Avatar billede elin55 Juniormester
18. april 2013 - 23:29 Der er 42 kommentarer og
1 løsning

Windows7 starter ikke op.

Hej,

På min stationære maskine kan jeg ikke få gang i Windows 7.

Almindelig opstart standser ved Windows-logoet. Tilbud om reparation kører meget længe, men slutter med ikke at kunne blive gennemført.

Jeg har prøvet at lægge den oprindelige windows-skive i ved opstarten, men det gjorde ikke noget indtryk.

Stort, stort problem - hjælp søges til en "ikke-nørd".
Avatar billede vagn99 Nybegynder
18. april 2013 - 23:51 #1
Du skriver ikke hvordan situationen opstod. Hvornår virkede det sidst.?
Måske kan du komme i sikker opstart ved at trykke F8 på den bestemt rette tidspunkt i opstart.
Hvis du har en cd-skive i ved opstart skal du normalt trykke på en tast for at aktivere cd opstart. Igen på rette tid.
Avatar billede elin55 Juniormester
19. april 2013 - 00:00 #2
arbejdede på maskinen i formiddags - her var der tendens til at musen (trådløs) frøs et antal gange.

Jeg forlod maskinen lidt i åben stand. Ved returnering til den var der sort skærm med meddelelse i retning af fejl ved læsning af drev.

F8 giver ikke mulighed for fejlsikret tilstand. Af og til kan jeg få noget frem om at boote, men det er desværre sort land for mig.
Avatar billede Slettet bruger
19. april 2013 - 02:47 #3
hvis ikke du kan køre gendannelse til et af gemte systemgendannelses-point, ved at boote cd og vælge det, så skal du desværre installere helt om.

>sort skærm med meddelelse i retning af fejl ved læsning af drev.

hvis den har forsøgt at rette en hdd fejl, men er stået af, så har den smadret nogle filer.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
19. april 2013 - 07:40 #4
Du kan via skiven vælge at beholde dine ting under "reinstall".

Mere Tour de France.
Avatar billede elin55 Juniormester
19. april 2013 - 09:07 #5
Tak for seneste indlæg.

Jeg er i vildrede, for ved boot listes der et antal"Generic storage device 9744", "P3 Samsung", "P4 optiarc RW AD-7260S". UEFI med samme P4 tekst og endelig setup.

Men med skiven i, er der ikke tilløb til nogen boot.

Derfor ved jeg heller ikke, hvordan jeg skal reinstall, når jeg slet ikke får kontakt til skiven?

Jeg har backup af harddiskens indhold fra sidste fredag, så en eventuel genopsætning vil være til at leve med, trods alt, men hvordan?

Elin
Avatar billede MADOlsen Forsker
19. april 2013 - 10:38 #6
Har du tjekket, at DVD-drevet står før harddisken i boot-sekvensen i BIOS?

Hvis ovenstående er sort snak for dig, har du nok ikke :-)
Avatar billede elin55 Juniormester
19. april 2013 - 12:15 #7
Sort tale, men gemalen fandt ud af at ændre rækkefølgen.

Så lige nu ser vi et skilt, der hedder indstillinger for systemgenoprettelse. Her kan vælges et genoprettelsesværktøj.

1) Startreparation,
2) Systemgendannelse,
3) Genoprettelse af systemafbildning,
4) Windows hukommelsesdiagnosticering,
5) Kommandopromt.

Knapper til luk computeren eller genstart.

Det lyder alt sammen meget spændende, hvilken en må jeg prøve :-))
Avatar billede NielsErikK Juniormester
19. april 2013 - 12:35 #8
Dem alle sammen, men nummer 5 får du først noget ud af når du kan/bruger "DOS kommandoer".

