Avatar billede Jannickhess Professor
13. juni 2013 - 11:56 Der er 27 kommentarer og
2 løsninger

Gæld cirka 37.000 kroner

Jeg har i dag en gæld på desværre cirka 37.000 kroner.
Jeg betaler cirka 500 kroner i rente hver mdr.
Når jeg betaler af på min gæld, afbetaler jeg med 2000 kroner hver mdr. det er mange penge at undværer hver mdr.

Jeg ved godt at renterne bliver mindre nu mere at jeg har betalt af på min Store gæld til Nordea.

Jeg vil med den nuværende Gæld først være færdig med at afbetale om ca. 2 års tid -
Min Gæld startede med at jeg blot fik en kassekredit på min lønkonto - Og fik mere og mere gæld på lønkontoen, så fik jeg lavet dette om, til et forbrugslån hvor renten til banken er rimelig Høj 13,75 %
Og det koster også en del at oprette et forbrugslån
600 kroner + 1 % af lånebeløbet oveni.

"heldigvis" er det blevet sværere at oprette et nyt lån igen senere - skal aldrig låne penge igen.

Nu kommer så mit? - er der en måde hvorpå at jeg kan slippe billigere med hensyn til renter?

JH
Avatar billede Blandy Praktikant
13. juni 2013 - 12:01 #1
Ja hvis du kan få dine forældre til at betale lånet ud for dig, og skylde dem pengene i stedet for. Så betaler du ikke bank-rente. så kan du altid aftale med dine forældre hvor meget de skal have i "rente", for at sparer dig bankens høje rente.
Avatar billede larsen45 Juniormester
13. juni 2013 - 13:34 #2
Jeg havde samme problem for nogle år siden omkring et billån.
Jeg betalte relativ store renter pr. måned, dog ikke via banken men via bil firma.

Min personlig holdning til banklån er at holde sig fra dem hvis du kan, jeg fik et procent mindre via bilfirma, selvom det stadigvæk var meget højt efter dansk standard.

Men hvad du skal gøre personligt, når du er i den situation er følgende:

Tag alle de arbejdstimer du overhovedet kan få, dag, aften, nat, drop alle udgifter som ikke er faste udgifter. styr dette i et Excel ark med seriøs hård hånd hver måned.

Drop alle rejser, ferier, lev som du boede på gaden, eller en munk i et bjerg kloster.

Spørg familie og venner om de kan låne dig 5-10-20-30 eller alle 37000 kroner. Hvor du lover at afbetale i rater tilbage til dem, indenfor en overskuelig fremtid, så du slipper for de voldsomme renter.

Har du ikke mulighed for dette, eller kun dele af beløbet, så kig dig for efter låne muligheder, hvor der enten er en lavere rente, eller 0 kroner i afbetaling eller afdragsfrit i en periode indtil du har sparet det det fulde beløb op efter 1-2 års periode.

Du kan også som en del gør, spørge på sociale medier om der ikke er en eller flere som kan låne dig 500-1000 kroner hver, eller hele beløbet, hvor du som modydelse hjælper dem med nogle ting fremfor at betale de høje renter. Og på den måde venter med at betale pengene retur før du er klar til dette.

Nu vil nogen sige at 37000 ikke er mange penge i Danmark, men med de renter vi har kan det hurtigt blive dobbelt så dyrt.

Jeg kæmpede selve i 5 år med sved og tårer, og hårdt arbejde kunne betale af 2½ tidligere end beregnet ved at leve meget sparsomt. Jeg regnede ud af jeg slap for at betale 40.000 kroner i renter på denne måde. Men det er nok ikke alle som magter den metode, da det kræver en sindssyg hård selvbeherskelse.

Dit mål er helt klart at få betalt så meget af som muligt i en fart, så hvergang du har lad os sige samlet 5000 kroner så betaler du det direkte af lånet, og ikke som nu hvor du skal bruge lang en længere periode.

Problemet er at jo længere tid du er i gæld, jo længere tid går der før du kan opbygge en buffer til fremtidige udgifter og opsparinger.
Avatar billede Jannickhess Professor
13. juni 2013 - 17:21 #3
Tak Larsen45.

