Avatar billede Slettet bruger
16. maj 2013 - 15:13 Der er 2 kommentarer

Kører et program som service med inittab

Hej Linux gruppe.

Jeg har et program jeg kan starte fra kommando promten med
sudo /usr/local/bin/turnserver -c turnserver.conf

Og det kører fint. Grunden til at jeg skriver sudo, er at programmet skal køre som root for at kunne lyte på nogen porte under 1024.

Jeg vil gerne have dette program til at køre som en service, jeg har tilføjet dette til inittab filen
tu:2345:respawn:sudo /usr/local/bin/turnserver -c turnserver.conf

Men det ser ikke umidelbart ud til at det virker.

Hvordan kan jeg se en slags fejllog, for kørslen af inittab filen ?

Er der nogen der kan se hvad jeg gør forkert ?

Skal jeg hellere tilføje det som service på en anden måde ?

Sejt, hvis nogen kan hjælpe!
Avatar billede LinuxBloggen Nybegynder
29. maj 2013 - 17:12 #1
Er du sikker på du skal have "sudo" med? Med mindre du har disabled password ved brug af sudo, vil den jo gå istå der. En anden ting er at linjen der bliver kørt af root så der burde ikke være grund til det.

Du kunne umiddelbart bruge crontab til at kører din kommando ved hver reboot/opstart.
Enten skal du logge ind root og skrive: crontab -e og tilføjer linjen: @reboot /usr/local/bin/turnserver -c turnserver.conf
Gem og luk.

Se evt guiden her http://linuxbloggen.dk/crontab-basis-brug/
Avatar billede LinuxBloggen Nybegynder
29. maj 2013 - 17:15 #2
Ellers skal du disable password på sudo (Der er en guide på min blog) og tilføje linje i din egen crontab, bare med sudo foran. Det er nok denne mulighed jeg ville vælge.