Avatar billede davidchristensen Praktikant
11. juni 2013 - 19:45 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

To css problemer i IE

Hej eksperter

Jeg har lavet en rimelig simpel hjemmeside til min kæreste - og alt virker fint i Crome og Firefox - men jeg fandt ud af, at i IE9 går det galt; og jeg kan simpelthen ikke regne ud hvad der sker.

Der er to problemer:

1:Skrifttypen, som jeg har valgt at bruge, bliver ikke vist i IE (Det vil sige - den bliver faktisk vist i bunden af siden, hvor der står en lille copyright-ting - men de andre steder virker den ikke.) Jeg kan ikke se hvad jeg gør galt?

2: Dropdownmenuen under 'Series' vil ikke poppe ned i IE - men virker fint alle andre steder.

Er der noget, som IE gør på en særlig måde i forhold til andre browsere? Jeg synes det hele er lidt mystisk..

Min kæreste og jeg har valgt, at vi gerne vil smide 100.- kroner efter den, som kan løse vores problemer - fordi jeg kan simpelthen ikke regne det ud selv :)

Hilsen David
-
Avatar billede claes57 Ekspert
11. juni 2013 - 20:07 #1
link til siden?
Avatar billede davidchristensen Praktikant
11. juni 2013 - 20:25 #2
Ah, ja for pokker - sorry :)

www.karenthordurnielsen.com
Avatar billede davidchristensen Praktikant
12. juni 2013 - 16:57 #3
Er her slet ikke nogen, som kan se hvor det går galt? :)
Avatar billede davidchristensen Praktikant
12. juni 2013 - 18:17 #4
Nu har jeg fået løst det første problem med skrifttypen. Jeg har indsat skriften for næsten hver eneste class i stylesheetet. Før havde jeg kun deffineret skrifttypen for body-tagget - og dét virker åbenbart ikke i IE.

Nu mangler jeg så at få dropdownmenuen til at droppe down. Kan det skyldes, at jeg har sat den ind i hele to tabeller, for at styre dens placering - at den ikke virker i IE?

Jeg synes i det heletaget IE opfører sig lidt mystisk. Der er lissom noget bagvedliggende jeg ikke helt har fattet..
Avatar billede davidchristensen Praktikant
12. juni 2013 - 18:33 #5
For at vise den løsning jeg har fundet til dropdownmenuen, poster jeg den lige her - jeg forstår nemlig ikke helt hvordan det forgår:

Her er HTML'en:

<ul class="dropdown dropdown-horizontal">
                <li><a href="./" class="dir">Frontpage</a></li>
                <li><a href="./">Series</a>
                    <ul>
                        <li><a href="index.php?side=Series-Winter">‘Winter turns every Breath into Clouds of White'</a></li>
                        <li><a href="./">MA., Final Project</a></li>
                        <li><a href="./">BA., Final Project</a></li>
                    </ul>
                </li>
                <li><a href="index.php?side=Profile" class="dir">Profile</a></li>
                <li><a href="index.php?side=Contact" class="dir">Contact</a></li>

            </ul>

Her er stylesheetet:

ul.dropdown,
ul.dropdown li,
ul.dropdown ul {
list-style: none;
margin: 0;
padding: 0;
}

ul.dropdown {
position: relative;
z-index: 1597;
float: left;
}

ul.dropdown li {
float: left;
min-height: 1px;
line-height: 1.3em;
vertical-align: middle;
}

ul.dropdown li.hover,
ul.dropdown li:hover {
position: relative;
z-index: 1599;
cursor: default;
}

ul.dropdown ul {
visibility: hidden;
position: absolute;
top: 100%;
left: 0;
z-index: 1598;
width: 100%;
}

ul.dropdown ul li {
float: none;
}

ul.dropdown ul ul {
top: 1px;
left: 99%;
}

ul.dropdown li:hover > ul {
visibility: visible;
}

ul.dropdown li a {
    display: block;
    padding-top: 7px;
    padding-right: 28px;
    padding-bottom: 7px;
    padding-left: 0px;
}