Jeg har dog ikke lyst til at blande min familie ind i min egen økonomi, med hensyn til min Gæld.

Men en god idé er at sparre så meget jeg kan på andre udgifter, og Ikke at bruge penge til dyre ferier.

Heldigvis betaler jeg en rimelig Husleje.
Hvis jeg nu havede røjet så kunne jeg nemt have brugt de 2000 om mdr, til dette men det gør jeg heldigvis ikke.

Jeg betaler indimellem penge ekstra retur til banken når jeg kan
Jeg vil også prøve, at lade være med at bruge penge unødigt til andet end min dumme Gæld.

Tak for din store hjælp.

Hilsen

JH
Avatar billede finb Ekspert
13. juni 2013 - 20:57 #4
Når du afdrager mere, kan banken se, at du udgør en lavere risiko, derfor bør du bede om en lavere rente !
Avatar billede larsen45 Juniormester
14. juni 2013 - 17:32 #5
Det var så lidt spoergejoergen_15

Du kan også med stor fordel gå i forhandlinger med banken omkring omlægning i forbindelse med lavere renter, som finb henviser til.

Der skal du gennemgå de betingelser som du har skrevet under på, da du tog lånet. Nogle banker er til at tale med, andre holder sig udelukkede til hvad aftale der indgået.

De burde dog give bedre vilkår efter 40-60% er betalt af.
Avatar billede Jannickhess Professor
17. juni 2013 - 20:19 #6
Hejsa finb & Larsen45

Jeg ved ikke om Nordea, er til at snakke med ang. dette
Men jeg vil lige prøve ad.

Det er et forbrugslån, hvor lånet startede med næsten 60.000 kr.
og nu nede på lidt under 37.000 kroner.

Men tak for tippet.

Hilsen

JH
Avatar billede finb Ekspert
17. juni 2013 - 21:52 #7
Vis alle dine afdrags-kvitteringer til andre banker og se, om de vil  indfri de 37.000 kr, mod at du flytter alle dine konti over til dem.
finb
Avatar billede Jannickhess Professor
17. juni 2013 - 22:16 #8
Hejsa finb,

Jeg har hørt, at det kan være svært nu at låne penge i danske banker.

Jeg ved heller ikke om, jeg kan komme under en rente på 13,75 %
på et forbrugslån, da jeg er fordels kunde, er renten i en lidt lavere ende.

Hvis jeg skulle spørge nogen jeg kender, om et Lån til en billigere rente, ved jeg ikke lige hvem det skulle være.

Men hvis der findes andre banker, der kan indfri mit lån, til en billigere rente er jeg da interesseret i det.

Hilsen

JH
Avatar billede finb Ekspert
17. juni 2013 - 23:59 #9
Skriv til en masse mindre banker, vedlæg din egen tråd:

http://www.eksperten.dk/spm/982379#reply_8067374

der står jo alt !
Avatar billede EkspertOle Nybegynder
09. juli 2013 - 12:15 #10
Hvis du ikke allerede har fundet en løsning vil jeg gerne foreslå at du undersøger dine lånemuligheder hos Ikano Bank: http://ikanobank.dk/kampagnesider/laanemuligheder

- Jeg tror faktisk godt de kan konkurrerer med din nuværende banks renter.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
10. juli 2013 - 16:30 #11
Ikano bank er da et af de dårligste råd du kan give, de er en af de værste vedrørende høje renter.
Det er jo prisen for at tage den slags kviklån (svar på få minutter).

Deres ÅOP er ikke mindre end chokerende: ÅOP 19,2 %
Avatar billede Jannickhess Professor
21. juli 2013 - 20:44 #12
Hos Ikano Bank, skal bare bare tjene mere end jeg gør for at kunne få et lån gennem dem.

Jeg skulle tjene 30.000 kr mere end jeg gør, for at kunne låne gennem dem.

