøvet:
n = Range("Antal_mapninger_TPF").Value (virker slet ikke)

Der må da være en løsning?
Avatar billede store-morten Ekspert
17. april 2013 - 16:01 #1
Måske:
n = Worksheets("Lister").Range("I6:I103").Cells.SpecialCells(xlCellTypeConstants).Count
Avatar billede store-morten Ekspert
17. april 2013 - 16:04 #2
Eller måske:
n = Range("antal_mapninger_tpf").Value
Avatar billede contici Nybegynder
17. april 2013 - 16:27 #3
Hej Store-Morten,

Dit første forslag har jeg ikke forsøgt, men vil bruge det navnet antal_mapninger_tpf.

Nr 2 forslag virker ikke.
Avatar billede store-morten Ekspert
17. april 2013 - 16:33 #4
"antal_mapninger_tpf" er det ikke en navn-givet celle med formlen: =TÆLV(Lister!$I$6:$I$103) ?
Avatar billede kabbak Professor
17. april 2013 - 19:04 #5
Dim N As long
N = val(Range("antal_mapninger_tpf"))
Avatar billede contici Nybegynder
18. april 2013 - 08:47 #6
@Store-Morten: Nej. antal_mapninger_tpf er et navngivent navn som har formlen =TÆLV(Lister!$I$6:$I$103). Det er ikke en celle med førnævnte formel som jeg så har refereret til med antal_mapninger_tpf.

@kabbak: Virker desværre ikke. Den siger "Runtime error 1004: Method 'Range' of object 'Global' failes.
Avatar billede store-morten Ekspert
18. april 2013 - 08:59 #7
Det forstår jeg ikke.
har du prøvet #1
Avatar billede natkatten Mester
18. april 2013 - 11:32 #8
#1 virker, idet det navngivne område defineres i VBA-koden. Spørgsmålet er, hvordan en dynamisk værdi i en navngivning foretaget igennem Excel's navnestyring hentes? Jeg har ikke et bud herpå, men det udelukker bestemt ikke, at det kan lade sig gøre!
Avatar billede natkatten Mester
18. april 2013 - 11:36 #9
Denne virker også, men er heller ikke løsningen på spørgsmålet:

Dim n As Long
n = Application.WorksheetFunction.CountA(Sheets("Lister").Range("$I$6:$I$103"))
Avatar billede store-morten Ekspert
18. april 2013 - 16:01 #10
Forslag:
Brug navngivet område og VBA beregning.

Navn: "antal_mapninger_tpf"
Refererer til: =Lister!$I$6:$I$103

Og:
n = Worksheets("Lister").Range("antal_mapninger_tpf").Cells.SpecialCells(xlCellTypeConstants).Count

Eller:
n = Application.WorksheetFunction.CountA(Sheets("Lister").Range("antal_mapninger_tpf"))