Avatar billede pcdl2 Praktikant
10. juni 2013 - 17:31 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Opsætning af flere ip adresser

Hej alle sammen
Vi har i dag en server som er offentlig tingængelig fra ip 91.xxx.xxx.xxx
Vi skal så have flere servere op og køre og vi har fået tildelt 5 ekstra ip adresser
31.xxx.xxx.xxx/29
Mit spørgsmål er så hvordan vi kan få sat de nye ip-adresser op så vi kan viderestille dem til de rigtige servere osv. selvfølgelig uden at ødelægge det eksisterende setup vi har i dag hvor 91.xxx.xxx.xxx  peger over på den server der er live i dag
Håber nogen har svaret
Avatar billede CRKrogh Ekspert
10. juni 2013 - 18:59 #1
Hej.

  I har jo enten en router eller en firewall ud mod internet. I denne laver I ganske enkelt NAT af hver inderside-IP# til en tilsvarende yderside-IP#. Hvis det er en firewall, kan I støtte det med access-regler, er det en router, kan I evt. benytte PAT i stedet, så i router en IP# sammen med en specifik port til en yderside-IP# og port.

Giver dette mening for dig?

De bedste hilsner
Avatar billede pcdl2 Praktikant
11. juni 2013 - 10:12 #2
Hey CRKrogh
Tak for dit svar ja det giver mening
Tror så desværre vi skal ud og have en ny router da den ikke understøtter PAT
Det vi bruger i dag er virtual server hvor vi kan forwarde fx. port 80 til en intern ip
Har du evt. et forslag til en router der ville være passende? den skal gerne kunne sættes i et rack skab
Eller evt. en ide til noget vi kan gøre på vores eksisterende router den hedder tp-link TL-R4299G
Avatar billede CRKrogh Ekspert
11. juni 2013 - 10:20 #3
Hej igen.

  Nu kender jeg ikke TP-LINK, men er du sikker på at der ikke findes noget i retning af "port forward" i den? Jeg mener ikke at være rendt på en router, der ikke kunne det - det er jo det, der betegnes PAT.
PAT = Port Address Translation (hvor det er en enkelt port eller port-interval, der forwardes).
NAT = Network Address Translation (hvor det er IP# sammen med samtlige porte, der forwardes).

/Carsten
Avatar billede pcdl2 Praktikant
12. juni 2013 - 14:01 #4
Hej den har port forward men problemet er jo at alle ip adresserne skal bruge port 80 at kan umildbart ikke se at man kan differentiere på ip adresser
Ville jo gerne at man kunne gøre sådan her
91.xx.xx.1 -> 192.168.1.101
31.xx.xx.1 -> 192.168.1.102
31.xx.xx.2 -> 192.168.1.103
Avatar billede puren Ekspert
08. juli 2013 - 01:59 #5
Router in a box er noget knald for at sige det på en pæn måde....

tag en gammel svend (noget a la en intel E8400 @ 3Ghz 6MB Cache / intel xeon Paxville DP) og installer PFsense på den og brug den som router den kan ALT

man kan jo også gå FULL geek med et debian setup og iptables :)

fordele ved de 2 løsninger er at de eneste begrænsninger er fra din ISP og dig selv:)
Avatar billede puren Ekspert
08. juli 2013 - 01:59 #6
det var et svar
Avatar billede CRKrogh Ekspert
17. juli 2013 - 20:42 #7
Øhm, jamen selvtak, godt vi kunne hjælpe....