Avatar billede rboege Novice
23. maj 2013 - 10:32 Der er 17 kommentarer

Opgradering af PC - Hjælp ønskes

Jeg alle experter.

Jeg har en ældre pc som jeg ønsker at opgradere til at kunne komme til at spille lidt flere moderne spil, i lidt bedere opløsning.

Dette er lidt info om min pc- som jeg tror i skal bruge.

Bundkort: Asus P7P55D
Processor: Intel Core i5 750 @2.67 GHz
RAM: Kingston HyperX 16 gb (4x4 gb)
Zotac Nvidia gtx 260

Kører windows 7 64bit, pro.

I må lige skrive hvis i vil vide mere.

Det jeg ønsker den skal kunne køre som min. er wow, i fuld opløsning og fuld grafik. Og gerne battlefield 3.

Det jeg tænker jeg skal bruge i starten er et nyt bundkort, samt processor og grafik kort. Men jeg kan være forkert på den.

Mit krav er simpelt. Jeg ønsker ikke at bruge flere tusinde kroner idag, men jeg ønsker at gøre det ud over nogle måneder, hvad angår indkøb af de forskellige ting. Så lad os sige jeg køber bundkortet først, og en efter en, køber de andre ting.

Vil helst ikke ligge noget budget ind, da jeg ikke aner hvad det kommer til at koste.
Avatar billede denniskj Nybegynder
23. maj 2013 - 10:34 #1
Jeg vil mene det er nok, at bare udskifte grafikkortet.
Avatar billede denniskj Nybegynder
23. maj 2013 - 10:36 #2
Foruden det kan jeg klart anbefale dig at tage et besøg forbi: www.mm-vision.dk, de sælger utrolig billige hardware dele :-)
Avatar billede NielsErikK Juniormester
23. maj 2013 - 10:41 #3
Det der river dit system ned er primært grafikkortet.
Alene at få det skiftet til GTX 660 OC (eller bedre), vil gøre du oplever en verden til forskel.

Hvis du har følgende:
1 x PCIe 2.0 x16 (single at x16)
1 x PCI Express 2.0 x16 slots (@x4 mode, 2.5GT/s)
2 x PCI Express 2.0 x1 (2.5GT/s)
3 x PCI

Så er det eneste vi skal være obs på; din strømforsyning, som skal være kraftig nok.
Så kan du starte med grafikkortet, det vil give dig i nærheden af 80% af ydelsesforskellen op til en ny hurtig pc.

Så start med grafikkortet (GFX), vent med CPU/bundkort.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
23. maj 2013 - 10:43 #4
Det er bedre at kigge på edbpriser.dk end hos MM (hvis MM vinder på Edbpriser, så vælger man MM).
Avatar billede rboege Novice
23. maj 2013 - 10:47 #5
Ok, var ikke lige klar over det kunne gøre det med bare et grafik kort. Men har i nogle forslag til hvad jeg kunne vælge ? Sådan mere specifikt.
Avatar billede rboege Novice
23. maj 2013 - 10:55 #6
Og for lige at spørge dumt:
kortet du nævner Nielserik er med PCI Express 3.0 x16
men efter at have kigget på mit bundkort understøtter det kun 2.0 x16`? eller har jeg læst forkert?
Avatar billede NielsErikK Juniormester
23. maj 2013 - 13:54 #7
Det har jeg set, de vil køre fint sammen.

jeg vil anbefale dig et GTX 660 OC eller et GTX 670 (hvis du har råd).
Husk en kraftig nok PSU.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
23. maj 2013 - 15:48 #8
Så har jeg tid til at uddybe.  :-)

PCI-E 2.0 - 2.1 og 3.0 yder nærmest ens når vi ikke taler ekstreme opløsninger (fuld HD er intet problem, der er forskellen ca 1 procent når det kommer til praksis).

Der hvor du får mest ydelse for pengene er GTX 660 OC.
Det kort yder ca som GTX 660 TI (de billigste lidt under), men koster mindre (de fås fra godt 1300 kroner).

I min sekundære pc byttede jeg et GTX 260 ud med et GTX 660 TI (GTX 660 OC fandtes ikke rigtig dengang) og den følger ret godt med min primære pc (i spil), på trods af der sidder en gammel E8400 CPU i den.

Da du ikke har oplyst din PSU, så vil jeg endnu en gang minde dig om den, mindst 550 watt vil være et godt udgangspunkt (lidt mere hvis du går over GTX 660 OC).

Jeg synes absolut ikke det var et dumt spørgsmål du kom med (2.0 kontra 3.0), du kunne ikke vide at jeg er hardware-nørd og havde været obs på det.  :-)
Avatar billede NielsErikK Juniormester
23. maj 2013 - 15:56 #9
Glemte at sige:
Når du ser på GTX 660 OC, så skal du primært se på core hastighed kontra pris.
De ligger fra 980 MHz til 1200 MHz.
2 GB RAM på kortet er fint, 3-4 GB bruger du ikke rigtig (på nær under meget høje opløsninger evt fordelt ud over flere skærme.)
Avatar billede rboege Novice
23. maj 2013 - 23:40 #10
Jeg fandt lige min psu frem. Det er en Energon 650w, kan den gøre det?