4 Tester din RAM.
1 Forsøger at reparere dine startop filer.
2 Lader dig gendanne win til et tidligere tidspunkt.
3 Genopretter vist hele win til startop standard..
5 Glemmer du for nu.
Avatar billede lclemens Nybegynder
19. april 2013 - 12:42 #9
Mht at musen fryser. Hvis den normalt ikke gør det (trådløse mus kan dog lave mange sjove ting), kan det i værste fald være et problem med harddisken. Ting fryser nemlig, hvis Windows har problemer med at læse fra harddisken.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
19. april 2013 - 13:08 #10
#9 Det har du ret i er en mulighed, så vi tilføjer her et program til at teste harddisk (kører under windows).
www.hdsentinel.com/download.php
Avatar billede 220661 Ekspert
19. april 2013 - 13:33 #11
Skulle du så ikke lige fortælle hvordan dette gennemføres?
Avatar billede NielsErikK Juniormester
19. april 2013 - 13:58 #12
Jow hvis opretter har problemer med at køre det, så skal jeg nok hjælpe alt det jeg kan.

Alternativt afventer jeg det er kørt og opretter melder tilbage (evt med et par screenshoot hvis der er tvivl).
Avatar billede elin55 Juniormester
19. april 2013 - 15:06 #13
Prøvede med

4 Tester din RAM

Det lagde op til genstart, men den kom ikke frivillig. Anvendte herefter maskinens genstartknap.

Maskinens opstart ender i "a disk read error occurred".

Hvis man prøver at gå ind i biosopsætning er dvd-drevet ikke længere synligt blandt boot-symboler.

:-((
Avatar billede NielsErikK Juniormester
19. april 2013 - 15:30 #14
OK, se bort fra 4, der er andre programmer som du fint kan anvende til RAM test i windows og lige pt tror jeg ikke du har hardwarefejl.

Jeg ser heller du forsøger de andre ting.

Fjern cden fra drevet, sæt bios tilbage til HDD boot og se om ikke du er hvor du startede.
Hvis du er det, så hop til punkt 1-2-3.
Avatar billede elin55 Juniormester
19. april 2013 - 16:01 #15
Hej NielsErikK,

Jeg har læst dit seneste forslag - tænder maskinen for at tage skiven ud, - nu er boot fra dvd synligt, og den går i gang med den bestilte kontrol af hukommelsesproblemer!

Skiven sidder stadig i.

Vender tilbage, når jeg atter rammes af mystik.

Elin.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
19. april 2013 - 16:10 #16
Helt OK, RAM test fristede mig blot nu chancen var der. :D
Avatar billede elin55 Juniormester
19. april 2013 - 17:01 #17
min forstand på at boote er meget lav - troede faktisk at maskinen selv tog ved, som jeg oplevede kort før middag med de 5 punkter.

Når jeg starter maskinen nu med skiven i, kan jeg vælge

1 starte Windows normalt eller
2 starte windows rep.

Men hvordan opnår jeg at den booter, DVD-drevet er p.t. sat foran harddisk.
Avatar billede 220661 Ekspert
19. april 2013 - 17:16 #18
I Windows kan man hvis man holder shift tasten nede undgå at den kører på dvd drevet. Jeg er dog ikke klar over om det er det samme ved boot dog.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
19. april 2013 - 17:42 #19
Har du prøvet de 2 muligheder du får i post #17 ?
Avatar billede elin55 Juniormester
19. april 2013 - 18:00 #20
Hej igen.

de 2 muligheder giver

1 windows logoet, der samles af 4 farver, herefter sker der ikke mere.

2 kørsel af start-rep. undersøger - det tager den lovede time og lidt til, men efter afslutning er der ingen bedring.

De valgmuligheder, jeg så i #7, har jeg ikke haft siden. Her var jeg ikke i tvivl om, at det var windows-dvd'en jeg valgte sprog, rep osv fra, men lige nu foregår det tilsyneladende i en ring,som jeg ikke kan komme fri af.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
19. april 2013 - 18:11 #21
Du lyder til nu at starte på harddisk (HDD), men jeg er ikke 100% sikker.

Hvad hvis du under opstart gentagne gange trykker F11 ?

Alternativ:
Hvad sker der hvis du som test fjerner HDD i BIOS (boot) ?
Hvad sker der hvis du som test fjerner de 2 ledninger fra din HDD ?
Avatar billede elin55 Juniormester
19. april 2013 - 19:29 #22
Hej,

overgår til en anden type skærm nu, håber også på bedre underholdning (?), men skal nok vende tilbage her i morgen formiddag og prøve kræfter med de foreslåede øvelse.

week-endhilsener,

Elin
Avatar billede elin55 Juniormester
20. april 2013 - 07:36 #23
Hej igen,

Opstart med flittig brug af F11. Maskinen ender ved de 4 Windows farver, harddisk er dog aktiv og efter kortere tid kommer der blå skærm:

Stop: c0000135 the prgrm. can't start because %hs is missing from your computer. try reinstalling the prgrm to fix this problem.

