Avatar billede clausnilsson Mester
23. maj 2013 - 21:57 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Er flyttet og aner ikke hvordan jeg skal skrue mit nye netværk sammen

Hej, har brug for hjælp.

Før jeg flyttede var det så enkelt, jeg havde en d-link router tilsluttet TDC's router på home trio. Jeg brugte ikke TDC's router til andet, og alt kørte kablet eller trådløst på mit net på d-link routeren, der dækkede hele huset.

Nu er det meget mere kompliceret.

I lejlighed 1, hvor vi selv bor, står TDC's router på home trio. Den er jo trådløs og har nogle porte til kabelforbindelser.

I lejlighed 2, hvor der skal bo lejere, der lejer enkeltværelser, er der ikke trådløs dækning, men der er stik i væggene mærket LAN1 og LAN2. LAN1 og LAN2 har også stik ved telefonstikket i lejlighed 1 hvor TDC-routeren står.

Lejerne må gerne få adgang til vores 17Mb/s men ikke til vores eget lukkede net (d-link-routeren). Det kan de vel få direkte i TDC-routeren?

Jeg tænker jeg måske skal bruge LAN1 til at sætte en trådløs router i lejlighed 2 til lejerne og forbinde den direkte til TDC-routeren?

En anden trådløs router til vores eget netværk kan jo stå i lejlighed 1 og være forbundet til en anden port i TDC-routeren.

Så er der også et lille hus 20 meter fra lejlighed 2 hvor jeg har kontor. Her skal der også være netværk (vores eget lukkede). Der er ikke trukket netværkskabel til dette hus. Så jeg tænker at vores lukkede net i lejlighed 1 (vores egen) skal føres over i lejlighed 2 via LAN2-kablet hvor der så sidder endnu en trådløs router. I det lille hus sidder så også en trådløs router, som sørger for signal i dette hus og har printer kabelforbundet. Den skal altså forbindes til resten af vores netværk trådløst fra routeren i lejlighed 2 og videre via kabel til lejlighed 1 og derfra til TDC-routeren. Kan man det?

Og alle disse forbindelser fra router til router, hvordan gør man det?

Interessant spørgsmål håber jeg, men jeg aner ikke hvordan jeg skal skrue dette sammen :)

mvh Claus
Avatar billede RenRas Nybegynder
23. maj 2013 - 22:58 #1
Har sendt en PM med forslag :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
24. maj 2013 - 21:59 #2
#1 Må andre ikke få lov bruge det forslag hvis det virker?

Det er jo det som er meningen med Eksperten, at andre kan opsøge hjælp, selv når tråden er lukket.
Avatar billede RenRas Nybegynder
25. maj 2013 - 01:19 #3
Hej du kan sagtens sætte flere routere op intet problem.
HomeBox er konfigureret til 192.168.1.1 og udeler ip adresser i range 192.168.1.10 til 192.168.1.99.
Router 1 konfugureres til 192.168.1.2 og den skal stå og udele ip adresser i range 192.168.2.10 til 99.
Router 2 konfugureres til 192.168.1.3 og den skal stå og udele ip adresser i range 192.168.3.10 til 99.
Router 3 Konfigureres til 192.168.1.4 og deler ip adresser ud i range 192.168.4.10 til 99.
Og sådan kan du blive ved. brug ikke 192.168.1.5 den er reserveret til Homedisk hvis du skal have sådan en.

Du kan også konfigurere routerne 192.168.1.100 og næste 192.168.1.101 og 192.168.1.102 og videre 192.168.1.103 så ligger de uden for scope i homebox men så skal du får at kunne se dem derinde smide mac adressen ind i Homebox så de bliver synlige uden for range.
Avatar billede 220661 Ekspert
25. maj 2013 - 07:47 #4
#3 Tak for det :-)
Avatar billede RenRas Nybegynder
25. maj 2013 - 14:17 #5
Så lidt :-)
Avatar billede clausnilsson Mester
26. maj 2013 - 19:02 #6
Tak for hvad der ligner en god løsning. Om en amatør som mig kan føre det ud i praksis vil vise sig, og jeg får desværre ikke tid til at komme videre med det før i næste weekend. Men jeg melder tilbage hvis jeg får problemer eller med en afslutning af sagen hvis det hele bare spiller.
Avatar billede 220661 Ekspert
26. maj 2013 - 19:06 #7
Det er i orden. Og fungerer det kan du bruge det svar der er lagt til formålet :-)
Avatar billede RenRas Nybegynder
28. maj 2013 - 18:02 #8
Prisen kan betale grisen og jeg skal komme og sætte det op hahaha :-)
Avatar billede clausnilsson Mester
12. juli 2013 - 18:59 #9
Så fik jeg endelig tid til at komme videre med dette. Min d-link DIR-655 sidder i tdc-routeren og her har jeg mit lukkede firmanet, vi kalder det DTA og der er internetadgang. Nu har jeg så sat en ældre d-link DI-524UP over i lejlighed 2 via LAN2 kablet. Her i lejlighed 1 har jeg sat den i LAN1 på DTA, ikke i TDC-routeren. Der er også internetadgang på den og tråløst rækker den over til det lille hus med kontoret. Så langt så godt :)

MEN. SSID er ikke det samme på 655 og 524. Jeg har været inde på 192.168.0.1 som sender mig til 655'eren og ændret navnet til noget jeg vil have her på den nye adresse. Men da 520'eren også er en d-link kan jeg ikke tilgå denne for at ændre f.eks. SSID. Jeg har også prøvet at slukke for wireless på 655'eren og tilslutte 524'eren via kabel, men så kan den ikke finde 192.168.0.1, og det er i følge manualen også adressen til denne ældre model.

Hvad gør jeg så?

En router på kontoret mangler jeg, da netværksprinteren der ikke er trådløs, men jeg opdagede at resten af mine ældre routere ikke er trådløse (skal jo hente signalet oppe i lejlighed 2). Kan jeg bruge en wireless g-adsl home gateway fra linksys jeg har liggende fra engang jeg havde en anden internetudbyder?

/Claus
Avatar billede RenRas Nybegynder
12. juli 2013 - 20:46 #10
For at logge ind i den router du ikke kan logge ind i.
Tilkoble en pc direkte med kabel.

Åben kontrolpanel,klik på netværk og delingscenter eller netværk og internet og her efter netværk og delingscenter alt efter hvad for Windows du har.

Rediger indstillinger for netværkskort, Højreklik på din lan forbindelse og vælg egenskaber, marker TCP/IPV4 og tryk på egenskaber.

Sæt ip adresse til 192.168.0.100 undernetmask til 255.255.255.0
Gateway til 192.168.0.1 hvis dette er router din ip adresse på netkort skal være i samme range som router ellers kommer du ikke ind på den.

Du må ikke have 2 Router på i samme range.

655 og 524 må ikke begge hedde 192.168.0.1 dette kommer ikke til at virke, men du får ip adresse konfligter.

Der er heller ikke nogen af dem der må stå med 192.168.1.1 da dette er TDC Homebox.

Så kan du kalde den sidste 192.168.2.1 og lade den dele ip adresser ud i dette range 192.168.2.10 til 192.168.2.254.
Avatar billede RenRas Nybegynder
05. september 2013 - 17:35 #11
Fik du det hele til at spille ?
Avatar billede clausnilsson Mester
12. september 2013 - 13:01 #12
Næh, er ikke ret tit hjemme og det er stadig lidt for langhåret til mig. Bor du i nærheden af Næstved? For så vil jeg godt betale for at du kommer forbi og fikser det.