Avatar billede plmh Nybegynder
30. maj 2013 - 10:54 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Word - Fodnote flyttes til foregående side

Hej

Har fået et besynderligt problem med Word 2003, under tilretning af en større opgave.

Har slettet og redigeret i både brødtekst og fodnoter, og nu er der en fodnotehenvisning på s. 5, hvor Word så vælger at placere selve fodnoten på s. 4. Hvordan kan jeg få den hen på samme side.

Bemærk at mit problem ikke er, at fodnoten havner på siden efter henvisningen, men på siden før... ;-).
Har fundet én anden med samme problem, men ingen løsning.
Se http://www.wordbanter.com/showthread.php?t=61787

Begynder igen savner jeg mit gamle WordPerfect, hvor man kunne se koder... :-).

Mvh Peter
Avatar billede poko1 Ekspert
30. maj 2013 - 11:18 #1
Prøv at se om Lene Fredborg har noget du kan bruge!
http://www.thedoctools.com/wordtips/sitemap/
Avatar billede plmh Nybegynder
30. maj 2013 - 11:34 #2
Tak, poko1. Kunne dog ikke lige finde præcis det problem på bloggen. Men nu har jeg linket til en anden gang og et andet problem... :-)
Avatar billede poko1 Ekspert
30. maj 2013 - 11:44 #3
Prøv at sende hende en intern meddelelse! hun ved næsten hvis ikke alt om Office!
http://www.eksperten.dk/profil/lene-fredborg
Avatar billede plmh Nybegynder
30. maj 2013 - 11:47 #4
Det har jeg faktisk allerede gjort :-) og venter spændt på svar. Har henvist til denne tråd, så andre også får det at se.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
30. maj 2013 - 12:10 #5
Tråden i det link, du har indsat i din første post, har link til denne artikel, "Why do my footnotes sometimes end up on a different page from their references in the text?", som findes her:
http://word.mvps.org/FAQs/Formatting/FootnoteOnDiffPage.htm

Har du studeret den artikel?
Den indeholder detaljeret info om problemet og om, hvad der evt. kan løse det. Under alle omstændigheder giver den vigtig baggrundsinformation om problematikken.

Det lyder til, at det kun er den ene fodnote, der er problemer med. Jeg gætter på, at referencen findes i første afsnit på siden. Hvis det er tilfældet, har du måske mulighed for at redigere din tekst en anelse, så henvisningen rykker et afsnit ned på siden (måske ved at tvinge sidste afsnit på foregående side om på næste side, dvs. til siden med referencen) - det er sandsynligt, at det vil påvirke Words beregninger, så det får fodnoten til at rykke til den rigtige side. Det kunne du evt. prøve som det første forsøg på at løse problemet.
Avatar billede plmh Nybegynder
30. maj 2013 - 12:37 #6
Prøvede ikke løsningerne i artiklen af, da jeg i første omgang tænkte, at det kun var med tanke på de fodnoter, der flyttes til følgende side.

Men det hjalp at sætte linjeafstanden til "præcis". Så tak for det!

Men noten var i fjerde afsnit nederst på siden, så det så rigtig mærkeligt ud.

Nu er problemet imidlertid et andet: Fodnoterne er ikke blevet renummereret, så det hele begynder med note 9... Har slettet noterne i brødteksten ved 2 x delete (første gang markeres notenummeret og anden gang slettes det og selve noten). Men der er gået noget galt. Hvad mon det kunne være? (Og måske har det noget med tilblivelsen af det ovenstående problem at gøre).
Avatar billede plmh Nybegynder
30. maj 2013 - 12:53 #7
Har løst problem to ved at kopiere hele molevitten over i et nyt dokument. Nu er nummereringen i orden, men jeg frustreres altid over at løse en fejl uden at forstå hvorfor løsningen virker. :-)

Lene (og også poko1), tak for din hjælp. Hvis du skriver et svar, får du pointene.

Mvh Peter
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
30. maj 2013 - 13:13 #8
Hvis man har arbejdet meget med et dokument, kan der opstå alskens "smuds" internt i dokumentet, som Word ikke får held til at rydde helt op i. Når man flytter indhold til et nyt dokument (normal klogt ikke at tage sidste afsnitstegn i dokumentet med, da det indeholder et sektionsskift - sektionsskift kan tit være anledningen til dårligdommene, da de indeholder en masse kompleks info om sideopsætning, hoveder, fødder mm.), får man fjernet diverse "smuds", og det løser jævnligt problemerne.
Avatar billede poko1 Ekspert
30. maj 2013 - 13:24 #9
Spring bare mig over er kun glad for at kunne hjælpe! :-)
Avatar billede plmh Nybegynder
30. maj 2013 - 13:49 #10
Tak for hjælpen til jer begge og for den uddybende forklaring af hvad der går galt.