JH
Avatar billede NielsErikK Juniormester
21. juli 2013 - 20:49 #13
De fleste kunder skal også (som jeg skrev) betale 19,2 procent i rente.
ÅOP = Årlige Omkostninger i Procent.
Avatar billede AndreasMadsen Nybegynder
10. september 2013 - 09:39 #14
www.mikonomi.dk kan du læse om fordele og ulemper ved en masse forskellige slags lån..
Avatar billede Markand Praktikant
06. april 2017 - 11:25 #15
Spam

Dette indlæg er blevet modereret af en CoAdmin

Avatar billede Jannickhess Professor
21. april 2017 - 19:29 #16
Kære alle min rente er på cirka 10 % det er det billigste jeg har kunne finde, derved kommer der omkring 1000 kroner på i rente i kvartalet -

Jeg har ikke kunne finde noget der er billigere.
Avatar billede spejderhagl Praktikant
17. august 2017 - 14:35 #17
Nordea er kendt for høje priser, og det samme gør sig gældende med din rente på næsten 14 %. det er en meget, meget høj rente på selv et forbrugslån. mange lånudbydere på nettet er endda billigere end den rente, og selvom der også er andre omkostninger på et lån, så er jeg næsten 100% på at du kan få det billigere andre steder.

Tænker at du bare kan ringe rundt til forskellige banker og sige "goddaw, jeg vil gerne rykke mig lån til jer, hvis I kan give mig 10 %". Alternativt kan du, ligesom jeg selv, gå ind på siden www.laanio.dk og angive at du ønsker at samle din gæld.
Avatar billede finb Ekspert
20. august 2017 - 09:36 #18
Tag almindeligt pænt tøj på, medbring dine lønsedler,
GÅ FYSISK hen i bankerne, ring ikke.

(""ringe rundt til forskellige banker og sige "goddaw, jeg vil gerne rykke mit lån til jer, hvis I kan give mig 10 %"")
Avatar billede Jannickhess Professor
21. august 2017 - 15:26 #19
I har misforstået mig
jeg betaler nu 10 % men åop. ved jeg ikke hvad ligger på hvis det er det i mener?
Avatar billede finb Ekspert
22. august 2017 - 10:09 #20
Gå fysisk fra bank til bank og spørg, hvad de vil tilbyde dig !
Avatar billede Mac Olive Praktikant
27. august 2017 - 15:39 #21
Spam

Dette indlæg er blevet modereret af en CoAdmin

Avatar billede peterwang Praktikant
19. oktober 2017 - 09:23 #22
Det lyder som en rigtig høj rente, som du sagtens kan få billigere andre steder. Der er kommet mange mindre nichebanker på markedet, som sagtens kunne tænke sig at have billegere tilbud. Du kan spare tid og penge ved at udfylde én ansøgning og modtage flere tilbud hos for eksempel https://lendme.dk
Avatar billede jalved Ekspert
19. oktober 2017 - 11:59 #23
Det ser ud til, at tråden er nogle måneder gammel. Men du får alligevel et tip.

Igennem mybanker.dk kan du anonymt få tilbud fra andre banker vedr. bankskifte.
Avatar billede Jannickhess Professor
25. oktober 2017 - 19:58 #24
Tak for jeres råd, jeg vil lige skrive til mynanker igen og få 3 tilbud
Avatar billede Dengroenne Praktikant
22. februar 2018 - 13:02 #25
Det kan virkelig godt betale at <a href='https://skiftbank.dk/billigste-bank/'>sammenlign banker</a> og skifte bank, hvis man får et tilbud fra en anden bank. Alt for mange bliver hos den samme bank, uden at have nogen anelse om, at de betaler alt for meget.
Avatar billede Jannickhess Professor
24. februar 2018 - 19:29 #26
Tak for jeres råd jeg er idag nede på kun
12000kr idag 😊

Jeg lukker spørgsmålet nu
Avatar billede RenéAndersen Novice
31. maj 2018 - 14:10 #27
Det kan være at du kan bruge denne budgetskabelon https://kassekreditten.dk/laeg-budget/
Den kan i hvert fald give overblik
Avatar billede Jannickhess Professor
31. maj 2018 - 14:14 #28
Tak René Andersen
Min Gæld er nu nede på 6500 kroner,

Jeg har iøvrigt lagt budget i Excel, men kigger lige på dit Link
Avatar billede Jannickhess Professor
06. juni 2018 - 13:52 #29
Lukker spørgsmål