Jeg kan ikke fjerne HDD i Bios, boot, kun flytte den ned i anvendelsesrækken. Ved opstart herefter ender maskinen nu - uden F11 tryk - også med den blå skærm med ovenstående tekst.

Den med at fjerne 2 ledninger er "sort" for mig.
Avatar billede 220661 Ekspert
20. april 2013 - 07:42 #24
Har i opgivet fejlsikret med kommandoprompt, eller kan den heller ikke køre?
Avatar billede NielsErikK Juniormester
20. april 2013 - 08:41 #25
#24 Lige nu synes jeg ikke rigtig vi kan få lov til ret meget, den insistere på at boote på HDD uden at aflevere de forventede muligheder.
(lige glad med der sidder skive i og F11 reagere den ikke på)

Da der er taget backup, så har jeg forstået opretter er tilfreds med reinstall af win, så det ville jeg gå efter nu.

Primært ville jeg ha den til at starte op på skiven.
Du er mere end velkommen til at byde ind med forslag.

Elin jeg talte som sidste test om at du inde i pcen (slukket) fjerner de 2 ledninger der løber hen til din harddisk (HDD).
Avatar billede NielsErikK Juniormester
20. april 2013 - 08:43 #26
(Du har sikkert prøvet at starte op både med og uden skive et par gange)
Avatar billede NielsErikK Juniormester
20. april 2013 - 08:46 #27
220661
Hvis den kan starte op på skiven uden HDD tilsluttet, så overvejer jeg at prøve at smide killdisk efter HDD og derefter reinstall af win.
Avatar billede 220661 Ekspert
20. april 2013 - 08:55 #28
Ja det er en god ide. Man kan lede længe før man finder "nålen i høstakken". Og da man har en backup fra i fredags er det sikker den bedse løsning.

Med hensyn til din disk ser den måske sådan ud:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b0/Hdd.jpg
Og det er disse ledninger du skal tage ud:
http://www.vistax64.com/attachments/vista-general/2093d1198063298-how-install-extra-hdd-sata2.jpg
Avatar billede elin55 Juniormester
20. april 2013 - 09:11 #29
igen mange tak for særdeles hjælpsomme forslag.

jeg forstår, at maskinen skal åbnes for at fjerne ledningerne. - "Desværre" er jeg det meste af lørdagen bundet af selskabelighed - men skruetrækkeren bliver fundet frem til i morgen.

Herefter skal I nok høre nærmere.
Avatar billede elin55 Juniormester
21. april 2013 - 11:27 #30
Tilbage igen:
Maskinen åbnet, og jeg fandt de 2 ledningssæt - fik dem frigjort fra HDD.

Opstart med windows 7 skiven isat ser ud til at ville køre. Den startede med indlæsning af filer, derefter kom sprog, og skærmen står nu med W 7 "installer", idet jeg har "rep. computer" i nedre venstre hjørne.

HDD er fortsat frakoblet

Helst vil jeg bevare HDD indhold, men hvis umuligt .....

Afventer instruktion
Avatar billede NielsErikK Juniormester
21. april 2013 - 20:02 #31
Sæt HDD til igen (slukket pc) og håb du forsat får lov at starte op på skiven.

Med lidt held får du lov at reinstall win uden format.
Avatar billede elin55 Juniormester
21. april 2013 - 22:06 #32
HDD isat - og jeg kommer igang på skiven.

Vælger på et tidspunkt "opgradering", da dette lægger op til at filer m.v. bibeholdes.

Her forstår jeg brugsanvisningen derhen, at jeg genstarter, men uden skiven.

Det bringer mig uheldigvis tilbage til de 4 farver, der låses og efterfølgende atter bringer dette blå skilt:

Stop: c0000135 the prgrm. can't start because %hs is missing from your computer. try reinstalling the prgrm to fix this problem.