/* -- Base style override -- */

ul.dropdown li {
padding: 0;
}

/* -- Base style reinitiate: post-override activities -- */

ul.dropdown li.dir {
padding: 7px 20px 7px 14px;
}

ul.dropdown ul li.dir {
padding-right: 15px;
}

/* -- Custom -- */

ul.dropdown ul a {
font-family: PTSansRegular;
padding: 4px 5px 4px 14px;
width: 151px; /* Especially for IE */
}

ul.dropdown ul a:hover {
background-color: #FFFFFF;
}

/* -- Drop-down open -- */

ul.dropdown li:hover > a.dir {
font-family: PTSansRegular;
background-color: #FFFFFF;
color: #333333;
}

ul.dropdown ul li:hover > a.dir {
background-color: #FFFFFF;
color: #333333;
}

ul.dropdown {
    text-transform: uppercase;
    font-size: 13px;
    font-style: normal;
    font-weight: normal;
    font-variant: normal;
}

ul.dropdown li {
    padding: 7px 0;
    background-color: #FFFFFF;
    color: #333333;
    line-height: normal;
    }

    ul.dropdown a:link,
    ul.dropdown a:visited { color: #999999; text-decoration: none; font-family: PTSansRegular;}
    ul.dropdown a:hover {
    color: #333333;
    text-decoration: none;
    font-family: PTSansRegular;
}
    ul.dropdown a:active { color: #333333; font-family: PTSansRegular;}

    /* -- level mark -- */

    ul.dropdown ul {
    font-family: PTSansRegular;
    width: 190px;
    background-color: #FFFFFF;
    color: #999999;
    font-size: 14px;
    text-transform: none;
    border-top-width: 0px;
    border-right-width: 1px;
    border-bottom-width: 1px;
    border-left-width: 1px;
    border-top-style: none;
    border-right-style: solid;
    border-bottom-style: solid;
    border-left-style: solid;
    border-top-color: none;
    border-bottom-color: #EAEAEA;
    border-left-color: #EAEAEA;
    border-right-color: #EAEAEA;
    }

        ul.dropdown ul li {
        font-family: PTSansRegular;
        color: #333333;
        filter: none;
        }

        ul.dropdown ul li.hover,
        ul.dropdown ul li:hover {
        background-color: #FFFFFF;
        }

        ul.dropdown ul a:link { color: #999999; text-decoration: none; font-family: PTSansRegular;}
        ul.dropdown ul a:visited { color: #999999; font-family: PTSansRegular;}
        ul.dropdown ul a:hover { color: #333333; text-decoration: none;font-family: PTSansRegular; }
        ul.dropdown ul a:active { color: #333333; }font-family: PTSansRegular;

/* -- Supporting class `dir` -- */

ul.dropdown *.dir {
padding-right: 28px;
background-image: none;
background-position: 100% 50%;
background-repeat: no-repeat;
}
Avatar billede davidchristensen Praktikant
12. juni 2013 - 20:20 #6
Når jeg sidder og kigger på csskoden, så er det måske her det går galt?:

ul.dropdown li:hover > ul {
visibility: visible;
}

Hvordan kan man evt. lave en mouse-over-event, som tricker 'visibility'?

Jeg forstår ikke helt hvorfor det ikke virker IE..?
Avatar billede davidchristensen Praktikant
12. juni 2013 - 21:00 #7
Nu har jeg sat den samme kode ind på to forskellige sider - HER http://www.karenthordurnielsen.com/test.html VIRKER DET, men HER http://www.karenthordurnielsen.com virker det IKKE..

Den eneste forskel er, at den er sat ind i en tabel i det sidste link. Men, hvorfor..?

Oh, jeg er ved at rive mig selv skaldet her.. Please hjælp :)
Avatar billede davidchristensen Praktikant
12. juni 2013 - 22:16 #8
Nu har jeg fundet ud af det!

Det var headeren i HTML'en, som gør forskellen.

Hvis den hedder:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">
<html>
<head>
<title>Karen Thordur Nielsen | Photographer</title>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8">
<link href="stylessheet.css" rel="stylesheet" type="text/css">

..virker det ikke, men hedder den:

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml">
<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8" />
<title>Untitled Document</title>
<link href="stylessheet.css" rel="stylesheet" type="text/css" />

..SÅ virker det, sgu! :D

Øj, jeg havde også lige fået lange boller.. Og så er det sådan en åndsvag ting..

Nåmen, tak herfra :)