Avatar billede diskolydia Nybegynder
05. juni 2013 - 20:45 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

2cellers tekst-info+1 celles tal-info skal sammenkobles til en middelfunktion?

Hyl, jeg har roddet mig ud på dyyyybt vand og er ude i lopslag, indeks, middel.hviser og jeg skal komme efter jer.

Jeg håber der er en sej ekspert derude der kan hjælpe mig ind på land igen, here goes:

(husk at holde tungen lige i munden)

Jeg har et ark, hvor der indtastes data i kolonnerne A-N. I kolonne A,B og C skal jeg bruge data fra til at lave et gennemsnit.

Kolonne A og B er tekst. Det er et spil der vælges i rullemenu i kolonne A og en turneringsform der vælges i rullemenu i B. I kolonne C skrives tiden ind for hvor lang tid turneringen har taget at afholde.

Så langt så godt.

Det jeg gerne vil kunne gøre i en ny ark-fane er at opsætte et skema for hvad gennemsnittet i turneringsafholdelses tid for et eksakt spil, men OGSÅ for det eksaktespils turneringsform.

Jeg har indtil nu siddet og lavet en simpel =MIDDEL og med mus markeret C kolonnens celler der var relevante for hvert spil (A) og dennes turneringsform (B).
Nu fik jeg nok af det og begyndte i dag at sidde og lege med at lave =indeks med sammenlign i og =LOPSLAG, fordi jeg håbede på at kunne sortere dem. Jeg er vist kommet så langt, at jeg godt kan se at det ikke er den vej jeg skal.

Et eksempel:

Kolonne A, Række 3: "Banko"
Kolonne B, Række 3: "2 mands"
Kolonne C, Række 3: "30"

Kolonne A, Række 7: "Banko"
Kolonne B, Række 7: "2 mands"
Kolonne C, Række 7: "25"

Det jeg gerne vil have i det andet ark er dermed opstillet som nedestående:

Kolonne C, Række 2: Spilnavn, f.eks. "Banko"
Kolonne D, Række 2: Turneringsform, f.eks. "2 mands"
Kolonne E, Række 2: Gennemsnit, f.eks. "27,5"

Red mig ind på land!
Avatar billede Slettet bruger
05. juni 2013 - 21:43 #1
=MIDDEL.HVISER('Ark1'!C3:C7;'Ark1'!A3:A7;C2;'Ark1'!B3:B7;D2)

Jeg har forudsat at du indtaster henholdvis "Banko" og "2 mands" i C2 og D2 i det ark hvor du har formlen.

Hans
Avatar billede diskolydia Nybegynder
05. juni 2013 - 22:18 #2
Genialt!

Måske du så også kan hjælpe mig med det sidste problem der kan opstå. Hvis ikke smider du bare svar og så finder jeg ud af at komme uden om det.

Hvis jeg nogle steder har en tid der ikke er noteret, eller turneringen har været aflyst (og der derfor ikke er et 0 der skal tælle med) - jeg jeg så få den til at hoppe over at tælle tomme felter?
Avatar billede Slettet bruger
05. juni 2013 - 22:32 #3
Prøv lige et give et konkret eksempel.
Avatar billede diskolydia Nybegynder
05. juni 2013 - 22:41 #4
Jeg tror det var et ark jeg havde roddet for meget rundt i - for nu da jeg er startet i frisk ark, er der ingen problemer med felter der efterlades tomme - den regner bare ikke feltet med i gennemsnittet.

Så send du bare svar :D Mange tak for hjælpen!
Avatar billede Slettet bruger
06. juni 2013 - 07:47 #5
OK.
Hans