Kan du evt. give mig et link til hvor jeg kan købe de kort du anbefaler. Jeg plejer at få lidt rabat når jeg køber via ateadirect.com - har du mulighed for at linke mig dertil?

Og send lige din tråd som svar, så får du point :)
Avatar billede rboege Novice
23. maj 2013 - 23:46 #11
ok jeg fandt selv 4 forskellige.

Så det du foreslå er hvis jeg har råd - så står det mellem:

https://ateadirect.com/dk/m4n?_dl=1&_locale=1&oid=etailer-product&prodid=2449204&viewMode=3

https://ateadirect.com/dk/m4n?_dl=1&_locale=1&oid=etailer-product&prodid=2360007&viewMode=3

og hvis jeg er lidt mere nærrig:

https://ateadirect.com/dk/m4n?_dl=1&_locale=1&oid=etailer-product&prodid=2457385&viewMode=3

https://ateadirect.com/dk/m4n?_dl=1&_locale=1&oid=etailer-product&prodid=2440496&viewMode=3

Så er mit sidste spørgsmål så bare - hvor meget mere ydelse for jeg for pengene ved at vælge den dyre model? Gerne i % :)
Avatar billede rboege Novice
23. maj 2013 - 23:51 #12
Orv, det gør lidt ondt med alle de kommentarere når man ikke kan redigere sine tidligere..

har du en 3 mulighed - for lad os sige (billigere end de nuværende) evt med crossfire eller er det noget jeg skal se bort fra? Eller bliver crossfire meget dyrere i længden i forholdet til ydelse?
Avatar billede NielsErikK Juniormester
24. maj 2013 - 15:42 #13
De 2 første kort har en ydelsesforskel på omkring 5%.
Asus kortet har den bedste (mest lydløse) køling af de 2 kort.

Forskellen på de 2 sidste kort er ca 20%.
Selvom det begge er 660 kort, så er det ene et TI kort og faktisk en del anderledes, det andet er nærmest et standard kort.
Jeg ville nok personligt gå efter et 660 OC (Over Clocked - flere MHz) kort.
Det er billigere end TI kortet, men yder ca det samme.
(Altså en mellemting af de 2 sidste kort)
Det her yder ca som dit TI kort til 2200 kroner og ville være mit bud på dit kort (1 GB ekstra RAM og ikke mindst en høj core clock).
http://www.edbpriser.dk/grafikkort/evga-geforce-gtx-660-ftw-signature-2-3-gb-id-7092683.aspx

Du skal også opnå rabat, her kan du se de er omkring 100 kr for dyre på det ene kort jeg tjekkede på edbpriser.
http://www.edbpriser.dk/grafikkort/asus-gtx670-dc2-2gd5-2-gb-id-6802230.aspx
Avatar billede NielsErikK Juniormester
24. maj 2013 - 15:55 #14
CrossfireX er AMD kort, hos disse kort hedder det SLI (nørd detalje).

Du kan fint senere sætte 2 kort i SLI, det kræver dog du når du køber nyt bundkort, at du vælger et bundkort der er forberedt til det, din PSU vil også skulle upgrades, den kan fint trække et kort, men ved 2 strammer du den og nærmer dig kanten (særligt fordi du har en PSU som ikke er god når den presses).

Forberedelse til SLI er en ganske fornuftig ting, når du engang skal ud og købe nyt bundkort.
De fleste bundkort kan yde 2 gange X8 lane, de bedste har 2 X16 lane (både x8 og x16 er ok).
Dit nuværende presses ned på x4 og det vil jeg ikke anbefale.

Surum sumarum, jeg anbefaler dig kortet jeg har linket til, det kan du så senere vælge at sætte i SLI hvis du bliver sulten efter yderlig grafisk ydelse om et årstid.
Jeg ville ikke gå efter et langsommere kort (660 OC yder fantastisk til prisen og i SLI vil det klart slå det dyre GTX 670)
Avatar billede NielsErikK Juniormester
24. maj 2013 - 15:57 #15
PS.
Ja det er død irriterende at man ikke kan edit når man har sidste post.

Jeg samler ikke på point, så når du ikke har flere spørgsmål, så lægger du selv et svar og lukker.  :-)
Avatar billede rboege Novice
29. maj 2013 - 14:32 #16
Så fik jeg grafikkortet på plads. Jeg synes at måtte nøjes med et Asus GTX 660. Og det virker fantastisk allerede.

Så er mit spørgsmål bare hvad du anbefaler af bundkort + processor fremadrettet.

Og også gerne dine tanker omkring køling, ram osv.

Jeg kan sige jeg bruger 2x momentus seagate 750 gb ssd/harrdiske (de er vist hybride).
Avatar billede rboege Novice
17. november 2013 - 22:39 #17
Jeg har et spørgsmål igen.

Bundkort / processor opgraderinger. Hvad anbefaler du denne gang?`

Har dette bundkort pt. http://support.asus.com/download.aspx?SLanguage=en&p=1&s=32&m=P7P55D%20LE&os=30&hashedid=e7Zic83PvQSr80Lm

med en i5 processor. Men kan se der ikke er meget forskel på processerne i denne serie.

Desuden kan jeg regner ud jeg skal skifte strømforsyning (har en energon 650w).