???
Avatar billede elin55 Juniormester
21. april 2013 - 22:31 #33
Tilføjelse:

under endnu en genstart, incl. F8 tryk tog den imod fejlsikret tilstand og kørte en hel del windwos 32.....

endte med sort skærm, ikke som startet i fejlsikret tilstand.

Flere ???
Avatar billede elin55 Juniormester
22. april 2013 - 20:43 #34
Hej igen - tiden går, og jeg har snart ikke flere nervepiller :-(((

Findes der stadig en vej, hvor filer m.v. kan bevares? - eller er jeg nødsaget til at vælge installering af Windows 7, med tab af alt på pc'en tilfølge? - Hvis det overhovedet kan lade sig gøre at lokke maskinen til det?
Avatar billede NielsErikK Juniormester
23. april 2013 - 14:21 #35
Ja man slutter altid uden skiven (ellers ville man køre i ring).
Jeg går ud fra du installerede og så fjernede skiven til sidst, hvis det ikke lykkedes, så prøver du den install version hvor den formatere disken undervejs.

Jeg har travlt AFK, det er derfor jeg ikke er så meget på.
Avatar billede elin55 Juniormester
23. april 2013 - 16:52 #36
Tak for fortsat opmærksomhed:-)).

Jeg har nu valgt den funktion der sletter harddiskens indhold. Punkt 1"kopierer windows-filer" blev gennemført med det samme.

Punkt 2" pakker windowsfiler ud" står efter en god times tid stadig med 0% og kommer ikke videre.

Jeg er nok atter nødt til at bede om kloge ord, for jeg er ved at være helt lost:-(.
Avatar billede elin55 Juniormester
23. april 2013 - 19:45 #37
Kan nu fortælle at installationen af Windows har kørt siden klokken 16.00 og den nåede 10%, da der kom et skilt frem der siger:

Windows kan ikke installere de påkrævede filer. Filen findes ikke. Kontroller alle de filer, der kræves til installationen, er tilgængelige, og genstart installationen. Fejlkode 0x80070003.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
24. april 2013 - 16:27 #38
Kør killdisk fra USB-stick eller en CD/DVD.
http://www.killdisk.com/
(vejledning på deres site og google har videoer)

PS.
Killdisk tager noget tid da alt på HDD overskrives.

Efter killdisk prøver du igen at installere Windows.
Avatar billede elin55 Juniormester
25. april 2013 - 14:51 #39
Hej igen,

tak fordi du endnu ikke har opgivet mig, - imidlertid drog jeg i går eftermiddags til byen for at gøre brug af en nyåbnet PC-shops tilbud om diagnose uden beregning.

Holder lige tråden åben, så jeg om muligt kan komme tilbage med oplysning om "sygdommens" art.

God bededagsferie,

Elin.
Avatar billede lclemens Nybegynder
26. april 2013 - 13:22 #40
Fik du kørt et diagnosticeringsprogram til harddisken? Lur mig om den ikke er ved at stå af.
Avatar billede elin55 Juniormester
26. april 2013 - 15:58 #41
Nej det fik jeg ikke kørt, for det kunne jeg ikke få lov til. Windows ville slet ikike starte desværre.

Det er åbentbart en svær en, for jeg har hørt fra reparetøren at han sidder samme sted, som jeg måtte give op.

Sidste melding er, at jeg skal have tålmodighed til mandag, svært når man ikke har haft computer i over 1½ uge nu. Store abstinenser:-)).
Avatar billede elin55 Juniormester
01. maj 2013 - 12:59 #42
Hej,

nu er computeren tilbage fra værksted - fejlen var i Windows, men indholdet på HDD kunne desværre ikke reddes.

Jeg bad om at få Windows over på et SSD-drev, og fik maskinen tilbage igen i går, så nu skal jeg bare have alt sat op igen!

Herinde skal jeg også have fundet ud af noget med at tildele points, men forinden vil jeg gerne sige STOR TAK for støtte og mange kreative forslag undervejs.

Elin.
Avatar billede elin55 Juniormester
01. maj 2013 - 13:11 #43
Det må blive NielsErikK, der tålmodigt holdt ved, der har fortjent pointsne.

Forstår jeg det rigtigt Niels Erik, at du lægger en besvarelse, hvorefter jeg kan tildele points til dig, og dermed få spørgsmålet lukket?

M. v. h.

Elin