Avatar billede mhoffmann Nybegynder
26. maj 2013 - 18:12 Der er 13 kommentarer

Ny wifi router dårligere end gammel Dlink...??

Hej

Jeg har lige købt en ny Zyxel trådløs router til mine forældre, da de ikke syntes at den gamle D-link router dækkede nok af huset. Men den nye Zyxel router dækker dårligere end den gamle D-link og den taber ofte signalet helt så de må gå ind på kontoret hvor den står for at få signal igen...

Kan det virkelig være rigtigt at en helt ny router er dårligere end en 4-6 år gammel router, og er der evt. noget jeg kan ændre i opsætningen?

Der er ikke andre trådløse netværk der forstyrer hos mine forældre, men jeg har alligevel prøvet at skifte kanal uden nogen som helst virkning...

Gammel D-link (er vel omkring 4-6 år): D-Link DI-524, 802.11g/2.4GHz
Ny Zyxel router: ZYXEL NBG-5715 WIRELESS N900 GIGABIT ROUTER

Mange tak på forhånd

mvh
martin
Avatar billede 220661 Ekspert
26. maj 2013 - 19:16 #1
Formoder der er en anden router fra udbyder også ikke?
Har du koblet den rigtig på i forhold til den gamle.
Er ikke selv en haj til det, men er der to routere i er det normale at router 2 fungerer som accespoint, hvor man deaktiverer at den tildeler ip og dns.
Er montering kan se sådan ud:
http://kbserver.netgear.com/images/1496_diagram.gif
PS Du kan ikke gå ud fra de værdier der er i billedet, da de virker med en netgear. Man er nødt til at gå ud fra de værdier dit udstyr arbejder ud fra.

Mere teknisk om dette, kan jeg desværre ikke blive, da jeg selv har en samlet løsning, hvor det hele er samlet (Tdc homebox)
Avatar billede mhoffmann Nybegynder
26. maj 2013 - 19:27 #2
Tak for dit svar.
Nej, der er ingen anden router. Der er et modem fra TDC som går ind i den nye router jeg har købt. Den virker både som router og trådløst accespoint... Lige som den gamle D-link gjorde det.
Avatar billede 220661 Ekspert
26. maj 2013 - 19:43 #3
Det modem du skriver om er så ikke en Homebox som denne?
http://i1.c.dk/pics/1/5/4/62451/236x276.jpg
I den viste model her skulle der både være lan og trådløs del i.
Avatar billede mhoffmann Nybegynder
26. maj 2013 - 20:59 #4
Nej, det er blot et modem som man forbinder med en router...
Avatar billede 220661 Ekspert
27. maj 2013 - 15:51 #5
Er der dårligere antenner på den nye router i forhold til den gamle?
Avatar billede mhoffmann Nybegynder
27. maj 2013 - 18:09 #6
Det ved jeg ikke lige hvordan jeg skal vurdere... der er tre antenner på den nye og 1 på den gamle...
Avatar billede 220661 Ekspert
27. maj 2013 - 19:00 #7
Det burde jo være fint. Formoder du har antennerne ca lodret når den er monteret.
Avatar billede mhoffmann Nybegynder
27. maj 2013 - 19:52 #8
Ja, de er lodrette..
Avatar billede mhoffmann Nybegynder
28. maj 2013 - 11:42 #9
Er der slet ikke nogle netværkseksperter derude der kan hjælpe... ? :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
28. maj 2013 - 17:44 #10
Åbenbart ikke :-(
Har ikke noget mere at hjælpe med.
Formoder du har forsøgt en genstart af modem efter ny router er koblet på.
Avatar billede mhoffmann Nybegynder
29. maj 2013 - 08:13 #11
Ja, det hele er blevet genstartet...
Avatar billede 220661 Ekspert
29. maj 2013 - 15:44 #12
Håber andre kommer forbi, da jeg ikke har flere bud.
Avatar billede smartebenny Nybegynder
06. juni 2013 - 08:45 #13
DI-524 er en Wireless G router, men antennerne var faktisk ganske gode.

ZYXEL NBG-5715 WIRELESS N900 GIGABIT ROUTER, er en high speed Wireless N router.

Du burde få bedre dækning med Zyxel routeren, men...

1. Hvis dine forældres PC'ere og hvad de har, stadig kører på wireless G, får du muligvis mere ud af DI-524.

2. Selvom den gamle er Wireless G, så kan antennerne har flere dBi. Størrelse betyder også noget :-)