Avatar billede tumben Novice
19. april 2013 - 07:22 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

HP 2420n firmware update gik galt - hvad mon nu ?

Jeg har en HP laserjet 2420n dejlig printer, hvor firmwareopdateringen med HP donloadmanager gik galt og nu er den ukontaktbar :-( - alle muligheder..dvs paralell.usb...net...osv dur ikke og så er mit spørgsmål.

Hvor ligger firmwaren på sådan en fætter..i printerens  integrerede HP JetDirect:  J7949E eller ????
Når man åbner JetDirect sidder der RAM klodser (128mb ram) og et
Euroform ET-9400 16 MB Media Flash Card.

ææhhhøøhhh jeg har "for sjov" prøvet at ta MFC kortet ud og sætte i en kortlæser...og den siger at kortet ikke er formateret...det vel ikke så underligt...for kortet er vel ikke formateret med et filsystem som windows kender....men er det på DET firmwaren ligger...og hvis JA....kan man så ...og hvordan...??? lægge firmware over på vha et eller andet program

Nogen der har sådan en printer ??? jeg har støvet nette igennem men kan ikkke rigtig finde noget om det ...masser a "firmware opdatering gik galt på sammen måde som hos mig..men ikke rigtig nogen detaljeret og brugbar løsning.

Har en printer magen til hvor der var en gammel firmware på..og da jeg satte den til den maskine ( vha paralell) jeg havde brugt til at " opdatere.-( den ødelagte...opdaterede den sig selv ..uden jeg gjorde noget som helst...virker fint...den firmware må åbenbart ha stået i kø..eller noget

men altså..først det tekniske...hvor ligger denne printers firmware egentlig ????
hvilket filsystem er der på det Media Flash Card der sidder i ???
Hvad bruges det kort til...hvis det ikke er til firmware ????

ved du noget ???
Avatar billede ole_madsen Ekspert
19. april 2013 - 10:43 #1
JetDirect/IO kortet har selvstændig firmware, ligesom printeren i sig selv har egen firmware... -så er spørgsmålet hvilken af dem du har forsøgt at opdateret - de sidder selvfølgelig på deres respektive bundkort.

Så du skal altså skelne mellem "netkortet" og selve printerens bundkort...

Her ud over tror jeg ikke på du finder nogen i lille Danmark, der har rodet så forfærdelig meget med firmware recovery på printere - det er kun private der vil bruge tid og kræfter på at få sådan en op at køre igen - virksomheder går ud og køber en ny.

M.h.t. Media Flash Card (antager det er SD, MMC eller CF?) vil jeg tro det er til at lægge fonte eller formularer på. Du kan evt. forsøge at finde et produkt der gør din windows PC i stand til at tolke ext2/3/4 filsystemet (Linux) - det ville være nærliggende at det var formatteret i dette filsystem.
Avatar billede tumben Novice
19. april 2013 - 10:49 #2
de skriver et sted på HPs hjemmeside at ...når man opdaterer vha downloadmanager...så blir begge opdateret samtidig.....ja ok det var også det jeg nogenlunde resonerede mig frem til ....det med Media Flash kortet
Avatar billede tumben Novice
22. april 2013 - 09:26 #3
er igang på flere fronter...ved du hvorfor man ikke kan konfigurer en laserjet 5 over web...dvs indstaste printerens ipadresse i internetexplorer..som man feks kan med min 2420n ..
der er jo netkort i som ligner 2420n`s..men på laserjet er jeg åbenbart nødt til at konigurer det hele på printerens kontrolpanel ???????
Avatar billede ole_madsen Ekspert
22. april 2013 - 09:42 #4
En LJ5 fra forrige årtusinde??? - findes de endnu?

Men jo, de kan sagtens konfigureres over web-interfacet - men selvfølgelig kun hvis printeren har en IP adresse på samme sub-segment som den PC du konfigurerer fra... - det gælder også din 2420´er, og gælder indtil du har fået rettet default gateway og subnet mask til på printeren, på et korrekt konfigureret netværk (så har jeg vist taget forbehold nok :-)

Men indtil ip-adresse og default gateway stemmer overens med netværket, kan du kun konfigurere via printer-panelet - eller via ARP kommandoer (et kapitel for sig :-)
Avatar billede tumben Novice
23. april 2013 - 08:28 #5
det stememer fuldstændig overens...men alligevel er det kun 2420n..der kan webkonfigureres...spørgsmålet er om der er en indstilling PÅ laserjet ¨5's ..printerkontrolpanel der skal enables før man får lov til at webkonfigurerer via ipadressen...det virker ihverttilfælde IKKE...nogen ideer ?????
Avatar billede tumben Novice
23. april 2013 - 08:40 #6
eller man feks skal skrive et ???? portnummmmer...eller en side efter ipadressen altså http;://192.168.0.150/index.htm eller noget ??? - på 2420n er det bare at skrive ipadressen...
Avatar billede ole_madsen Ekspert
23. april 2013 - 13:04 #7
Hmmm - skal jeg grave så dybt i hukommelsen at jeg når helt derned, var de allertidligste JetDirect vist uden GUI. Du vil i så fald kunne nå den med en telnet session - altså Telnet IPADRESSE fra en kommandoprompt.

Der skal ikke skrives andet end IP adressen i webbrowseren.

Men omvendt var det også meget begrænset, hvad man kunne indstille i de gamle kort - du kan eks. ikke styre printeren - kun selve netkortet.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
23. april 2013 - 13:05 #8
Bonusinfo: Telnet findes vist ikke i Windows 7 som standard...

I så fald kan du benytte en 3. parts klient som http://www.putty.org/ - den startes op og du konfigurerer din telnetsession.
Avatar billede tumben Novice
26. april 2013 - 04:33 #9
ja du har nok ret mht .at det kan man ikke. har efterfølgende spurgt " flere gamle rotter" og de mener heller ikke man kan webconfigurere den...svarer du så jeg kan sige tak. mht kortet og mine mine mail....så blir det vist aldrig opklaret hvor i alverden de blev af :-)
Avatar billede ole_madsen Ekspert
29. april 2013 - 10:19 #10
Der kommer et svar her...