Avatar billede hclarsen Nybegynder
12. juni 2013 - 19:37 Der er 15 kommentarer og
2 løsninger

Sælge sofa over DBA

Hej

Jeg har en sofa, som jeg gerne vil sælge via Den Blå Avis. Jeg bor på 3. sal i en lejlighed inde i KBH. Jeg har ikke solgt noget fra DBA før af denne størrelse:

Er det normalt, at køber selv sørger for at bære det ned? Skal man give en hånd med evt.?
12. juni 2013 - 19:39 #1
Det er meget forskelligt
Avatar billede iifreak12 Nybegynder
12. juni 2013 - 20:02 #2
Altså leveringen er ikke normal (medmindre man er heldig, og størrelsen)Men tror du skal bære den ned, også kan de hente den der. Tvivler på, at de vil bære en sofa (som nok er tung) selv ned fra 3. sal, medmindre den er meget billig.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
12. juni 2013 - 20:03 #3
Det bestemmer sælger.
Nogen vælger at hjælpe, andre tilbyder at levere hos køber.

Jeg vil mene at det mest normale (hvis ikke andet er oplyst) er man hjælper frem/ned til gaden (hjælper med at smide på en trailer etc.).
Avatar billede NielsErikK Juniormester
12. juni 2013 - 20:06 #4
#2 Jeg er uenig i sælger ""skal bære den ned"".

Det hele kommer an på hvilken aftale der indgås.
Da det er i alles interesse at sofaen kommer ned/væk, så virker det naturligt at give en hånd i det omfang man kan.
Avatar billede iifreak12 Nybegynder
12. juni 2013 - 20:26 #5
Ja ,de kan selvfølgelig hjælpes ad, men syntes ikke det er helt "fair" hvis køberen skal slæbe den ned helt selv. Hvis det var mig ville jeg hjælpe.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
12. juni 2013 - 20:36 #6
#5
Man kan sagtens sælge den stående på 3 sal uden nogen form for hjælp, men så bør det oplyses (og har typisk indflydelse på prisen hvis afhentning er ekstra besværlig).

Sælger kan jo være en dame på 90 som går dårligt.

Som sagt, det kommer fuldstændig an på hvad der aftales.
Avatar billede 2mas2 Juniormester
12. juni 2013 - 20:43 #7
Jeg har solgt køleskab, klædeskab, sofa, skifer sofabord. Alle har selv båret ned fra 2. Sal. Nogle har haft en søn, far eller ven med til at hjælpe.
De ved jo hvad de køber og jeg har også altid haft en med til at hjælpe når jeg har købt tunge ting.
Så jeg vil helt bestemt mene, at det er køberen der må slæbe.
Avatar billede finb Ekspert
12. juni 2013 - 20:55 #8
Skriv i dba, hvad du tilbyder - at bære den eller ej. Så sorterer køberne sig selv.
Avatar billede hclarsen Nybegynder
12. juni 2013 - 21:03 #9
Tak for alle jeres kommentarer, godt at læse at der er mulighed for både at hjælpe og at lade vær - sålænge man specificerer det i annoncen.

Læg et svar allesammen, så får I point.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
12. juni 2013 - 21:05 #10
Undlader vi fornuft og moral, så er der slet ingen tvivl om sælger bestemmer salgsvilkårene.

Som sagt aftaler man sig typisk ud af det, jeg har oplevet begge ender...

Ingen hjælp (sælger sagde nej da jeg i tlf spurgte).
Hjælp til kantsten (op på en trailer).
Sælger leverede på min adresse.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
12. juni 2013 - 21:06 #11
Jeg samler ikke på point, så glæd de andre med dem..  :-)
Avatar billede NielsErikK Juniormester
12. juni 2013 - 21:25 #12
Jeg vil lige tilføje at det er ualmindeligt at sælger levere på købers adresse.

Skriver du i annoncen at det sælges stående på 3 sal, så er moralen også helt iorden.

Med fornuft hentydede jeg til, at et salg er i sælgers interesse og det derfor kan være fornuftigt, at sige ja til at hjælpe 5-10 minutters tid.
Avatar billede hclarsen Nybegynder
12. juni 2013 - 21:33 #13
Klart, almindelig venlighed er jo også en god ting.

Det virker også lidt ekstremt at levere på købers adresse...
Avatar billede iifreak12 Nybegynder
12. juni 2013 - 21:38 #14
Okay, håber du kunne bruge det!
Avatar billede finb Ekspert
12. juni 2013 - 21:39 #15
tak
Avatar billede NielsErikK Juniormester
12. juni 2013 - 21:52 #16
#13
Jeg forhandler næsten altid pris når jeg køber noget brugt.

Jeg gav sælger valget mellem afslag i prisen eller at levere, da sælger alligevel skulle tæt forbi mig, valgte han at smide en tørretumbler af på vejen.

At jeg fik overtalt ham til for 200 kroner ekstra også at tage min gamle tumbler med retur, er en helt anden sag (han boede lige ved siden af en genbrugsplads.
Avatar billede hclarsen Nybegynder
12. juni 2013 - 22:54 #17
#16 En ting er at skulle det samme sted hen, men ligefrem at smide det bag på traileren er noget andet vil jeg mene - og derefter at aflaste det gamle på genbrugspladsen... men imponerende at det lykkedes!